Ποιες ιδιωτικοποιήσεις θα βρει μπροστά της η κυβέρνηση μετά τις εκλογές

Χρόνος ανάγνωσης ⏰ 3 λεπτά

Δέσμευση της χώρας απέναντι στους θεσμούς αποτελεί το πρόγραμμα των αποκρατικοποιήσεων, το οποίο  η κυβέρνηση που θα προκύψει από τις εκλογές, καλείται άμεσα να υλοποιήσει .Ωστόσο, η διεξαγωγή εκλογών οδηγεί σε νέες καθυστερήσεις σε σημαντικά έργα, όπως  είναι οι παραχωρήσεις επιμέρους δράσεων σε περιφερειακά λιμάνια, στην πώληση ποσοστού 30% του μετοχικού κεφαλαίου της «Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών» και στην παραχώρηση της Εγνατίας Οδού σε ιδιώτες, η οποία καθυστερεί  εδώ και περίπου τρία χρόνια.

Μεγάλες  είναι οι καθυστερήσεις και στα τρία αυτά προγράμματα. Ο νόμος που άνοιγε το δρόμο για την αξιοποίηση των 10 περιφερειακών λιμένων ψηφίστηκε μόλις πρόσφατα, τον περασμένο Φεβρουάριο, αλλά δεν έχει ξεκινήσει ακόμη ο διαγωνισμός. Και αυτό γιατί  θα πρέπει οι υπουργοί Οικονομικών και Ναυτιλίας να καθορίσουν με κοινή απόφαση το ανταποδοτικό τέλος υπέρ του οικείου Οργανισμού Λιμένος, το οποίο δεν μπορεί να υπερβαίνει το 5%.

Το τέλος μπορεί να υπερβαίνει το 5%, μόνο εφόσον τεκμηριώνεται αντικειμενικά ότι διακυβεύεται η βιωσιμότητα του Οργανισμού Λιμένος. Η διάταξη αυτή έχει προκαλέσει αντιδράσεις, ενώ δεν αποκλείεται η ΝΔ να αναθεωρήσει το μοντέλο ιδιωτικοποίησης των λιμένων, εάν κερδίσει τις εκλογές.

Οι διαγωνισμοί για την αξιοποίηση των περιφερειακών λιμανιών, αναμένεται να ξεκινήσουν από την Αλεξανδρούπολη και την Καβάλα, ωστόσο είναι εξαιρετικά δύσκολο να ολοκληρωθούν εντός του 2019.

Στην  περίπτωση της Εγνατίας Οδού, έχει εκδηλωθεί έντονο ενδιαφέρον από επενδυτές, ωστόσο υπάρχει στασιμότητα. Οι βασικές εκκρεμότητες αφορούν στην κατασκευή σταθμών διοδίων αλλά και στην έγκριση της νέας τιμολογιακής πολιτικής για τα διόδια από την Κομισιόν.

ΕΛΛΗΝΙΚΟ

Προσδοκία  του ΣΥΡΙΖΑ αποτελεί  η υλοποίηση του  έργου της μεγαλύτερης αστικής ανάπλασης που σχεδιάζεται  για την Ευρώπη, που είναι το Ελληνικό. Την περασμένη εβδομάδα συνεδρίασε στο υπουργείο Οικονομικών το Κεντρικό Συμβούλιο Διοίκησης, στο οποίο συμμετέχουν οι Γενικοί Γραμματείς όλων των εμπλεκόμενων υπουργείων με σκοπό τον σχεδιασμό της μελέτης για το μητροπολιτικό πάρκο και τις χρήσεις γης.

ΤΑΙΠΕΔ

Η κυβέρνηση που θα προκύψει από τις εκλογές του Ιουλίου, θα πρέπει να ανάψει το πράσινο φως για την έναρξη του προγράμματος του ΤΑΙΠΕΔ, καθώς με εξαίρεση τη μαρίνα Αλίμου, δεν έχει σημειωθεί πρόοδος σε καμία ιδιωτικοποίηση το 2019, μετά και το ναυάγιο των ΕΛΠΕ.

Ο κλάδος της ενέργειας αποτελεί βασική προτεραιότητα και κρίνεται ιδιαίτερα κρίσιμος μιας και η περίπτωση της ιδιωτικοποίησης της ΔΕΠΑ,  έχει οδηγήσει από το 2013 σε ναυάγιο.

H έναρξη της διαδικασίας πώλησης ποσοστού 50% και μίας μετοχής στη ΔΕΠΑ Εμπορίας έχει ήδη καθυστερήσει, δεδομένου πως η νομοθετική παρέμβαση για τη διάσπαση της ΔΕΠΑ σε δύο επιμέρους εταιρείες, τη ΔΕΠΑ Εμπορίας και τη ΔΕΠΑ Υποδομών, ψηφίστηκε από τη Βουλή τον περασμένο Μάρτιο.

Αποφάσεις από τη νέα κυβέρνηση θα πρέπει να ληφθούν και για τις αποκρατικοποιήσεις που αφορούν στα ΕΛΠΕ και στην παραχώρηση της υπόγειας αποθήκης φυσικού αερίου στη θαλάσσια περιοχή της Καβάλας.

Το ΤΑΙΠΕΔ είχε σκοπό να ξεκινήσει τη διαδικασία για τη μετατροπή του εξαντλημένου κοιτάσματος φυσικού αερίου στην πρώτη υπόγεια αποθήκη φυσικού αερίου στη χώρα, περί τα τέλη του έτους. Οι πολιτικές εξελίξεις ωστόσο, ενισχύουν το σενάριο να μετατεθεί η έναρξη του διαγωνισμού για το επόμενο έτος.