112: Στην τελική ευθεία η λειτουργία του αριθμού έκτακτης ανάγκης

Χρόνος ανάγνωσης ⏰ 4 λεπτά

Ένα πρώτο βήμα για τη λειτουργία του αριθμού 112 έγινε σήμερα, Παρασκευή, λίγες μόλις ημέρες πριν συμπληρωθεί ένας χρόνος από τις φονικές πυρκαγιές στο Μάτι που σκόρπισαν τον θάνατο σε 102 συνανθρώπους μας. Την ίδια στιγμή η Κομισιόν κρούει τον «κώδωνα του κινδύνου» κάνοντας λόγο για «κενά».

Ένα πρώτο βήμα για τη λειτουργία του αριθμού 112 έγινε σήμερα, Παρασκευή, λίγες μόλις ημέρες πριν συμπληρωθεί ένας χρόνος από τις φονικές πυρκαγιές στο Μάτι που σκόρπισαν τον θάνατο σε 102 συνανθρώπους μας.

Σήμερα μάλιστα, πραγματοποιήθηκε η δοκιμαστική άσκηση ειδοποίησης μέσω μηνυμάτων στο κέντρο επιχειρήσεων της πολιτικής προστασίας. Αρκετά κινητά δέχτηκαν λίγο πριν τις 12:00 ειδική ειδοποίηση η οποία έγραφε «Ειδοποίηση έκτακτης ανάγκης: Ακραία κατάσταση», με την υποσημείωση ότι πρόκειται για δοκιμαστική εκπομπή μηνύματος.

Το μήνυμα συνοδευόταν με σειρήνα και σχετικό ηχητικό μήνυμα το οποίο προειδοποιούσε για ακραία φαινόμενα.

Ιδιαίτερη σημασία αποδίδει η κυβέρνηση στο να προχωρήσει η ενεργοποίηση του αριθμού έκτακτης ανάγκης 112 και ειδικότερα της υπηρεσίας αποστολής μηνυμάτων προειδοποίησης σε συγκεκριμένες γεωγραφικές περιοχές, το συντομότερο δυνατό, με αφορμή τη φονική κακοκαιρία στη Χαλκιδική.

Διαθέσιμο μέχρι το τέλος του 2019

«Το σύστημα 112 είναι πρωτοποριακό, θα είναι διαθέσιμο στην ολότητά του στο τέλος του έτους. Σήμερα κατοχυρώσαμε και ελέγξαμε ότι η βασική του υποδομή δουλεύει. Βασική δουλειά μας τώρα είναι ότι αυτό μπορεί να λειτουργήσει σε όλες τις συσκευές. Αυτό απαιτεί ενέργειες και από εμάς. Θα τις δείτε το επόμενο διάστημα. Δεν υπάρχει χρόνος για καθυστερήσεις» ανέφερε ο κ. Πιερρακάκης.

«Το πιο κρίσιμο είναι το μετά. Το ποιο μήνυμα θα στείλεις, σε ποιον θα το στείλεις, σε ποια περιοχή, τι θα λέει, ποιοι θα είναι οι κανόνες διοίκησης μιας εκκένωσης. Αυτή είναι δουλειά της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας, που είμαστε βέβαιοι ότι θα την κάνει με μεγάλη επάρκεια» συμπλήρωσε.

«Η σημερινή συγκέντρωση και συζήτηση είχε να κάνει με την τεχνική δυνατότητα της χώρας στο να διαχειρίζεται τις υποδομές 112 και της εκπομπής κυψέλης. Η τεχνική δυνατότητα είναι διαθέσιμη στη χώρα. Η επιχειρησιακή υπόθεσή είναι σε εξέλιξη. Είμαστε μία κοινωνία, η οποία έχει έναν στόχο, μέρος του οποίου έχει επιτευχθεί και θα δουλέψουμε συνεργατικά ώστε να έχουν ένα επιπλέον εργαλείο τα στελέχη της διοίκησης, που είναι υπεύθυνα για να διαχειρίζονται τις κρίσεις» είπε από την πλευρά του ο γενικός διευθυντής της Ένωσης Εταιρειών Κινητής Τηλεφωνίας, Γιώργος Στεφανόπουλος.

Στόχος της κυβέρνησης είναι μέσα στον Αύγουστο να υπάρχει μία βασική υπηρεσία ειδοποίησης μέσω μηνυμάτων.

Υπάρχουν κενά λέει η ΕΕ

Παρόλα αυτά και ενώ η νέα κυβέρνηση έχει βάλει μπρος το θέμα ενεργοποίησής του, σύμφωνα με τα στοιχεία που διαθέτει η Ευρωπαϊκή Ένωση υπάρχουν «κενά» στην εφαρμογή του κοινοτικού αριθμού έκτακτης ανάγκης 112 στην Ελλάδα.

Όπως ανέφερε ο εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής μιλώντας στον ΣΚΑΪ, ένα από τα κύρια προβλήματα είναι ο αυτόματος εντοπισμός του προσώπου που ζητά βοήθεια. Σύμφωνα με την έκθεση της Κομισιόν για το 2018, οι ελληνικές Αρχές χρειάζονται κατά μέσο όρο 261 δευτερόλεπτα ώστε να λάβουν τα απαιτούμενα στοιχεία από τους παρόχους, που συνιστά μακράν την χειρότερη επίδοση ανάμεσα στα 28 κράτη-μέλη.

Αξίζει να σημειωθεί πως σε οκτώ κράτη-μέλη ο εντοπισμός απαιτεί κατά μέσο όρο λιγότερο από μισό λεπτό. Η κορυφαία επίδοση καταγράφηκε στην Φινλανδία, όπου χρειάζονται περίπου πέντε δευτερόλεπτα για την λήψη στοιχείων τοποθεσίας.

«Δεδομένου ότι η γρήγορη καταγραφή της θέσης του θύματος είναι κρίσιμη, οι πληροφορίες τοποθεσίας του προσώπου που καλεί το 112 πρέπει να γίνονται διαθέσιμα στην υπηρεσία που χειρίζεται τις κλήσεις έκτακτης ανάγκης δίχως καθυστέρηση» αναφέρουν στην τοποθέτησή τους οι Βρυξέλλες.

Ακόμα ένα στοιχείο που προκαλεί ενδιαφέρον είναι ότι το 95% των κλήσεων στην Ελλάδα χαρακτηρίζονται «λάθος» (false calls) – δηλαδή περιπτώσεις όπου οι υπηρεσίες δεν ανταποκρίνονται καθότι δεν φαίνεται να υπάρχει κίνδυνος ή ανάγκη.

Μία ακόμα πάγια διαπίστωση της Επιτροπής είναι ότι η υπηρεσία 112 στην Ελλάδα δεν προβλέπει ειδικές πρόνοιες για άτομα με κινητικά προβλήματα και ειδικές ανάγκες.

«Η Επιτροπή είναι σε επικοινωνία με τις ελληνικές Αρχές ώστε να διασφαλίσει ότι το 112 λειτουργεί εύρυθμα, ειδικά σε ό,τι αφορά την τοποθεσία των πολιτών που καλούν το 112 και την αντίστοιχη πρόσβαση πολιτών με αναπηρίες στις υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης», αναφέρεται στην δήλωση.