Την καλύτερη θέση στο παγκόσμιο θαλάσσιο εμπόριο έχουν 178 χώρες σε όλο τον πλανήτη! Αυτό το συμπέρασμα προκύπτει από τον δείκτη συνδεσιμότητας των ναυτιλιακών εταιρειών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (liner shipping connectivity index -LSCI) που έχει καταρτίσει η Διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών για το Εμπόριο και την Ανάπτυξη (United Nations Conference on Trade and Development-Unctad) για το 2019, αναδεικνύοντας τις τάσεις που κυριαρχούν στο θαλάσσιο εμπόριο.
Στις δέκα πρώτες θέσεις του δείκτη κυριαρχούν πέντε χώρες από την Ασία ενώ τέσσερις χώρες είναι από την Ευρώπη και την δεκάδα συμπληρώνουν οι ΗΠΑ.
Την πρώτη θέση διατηρεί σταθερά τα τελευταία χρόνια η Κίνα και ακολουθούν η Σιγκαπούρη, η Νότιος Κορέα η Μαλαισία και στην πέμπτη θέση βρίσκονται οι ΗΠΑ. Στην συνέχεια η κατάταξη περιλαμβάνει το Χονγκ Κονγκ, το Βέλγιο, την Ολλανδία, το Ηνωμένο Βασίλειο και την Ισπανία.
Βελτιωμένη η θέση της Ελλάδας
Η Ελλάδα διπλασίασε σχεδόν από το 2006, -τη χρονιά που καταρτίστηκε ο σχετικός δείκτης- την «βαθμολογία» της από το 32,8 στο 60,92 και αυτό χάρη προφανώς στη συμφωνία με την Cosco. Το 2019 βρίσκεται στην 20η θέση της σχετικής κατάταξης όταν το 2006 ήταν στην 24η θέση.
Σε γενικές γραμμές πάντως η σχετική κατάταξη διαχρονικά των χωρών δεν παρουσιάζει σημαντικές μεταβολές καθώς ως ένα βαθμός είναι δεδομένη η θέση κάθε χώρας στο παγκόσμιο θαλάσσιο εμπόριο.
Ωστόσο όπως σημειώνει ο κ. Jan Hoffmann chief of trade logistics,της UNCTAD, παρατηρείται συνδεσιμότητα δυο ταχυτήτων δηλαδή μια αυξανόμενη διαφορά – μεταξύ των καλύτερα και των χειρότερα συνδεδεμένων χωρών
Η θέση μιας χώρας στο παγκόσμιο δίκτυο μεταφορών εμπορευματοκιβωτίων – η συνδεσιμότητα της – είναι ένας σημαντικός καθοριστικός παράγοντας για το εμπορικό κόστος και την ανταγωνιστικότητά της, δήλωσε ο κ. Hoffmann.
Στις 10 Αυγούστου, η UNCTAD θα κυκλοφορήσει ένα νέο δείκτη συνδεσιμότητας θαλάσσιων λιμένων για περισσότερα από 900 λιμάνια, καθώς και νέα στατιστικά στοιχεία σχετικά με τις κλήσεις σε λιμάνια και το χρόνο που αφιερώνεται σε λιμάνια.