Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης Chartering broker Thenamaris (Ships Management) Inc.
Φώτιος-Ευάγγελος Καρλής Market Analyst
Τα μεγαλύτερα σκάφη (PMXs και PPMXs) συνεχίζουν να δίνουν τον τόνο στη ναυλαγορά Εμπορευματοκιβωτίων. Τα μεγαλύτερα σκάφη προχωρούν κερδοφόρα, και οι πλοιοκτήτες στα γειτονικά μεγέθη ευελπιστούν ότι θα επηρεαστούν θετικά, καθώς και εκεί μειώνονται τα διαθέσιμα πλοία. Ήδη η Ασία δείχνει θετικά σημάδια στα μεσαία μεγέθη, αλλά ο Ατλαντικός συγκρατεί ακόμα τη ναυλαγορά στα ίδια επίπεδα.
Όσον αφορά την πορεία του δείκτη εμπορευματοκιβωτίων, αυτή την εβδομάδα συνέχισε ανοδικά ο γενικός δείκτης, HARPEX, κερδίζοντας άλλες 9 μονάδες και φτάνοντας στις 638 μονάδες. Στην αύξηση αυτή, για άλλη μια φορά, πρωταγωνίστησαν τα μεγαλύτερα μεγέθη (PMXs-PPMXs), ενώ τα μικρότερα συνεχίζουν να εμφανίζουν σταθερότητα με στάσιμη τη ζήτηση.
Ας δούμε, όμως αναλυτικά πως κινείται η αγορά ανά μέγεθος πλοίου:
Σχετικά με τα POST-PANAMAXes, η ζήτηση κινείται σε υψηλά επίπεδα και η προσφορά των μεγαλύτερων σκαφών φαίνεται να έχει απορροφηθεί πλήρως. Τα μικρότερα πλοία της κατηγορίας συνεχίζουν να εμφανίζουν έντονη δραστηριότητα, κυρίως όμως για πλοία που αποδεσμεύονται Αύγουστο-Σεπτέμβριο.Έτσι, οι ημερήσιοι ναύλοι για τα μεγαλύτερα σκάφη έμειναν στα 26,5Κ /ημέρα και για τα μικρότερα, κέρδισαν ακόμα $ 0,75Κ, και έφτασαν στα $ 21,75Κ/ ημέρα.
Στα PANAMAXes, επίσης, συνεχίστηκε η έντονη κινητικότητα. Στην Ασία οι ναύλοι σκαρφάλωσαν τα $ 12-12,5Κ/ημέρα και στον Ατλαντικό διατηρήθηκαν πάνω από τα $ 11,5 Κ/ημέρα. Έτσι οι ναύλοι αυξήθηκαν κατά $ 0,75Κ ημερησίως, και έφτασαν στα $ 12-12,5 Κ/ημέρα, κατά μ.ο.
Σχετικά με τα «3,5άρια», υπάρχει έλλειψη από μεγαλύτερα πλοία η οποία παρασύρει και αυτόν τον τομέα, καθώς ενίοτε καλύπτει κενά μεγαλύτερων μεγεθών. Στην Ασία η προσφορά χωρητικότητας έχει απορροφηθεί πλήρως, ενώ υπάρχει ακόμα ακάλυπτη ζήτηση. Από την άλλη πλευρά η αγορά της Μεσογείου εμφανίζει περιορισμένη ζήτηση. Έτσι οι ναύλοι διατηρήθηκαν πάνω από τα $ 9Κ /ημέρα. Τα ελαφρώς μικρότερα σκάφη, χωρητικότητας 2.800 TEUs, προχώρησαν χωρίς ιδιαίτερες μεταβολές, αν και οι πλοιοκτήτες περιμένουν άνοδο της αγοράς, εξαιτίας των μεγαλύτερων μεγεθών. Προς το παρόν, ζήτηση και προσφορά βρίσκονται σε ισορροπία. Οι ναύλοι κυμάνθηκαν στα $ 9-9,5Κ/ημέρα.
Όσον αφορά τα «2,5άρια», εμφάνισαν κάποια δραστηριότητα, αφού υπήρξαν κλεισίματα τόσο στον Ατλαντικό, όσο και στην Ασία. Η Ασία εμφάνισε περισσότερη δραστηριότητα από τον Ατλαντικό, χωρίς όμως να συνοδευτεί από άνοδο των ναύλων, οι οποίοι κινήθηκαν στα $ 8,5-9Κ/ημέρα.
Η δραστηριότητα των πλοίων των 1700 TEUs εμφάνισε αύξηση, μετά από καιρό. Στην Ασία η εικόνα της αγοράς βελτιώθηκε, σε σχέση με το προηγούμενο διάστημα, ενώ στον Ατλαντικό δεν υπήρξε βελτίωση και υπάρχουν, ακόμα, κάποια πλοία «ανοιχτά». Οι ναύλοι διατηρούνται στα $8-8,2Κ /ημέρα.
Τέλος, σχετικά με τα FEEDERs, των 1100-700 TEUs, στα μεγάλα μεγέθη δεν κατεγράφη κάτι σημαντικό, εκτός από κάποιες ευκαιρίες απασχόλησης που εμφανίστηκαν. Τα μικρότερα σκάφη έχουν μείνει εντελώς στάσιμα. Οι ναύλοι για τα μεγαλύτερα οικολογικά σκάφη, έφτασαν στα $ 7,5-8Κ/ημέρα, ενώ τα τυπικού σχεδίου σκάφη διατηρήθηκαν στα $ 6-6,5Κ /ημέρα. Επίσης, οι ναύλοι για τα μικρότερα πλοία του τομέα διατηρήθηκαν στα 5Κ /ημέρα.