Τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα θα καθορίζουν από δω και στο εξής των αριθμό των εισακτέων που θα δέχονται σύμφωνα με δημοσίευμα του «Έθνους», που επικαλείται τις εξαγγελίες της υπουργού Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, στη Βουλή.
Σύμφωνα με την εφημερίδα η βάση του 10 για την εισαγωγή στα ΑΕΙ είχε καθιερωθεί το 2006, επί υπουργίας Μαριέττας Γιαννάκου, και καταργήθηκε το 2009 από την Αννα Διαµαντοπούλου. Εκείνες τις χρονιές έµειναν εκτός ΑΕΙ πάνω από 60.000 υποψήφιοι και δεκάδες χιλιάδες θέσεις έµειναν κενές, κυρίως στα ΤΕΙ.
Αυτό σηµαίνει ότι εάν εφαρµοστεί από του χρόνου «πλαφόν» για την εισαγωγή στα ΑΕΙ και ταυτόχρονα µειωθεί ο αριθµός των εισακτέων -αφού τα πανεπιστήµια συνήθως ζητούν πολύ λιγότερους υποψηφίους από αυτούς που τελικά τους «επιβάλλει» το υπουργείο Παιδείας να πάρουν-, η είσοδος στα ΑΕΙ θα είναι εφικτή για περιορισµένο αριθµό φοιτητών.
Όσον αφορά στους φοιτητές, επανέρχεται το ν+2, δηλαδή καθιερώνεται ανώτατο χρονικό όριο ολοκλήρωσης των προπτυχιακών σπουδών, πλην εξαιρέσεων. Η αξιολόγηση θα αφορά όλο το φάσµα της εκπαίδευσης, µαζί και τους εκπαιδευτικούς, καθώς και τα ΑΕΙ, τα οποία θα χρηµατοδοτούνται ανάλογα µε τα αποτελέσµατα της αξιολόγησης.
Τι αλλάζει στην εκπαίδευση
Σύµφωνα µε αυτά που ανακοίνωσε χθες η υπουργός, το σχέδιο της κυβέρνησης για την Παιδεία προβλέπει τα εξής:
– Καθιερώνεται το εθνικό απολυτήριο µε την επιτυχή ολοκλήρωση του λυκείου. Για τον προσδιορισµό του βαθµού του εθνικού απολυτηρίου θα συνυπολογίζονται οι βαθµοί των τριών τάξεων του λυκείου, µε ειδικό συντελεστή ανά τάξη.
– Θεσµοθετούνται γραπτές προαγωγικές εξετάσεις από τάξη σε τάξη για όλες τις τάξεις του λυκείου.
– Μειώνονται οι αποσπάσεις εκπαιδευτικών σε φορείς, για να επιστρέψουν περισσότεροι εκπαιδευτικοί στις τάξεις.
– Το πρόγραµµα σπουδών στα σχολεία εµπλουτίζεται µε νέες εκπαιδευτικές θεµατικές, όπως εθελοντισµός, επιχειρηµατικότητα, προφύλαξη από φυσικές καταστροφές, διατροφή και υγιεινή.
– Καθιερώνεται ο σχολικός επαγγελµατικός προσανατολισµός από το γυµνάσιο, ώστε να αναδεικνύονται οι κλίσεις και οι δεξιότητες όλων των µαθητών.
Τριτοβάθµια Εκπαίδευση
– Καταργείται το άσυλο. Οι δηµόσιες αρχές θα µπορούν να επεµβαίνουν αυτεπαγγέλτως για κάθε αξιόποινη πράξη που διαπράττεται εντός πανεπιστηµίου.
– Απελευθερώνονται τα Προγράµµατα Μεταπτυχιακών Σπουδών.
– Ενισχύονται τα θερινά-χειµερινά σχολεία σε τοµείς όπου η χώρα έχει συγκριτικό πλεονέκτηµα (π.χ. πολιτισµός, ναυτιλία, τουρισµός).
– Η κρατική χρηµατοδότηση προς τα ανώτατα ιδρύµατα θα εξαρτάται από αντικειµενικά κριτήρια, όπως το κόστος σπουδών ανά φοιτητή, η διάρκεια των προγραµµάτων σπουδών, µέγεθος και γεωγραφική διασπορά του ιδρύµατος.
Πρωτοβάθµια και δευτεροβάθµια
– Καταρτίζονται νέα προγράµµατα σπουδών από το δηµοτικό ως το λύκειο και η ύλη προσαρµόζεται έτσι ώστε να είναι εφικτή η κάλυψή της κατά τη διάρκεια του διδακτικού έτους, µε παράλληλη ενίσχυση της πειραµατικής άσκησης.
– Εισάγονται µέθοδοι διδασκαλίας που ελαττώνουν το διάβασµα του µαθητή στο σπίτι, ειδικά στις πρώτες τάξεις.
– ∆ίνεται έµφαση στις ήπιες και στις ψηφιακές δεξιότητες και στην ασφαλή πλοήγηση στο Διαδίκτυο.
– Εισάγεται επαγγελµατικός προσανατολισµός στο Γυµνάσιο, ώστε κάθε παιδί να ανακαλύψει και να αξιοποιήσει τις κλίσεις του.
– Προωθούνται µέτρα για την επιµόρφωση των εκπαιδευτικών και των διευθυντικών στελεχών.
– Προγραµµατίζονται προσλήψεις µόνιµων εκπαιδευτικών βάσει των πραγµατικών αναγκών, των δηµογραφικών εξελίξεων και των δηµοσιονοµικών δυνατοτήτων µε αντικειµενικό σύστηµα επιλογής.
– Θεσπίζεται σύστηµα επιλογής των στελεχών της εκπαίδευσης βάσει συγκεκριµένων κριτηρίων, ενώ η επιλογή των ανώτατων στελεχών της εκπαίδευσης θα γίνει µε διαδικασία ΑΣΕΠ.
– Επαναφέρεται ο θεσµός των σχολικών συµβούλων, µε επαναπροσδιορισµό του ρόλου και των αρµοδιοτήτων τους.
– Αναβαθµίζεται ο ρόλος του διευθυντή του σχολείου. Θα δοθεί µεγαλύτερη εµπιστοσύνη στον δάσκαλο να επιλέξει ένα κοµµάτι του παρεχόµενου προγράµµατος που δίνει στους µαθητές του.
– Θεσπίζεται η δυνατότητα διενέργειας εξετάσεων για την απόκτηση κρατικού πιστοποιητικού γλωσσοµάθειας ξένης γλώσσας µέσα στα σχολεία.