Με τη διαδικασία του κατεπείγοντος στη Βουλή το νομοσχέδιο για τα προσωπικά δεδομένα

Χρόνος ανάγνωσης ⏰ 4 λεπτά

Με τη διαδικασία του κατεπείγοντος συζητείται στη Βουλή το νομοσχέδιο του υπουργείου Δικαιοσύνης για τα προσωπικά δεδομένα. Η συζήτηση γίνεται στον απόηχο της παραπομπής της Ελλάδας στο ευρωπαϊκό δικαστήριο καθώς καθυστέρησε να ενσωματώσει τη σχετική ενωσιακή νομοθεσία.

Καθώς η Ελλάδα βρίσκεται αντιμέτωπη με τον κίνδυνο καταδίκης και την επιβολή μεγάλων προστίμων που τελικά θα τα επιβαρυνθούν οι φορολογούμενοι, η κυβέρνηση ζήτησε η συζήτηση και ψήφιση του νομοσχεδίου να προχωρήσει με τη διαδικασία του κατεπείγοντος.  

Η Ελλάδα έχει παραπεμφθεί στο δικαστήριο της ΕΕ, και εκτός από το ζήτημα αξιοπιστίας και εικόνας της χώρας, που θα σηματοδοτούσε μια καταδικαστική απόφαση, υπάρχει και ζήτημα που αφορά τους φορολογούμενους, δεδομένου ότι ήδη έχουν υποβληθεί προτάσεις για την επιβολή εφάπαξ προστίμου, το οποίο θα είναι τουλάχιστον 1.300.000 ευρώ και ημερήσιας επιβολής προστίμου 5.287 ευρώ. Αν προχωρήσει δε το δικαστήριο και σε δεύτερο βαθμό, για κάθε μέρα παράβασης μπορεί να επιβληθεί πρόστιμο 22.169 ευρώ.

Με αυτά τα δεδομένα τα οποία εξέθεσε στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή, ο υπουργός Δικαιοσύνης Κώστας Τσιάρας αιτιολόγησε την απόφαση της κυβέρνησης, η συζήτηση και ψήφιση του νομοσχεδίου να προχωρήσει με τη διαδικασία του κατεπείγοντος.  

Ο εισηγητής της αξιωματικής αντιπολίτευσης Γιώργος Κατρούγκαλος αναγνώρισε πως υπάρχει πράγματι ο κίνδυνος καταδίκης της χώρας από το ευρωπαϊκό δικαστήριο αλλά υπογράμμισε πως «υπήρχαν σοβαρότεροι λόγοι δημοσίου συμφέροντος για τους οποίους θα έπρεπε να συζητηθεί το νομοσχέδιο με διαδικασία κανονική, δεδομένου ότι η μεταφορά της Οδηγίας δημιουργεί πολλά προβλήματα και τα οποία οδήγησαν στην μη έγκυρη ψήφιση της ενσωμάτωσής της από την προηγούμενη κυβέρνηση».  

Ανέφερε ότι η νομοπαρασκευαστική επιτροπή είχε συγκροτηθεί από το 2016, αλλά το 2018 διαπιστώθηκε ότι υπάρχουν κρίσιμα διακυβεύματα και σταθμίσεις, δεν ήταν ώριμη προς εισαγωγή στη Βουλή η αρχική μορφή του σχεδίου νόμου.

Γι΄αυτό ζητήθηκε και από τα Ανώτατα Δικαστήρια να καταθέσουν τις προτάσεις τους, πράγμα που ολοκληρώθηκε τον περασμένο Δεκέμβριο. Τον δε Ιανουάριο του 2019, το ένα τρίτο των χωρών της ΕΕ δεν είχε ακόμη ανταποκριθεί, στις ημερομηνίες που είχαν προβλεφθεί για την ενσωμάτωση.   Ο κ. Κατρούγκαλος ενημέρωσε την επιτροπή της Βουλής, ότι η προηγούμενη κυβέρνηση σε συνεννόηση άτυπη με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, είχε συμφωνήσει πως το συγκεκριμένο νομοσχέδιο θα εισαγόταν στη Βουλή μετά την ψήφιση των κωδίκων αλλά «δυστυχώς η επίσπευση των εκλογών, δεν επέτρεψε τη συζήτηση και έτσι η σκυτάλη πέρασε στην κυβέρνηση της ΝΔ».

Ο ίδιος  αναγνώρισε επίσης ότι υπάρχει βελτίωση του νομοσχεδίου σε σχέση με την προηγούμενη κατάσταση, επέμεινε όμως πως το κείμενο θα μπορούσε να βελτιωθεί έτι περαιτέρω αν συζητούνταν στη Βουλή με την κανονική διαδικασία. Ο κ. Κατρούγκαλος έδωσε και το στίγμα των διαθέσεων της αξιωματικής αντιπολίτευσης, λέγοντας ότι ο ΣΥΡΙΖΑ «δίνει μεγαλύτερη βαρύτητα στην προστασία των δεδομένων των εργαζομένων». Είπε επίσης ότι στην πρώτη εκδοχή της αιτιολογικής έκθεσης του νομοσχεδίου, που έβγαλε στη διαβούλευση το υπουργείο Δικαιοσύνης, «φαινόταν μια προτίμηση στο να διευκολυνθεί η λειτουργία της αγοράς» και συνεπώς με μια πιο άνετη συζήτηση θα μπορούσε να υπάρξει ένα ακόμη πιο βελτιωμένο κείμενο σε σχέση με αυτό που τελικά κατατέθηκε στη Βουλή.  

Η προηγούμενη κυβέρνηση έχει βαρύτατες ευθύνες για την καθυστέρηση μη ενσωμάτωσης στο εθνικό δίκαιο των κανόνων για την προστασία των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, είπε η ειδική αγορήτρια του Κινήματος Αλλαγής Νάντια Γιαννακοπούλου. Τόνισε επίσης ότι ο Γενικός Κανονισμός για την Προστασία Δεδομένων δεν είναι οδηγία, είναι άμεσα εφαρμόσιμος σε όλες τις χώρες της ΕΕ και γι΄αυτό έχει επιβληθεί ουσιαστικά στην Ελλάδα το πρόστιμο των 5.500 ευρώ ημερησίως και υπάρχει μεγάλη ευθύνη διότι δεν ψηφίστηκε ο σχετικός νόμος.

Η ειδική αγορήτρια του ΚΚΕ Διαμάντω Μανωλάκου είπε ότι το νομοσχέδιο μπορεί να έχει τίτλο την προστασία προσωπικών δεδομένων όμως στην ουσία είναι «φακέλωμα προσωπικών δεδομένων» και με αυτή την έννοια το ΚΚΕ δεν συμφωνεί με το ασφυκτικό χρονικό πλαίσιο διότι δεν επιτρέπει ουσιαστική συζήτηση και ενημέρωση τόσο στη Βουλή όσο κυρίως μέσα στην κοινωνία.  

Το νομοσχέδιο εισάγει στην ελληνική έννομη τάξη ουσιαστικές ρυθμίσεις του Γενικού Κανονισμού για την Προστασία των Προσωπικών Δεδομένων του 2016 και την Οδηγία 2016/680 της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που συμπληρώνει το νομοθετικό πλαίσιο για τη ρύθμιση του σημερινού τοπίου για την προστασία των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα. Το νομοσχέδιο αντικαθιστά το πλαίσιο του ν. 2472/1997 το οποίο κρίθηκε ότι αδυνατεί να προσφέρει σήμερα ένα ασφαλές και αποτελεσματικό, αξιόπιστο περιβάλλον για την προστασία των προσωπικών δεδομένων από αθέμιτη και κακόβουλη επεξεργασία.