Η επόμενη μέρα της Σαμοθράκης – Τι λένε και τι περιμένουν οι ντόπιοι

Χρόνος ανάγνωσης ⏰ 4 λεπτά

Γράφει ο Αντώνης Λαζαρής

Το νησί της Σαμοθράκης βρέθηκε φέτος στο καλοκαίρι στο προσκήνιο του ενδιαφέροντος. Η αιτία γι΄αυτό δεν ήταν η απαράμιλλη φυσική του ομορφιά και το μοναδικό “σμίξιμο Φύσης και Ανθρώπου” που επιτελείται μαγικά σε τούτο τον τόπο του μυστηρίου, της χαράς και της μύησης.

Το νησί των “Μεγάλων Θεών” ήρθε ξαφνικά στο επίκεντρο της δημοσιότητας λόγω των σοβαρών προβλημάτων στην ακτοπλοϊκή σύνδεση του νησιού με το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης.
Στις αρχές Αυγούστου χάλασαν διαδοχικά το «ΣΑΟΝΗΣΟΣ» και το «ΣΑΟΣ ΙΙ» της ναυτιλιακής εταιρείας SAOS FERRIES.
To aπίστευτο σκηνικό ολοκληρώθηκε στις 22 Αυγούστου 2019 όταν υπέστη αβαρία και το τρίτο πλοίο της εταιρείας, το ταχύπλοο «ΖΕΦΥΡΟΣ».

Παραμονές Δεκαπενταύγουστου το νησί βρέθηκε μόνο με το «ΖΕΦΥΡΟΣ» που κάποια στιγμή σταμάτησε και αυτό τα δρομολόγιά του, λόγω καιρού.
Σε εκείνη τη δύσκολη στιγμή ανέλαβαν άλλα πλοία να συνδράμουν για να ξεφύγει το νησί από την ακτοπλοϊκή ασφυξία.
Τα πλοία που κατέπλευσαν στο νησί λίγο πριν τον Δεκαπενταύγουστο ήταν το οχηματαγωγό «ΑΝΑΞ» και το ταχύπλοο επιβατηγό/οχηματαγωγό “ANDROS JET” της SEA JETS.

Και στις 26 Αυγούστου “ανέβηκε” στη Σαμοθράκη το «ΑΡΤΕΜΙΣ» της HELLENIC SEAWAYS αντικαθιστώντας το “ANDROS JET”

Ερωτήματα για την επόμενη μέρα
Όλα αυτά έγιναν τον Αύγουστο του 2019. Μέχρι τις αρχές Σεπτεμβρίου το νησί θα εξυπηρετείται από το πλοίο «ΑΡΤΕΜΙΣ».

Το πλοίο αυτό είναι εξαιρετικό και μαζί με το “ANDROS JET” κέρδισαν γρήγορα τις εντυπώσεις. Όμως τι θα συμβεί όταν θα πέσουν τα “φώτα της ράμπας”;

Τι θα γίνει τον Νοέμβριο του 2019 όταν θα έχει υπογραφεί η νέα Σύμβαση ανάμεσα στο Υπουργείο Ναυτιλίας και την εταιρεία που θα αναλάβει την εξυπηρέτηση των δρομολογίων του νησιού;

Θα μείνει το «ΑΡΤΕΜΙΣ» στη γραμμή; Θα επιστρέψουν το «ΣΑΟΣ ΙΙ» και το «ΣΑΟΝΗΣΣΟΣ»; Θα αναλάβει άλλο πλοίο τη γραμμή;

Η επόμενη μέρα
Αρκετοί κάτοικοι του νησιού πιστεύουν πως παρά τα όσα έγιναν φέτος το καλοκαίρι τη γραμμή θα την αναλάβουν ξανά τα πλοία της ΣΑΟΣ ΦΕΡΡΙΕΣ.


Παρά τη δυσφήμιση του νησιού και τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν οι περισσότεροι ντόπιοι Σαμοθρακίτες εκτιμούν πως τα πλοία της SAOS FERRIES θα επιστρέψουν ξανά στο λιμάνι της Καμαριώτισσας.
Οι λόγοι είναι πολλοί και γνωστοί. Τα δύο πλοία είναι αρκετά καλά σαν πλοία, αλλά η συντήρησή τους ήταν πλημμελής και αυτό το γεγονός κάποια στιγμή πληρώνεται.

Το «ΣΑΟΣ ΙΙ» είναι βαπόρι 19 χρόνων με καλή συμπεριφορά στη θάλασσα και ικανοποιητική μεταφορική ικανότητα και ταχύτητα. Το «ΣΑΟΝΗΣΟΣ» είναι 25 χρονών βαπόρι που αν συντηρηθεί σωστά μπορεί να προσφέρει σημαντικά.

Μέχρι σήμερα υπήρξε μικρό ενδιαφέρον από άλλες ναυτιλιακές εταιρείες για να αναλάβουν τη γραμμή, η οποία επιδοτείται δέκα μήνες το χρόνο με συνολικό ποσό που φθάνει το 1.000.000 ευρώ.

Εκτός από τον Ιούλιο και τον Αύγουστο η εταιρεία λαμβάνει 100.000 ευρώ για την άγονη γραμμή κάθε μήνα. Οι επιβάτες στα χειμωνιάτικα δρομολόγια είναι λιγοστοί. Σε αρκετά δρομολόγια η κίνηση μπορεί να είναι 15-20 επιβάτες και 3-5 αυτοκίνητα και κάποιο φορτηγό. Το νησί έχει συνολικά 2500 κατοίκους.Για το χειμώνα τα νούμερα είναι πολύ μικρά και αποθαρρύνουν τους όποιους υποψήφιους διεκδικητές της γραμμής ενώ και η θάλασσα του Θρακικού Πελάγους είναι συχνά ανταριασμένη.

Για όλα αυτά, οι πιο πολλοί βλέπουν το «ΣΑΟΣ ΙΙ» ή το «ΣΑΟΝΗΣΟΣ» να ξαναγυρίζουν.Επιπλέον, ο αριθμός των πλοίων Β’ Κατηγορίας είναι μικρός στο Αιγαίο.Υπάρχουν λιγοστά πλοία μέχρι 100 μέτρα σε μήκος, με μικρό σχετικά βύθισμα και ικανότητα μεταφοράς φορτηγών.

Γι΄ αυτό το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κατέληξε στο «ΑΡΤΕΜΙΣ» που παίρνει και φορτηγά σε αντίθεση με το “ANDROS JET” που δεν παίρνει.

Προβληματισμοί και υποθέσεις

Όμως, υπάρχουν και κάποιοι που υποστηρίζουν πως αν η επιδότηση αυξηθεί ,μπορεί να προκαλέσει το ενδιαφέρον και άλλων εταιρειών. Θα χρειαστούν λοιπόν τόσο κατάλληλο πλοίο όσο και γενναία επιδότηση για να αλλάξει σελίδα στην σύνδεση του νησιού με την Αλεξανδρούπολη.

Από την άλλη, αν αναλάβουν ξανά τα πλοία της SAOS FERRIES του κ. Μανoύση θα πρέπει απαραίτητα να μπουν ασφαλιστικές δικλείδες για να μην φτάσουμε ποτέ ξανά σε όσα συνέβησαν τον Αύγουστο του 2019.

Η εταιρεία αυτή απολαμβάνει για αρκετά χρόνια μια ασυλία. Οι σχέσεις με πολιτικά κόμματα και υπουργούς έπαιζαν σημαντικό ρόλο στην λήψη μιας άγονης επιδοτούμενης γραμμής.

Κάποτε η SAOS FERRIES έπαιρνε πολλά χρήματα από πολλές άγονες γραμμές που σταδιακά συρρικνώθηκαν και της απέμεινε μόνο η γραμμή Αλεξανδρούπολης-Σαμοθράκης.

Πώς θα εξασφαλιστεί ότι τα πλοία της SAOS FERRIES θα συντηρούνται σωστά ώστε να αποφεύγονται οι αβαρίες;

Τη γραμμή θα την πάρει κάποια άλλη εταιρεία;

Τα ερωτήματα είναι καυτά. Εδώ ο ρόλος του Υπουργείου είναι κομβικός για να εξασφαλίσει την καλύτερη λύση.

Η Σαμοθράκη και οι κάτοικοί της δικαιούνται καλύτερη συγκοινωνία.Πώς θα εξασφαλιστεί αυτό με τον καλύτερο δυνατό τρόπο;