Η οικονομική πολιτική Μητσοτάκη υπό εξέταση στο EuroWorking Group

Χρόνος ανάγνωσης ⏰ 2 λεπτά

Την πορεία εκτέλεσης του φετινού προϋπολογισμού, τον σχεδιασμό της κυβέρνησης στο οικονομικό πεδίο και την πρόοδο στα 15 εκκρεμή προαπαιτούμενα θα παρουσιάσει σήμερα στο Euro Working Group ο νέος εκπρόσωπος της χώρας μας, καθηγητής Μιχάλης Αργυρού.
Ο κ.Αργυρού θα επιχειρήσει παράλληλα να βολιδοσκοπήσει τις προθέσεις των ευρωπαίων εταίρων για τις φοροελαφρύνσεις που θα ανακοινώσει ο Πρωθυπουργός από το βήμα της ΔΕΘ οι οποίες μεταξύ άλλων θα αφορούν:

– Μείωση από το 28% στο 24% του φορολογικού συντελεστή στα επιχειρηματικά κέρδη του 2019. Ο συντελεστής θα υποχωρήσει περαιτέρω στο 20% το 2021.

– Μείωση του φόρου στα διανεμόμενα κέρδη στο 5%, από 10% που είναι σήμερα.

– Μείωση του ΦΠΑ στο 13% για όλο το τουριστικό πακέτο.

– Αναστολή του ΦΠΑ στην οικοδομική δραστηριότητα για τρία χρόνια και έκπτωση 40% των δαπανών ενεργειακής, λειτουργικής και αισθητικής αναβάθμισης των ακινήτων από το φορολογητέο εισόδημα.

Ακόμη θα εξεταστεί και το αφορολόγητο, αφού πρόκειται για ένα ζήτημα το οποίο παραμένει στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων λόγω του τεράστιου κόστους που έχει για τον προϋπολογισμό (1,9 δισ. ευρώ).
Η προηγούμενη κυβέρνηση έχει νομοθετήσει την ακύρωση της μείωσης του αφορολογήτου και την παραμονή του στις 8.636 ευρώ, ωστόσο οι δανειστές δεν έχουν πει ακόμα την τελευταία τους λέξη για το θέμα.
Στο περιθώριο του EWG θεωρείται εξαιρετικά πιθανό να γίνουν χαλαρές συζητήσεις σχετικά με την επιδίωξη της Αθήνας για χαμηλότερους στόχους στα πρωτογενή πλεονάσματα από το 2021 αφού πρόκειται για ένα ζήτημα το οποίο πολύ σύντομα θα περάσει και σε επίσημο πεδίο.
Εξάλλου από το οικονομικό επιτελείο αναμένεται να τεθεί το σενάριο να συνυπολογίζονται στο πρωτογενές πλεόνασμα οι επιστροφές κερδών από τα ελληνικά ομόλογα (ANFA’s, SNP’s) που βρίσκονται στο «χαρτοφυλάκιο» της ΕΚΤ και των ευρωπαϊκών κεντρικών τραπεζών.
Η Ελλάδα, εφόσον είναι συνεπής στις μεταρρυθμιστικές δεσμεύσεις της, πρόκειται να λάβει 1,3 δισ. ευρώ ετησίως από τα εν λόγω κέρδη έως το 2022, τα οποία ωστόσο, με βάση τον ορισμό της μεταμνημονιακής εποπτείας, δεν προσμετρώνται στο πρωτογενές πλεόνασμα.
Κατ’ αυτόν τον τρόπο, θα προέκυπτε έμμεση μείωση του πρωτογενούς πλεονάσματος κατά 0,7% του ΑΕΠ και θα διασφαλιζόταν δημοσιονομικός χώρος για φοροελαφρύνσεις.
Ένα άλλο ζήτημα στο οποίο οι Ευρωπαίοι δίνουν ιδιαίτερη σημασία είναι αυτό της αναπτυξιακής πολιτικής.
Πρόκειται για ένα κρίσιμο στοίχημα που πρέπει να κερδηθεί μέσα σε ένα ρευστό περιβάλλον όπως άλλωστε φάνηκε και από τα χθεσινά στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ). Το πρώτο εξάμηνο της φετινής χρονιάς έκλεισε με μία ασθενική ανάπτυξη μόλις 1,5% (1,1% το 1ο τρίμηνο και 1,9% το 2ο τρίμηνο) με αποτέλεσμα ο στόχος για πάνω από 2% να φαντάζει αδύνατος.