Την αύξηση των κονδυλίων για τις άγονες γραμμές στην ακτοπλοΐα, με βελτιωμένο πλαίσιο προκήρυξης και τη χρήση πλοίου αντικατάστασης από τις εταιρείες, προκειμένου να αποφευχθούν προβλήματα στα δρομολόγια, εξετάζει η ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας.
Η χρηματοδότηση των μισθωμάτων για τις άγονες γραμμές που ανέρχονται σε 105, θα γίνεται πλέον από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων και όχι από τον τακτικό προϋπολογισμό, ενώ αναμένεται να ανέλθει σύμφωνα με πηγές από το υπουργείο Ναυτιλίας, από τα 100 εκατ. ευρώ που είναι σήμερα στα 130 εκατομμύρια ετησίως.
Η χρηματοδότηση έως σήμερα ήταν 90,5 εκατ. για τις άγονες γραμμές και επιπλέον 10 εκατομμύρια ευρώ από το αυξημένο κόστος των καυσίμων που θα ισχύσει από τις αρχές του 2020. Από την 1/1/2020 τα πλοία βάση σχετικής νομοθεσίας του ΙΜΟ θα πρέπει υποχρεωτικά να χρησιμοποιούν καύσιμο μειωμένης περιεκτικότητας σε θείο που είναι ακριβότερα κατά 20% με 25% από το συμβατικό καύσιμο.
Το κράτος με βάση τις υφιστάμενες συμβάσεις θα πρέπει να καλύψει το αυξημένο κόστος. Επίσης η αύξηση των κονδυλίων για τις άγονες κρίνεται αναγκαία προκειμένου να μπορούν πλέον στο ακτοπλοϊκό δίκτυο να χρησιμοποιηθούν πλοία καλύτερης κατηγορίας ώστε όλα τα νησιά να αντιμετωπισθούν ισότιμα.
Στους σχεδιασμούς του υπουργείου Ναυτιλίας είναι επίσης η πρόβλεψη του «πλοίου αντικατάστασης» από πιθανές βλάβες πλοίων, όπως με την υπόθεση των δύο πλοίων της «ΣΑΟΣ» στη γραμμή Αλεξανδρούπολη-Σαμοθράκη, ενώ αυτό αν δεν εφικτό θα δίνεται η δυνατότητα ορισμού «πλοίου αντικατάστασης» από άλλες εταιρείες. Επίσης, η ακτοπλοϊκή σύνδεση της Σαμοθράκης πέρα από την Αλεξανδρούπολη εξετάζεται να γίνεται και με τη Λήμνο.
Ο πρόεδρος των ακτοπλόων Μιχάλης Σακέλης μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ τόνισε ότι οι ελεύθερες δρομολογήσεις καλύπτουν αυτή τη στιγμή το 95%-97% της ακτοπλοϊκής κίνησης από και προς τα νησιά ενώ οι άγονες γραμμές καλύπτουν μόλις το 3%-5% της συνολικής ακτοπλοϊκής κίνησης αν και εξυπηρετούν 44 νησιά.
Αναφορικά με το θέμα της εφαρμογής στα πλοία του νέου τύπου καυσίμου από 01/01/2020 ο κ. Σακέλης ανέφερε ότι η επιβάρυνση ανά τόνο είναι περίπου από 100 έως 125 ευρώ. Σημειώνεται ότι στις ελεύθερες δρομολογήσεις, οι ακτοπλόοι με την εφαρμογή του νέου τύπου καυσίμου έχουν ζητήσει μείωση του ΦΠΑ προκειμένου να αποφευχθούν αυξήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ