fbpx
ΕΝ-ΘΕΣΕΙΣ

Αγορά Ε/Κ: Άνοδος για τα μεσαία και μεγαλύτερα μεγέθη- σταθερότητα στα μικρά

Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης Chartering broker Thenamaris (Ships Management) Inc.

Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής Market Analyst

Το μομέντουμ της αγοράς συνεχίζει να είναι στην πλευρά των πλοιοκτητών, ενώ η ισορροπία ζήτησης και προσφοράς δείχνει εύθραυστη και συχνά γέρνει υπέρ των πλοιοκτητών.

O γενικός δείκτης εμπορευματοκιβωτίων, HARPEX, παρουσίασε άνοδο κερδίζοντας άλλες 6 μονάδες και φτάνοντας στις 719 μονάδες, αυτή την εβδομάδα. Στην αύξηση αυτή συνετέλεσαν τα μεσαία και μεγαλύτερα μεγέθη, κερδίζοντας ημερησίως από 150$ έως 500$. Οι μικρότερες κατηγορίες χωρητικότητας 1700 TEUs και κάτω, καθώς και άνω των 8000 TEUs έμειναν στάσιμα στα επίπεδα των προηγούμενων ημερών. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο γενικός δείκτης εμφάνισε το τελευταίο τρίμηνο αύξηση της τάξεως 19,24%, αφού από τις 603 μονάδες που ήταν αρχές Ιουνίου έκλεισε την Παρασκευή στις 719 μονάδες.

Ας δούμε, όμως αναλυτικά πως κινείται η αγορά ανά μέγεθος πλοίου:

Σχετικά με τα POST-PANAMAXes, η αγορά παρέμεινε σταθερή στα υψηλά επίπεδα των προηγούμενων ημερών, ιδίως για τα μεγαλύτερα πλοία της κατηγορία (άνω των 8χιλ TEUs). Τα μικρότερα πλοία της κατηγορίας εμφάνισαν έντονη κινητικότητα και σε συνδυασμό με τον περιορισμένο αριθμό διαθέσιμων πλοίων αύξησαν τους ημερήσιους ναύλους τους. Έτσι, οι ημερήσιοι ναύλοι για τα μεγαλύτερα σκάφη έμειναν στα 30Κ /ημέρα και τα μικρότερα, κέρδισαν ακόμα $ 0,5Κ, και έφτασαν στα $ 25Κ/ ημέρα.

Στα PANAMAXes, επίσης, συνεχίστηκε η θετική πορεία της αγοράς, με ελαφρώς αυξημένη ζήτηση. Οι πλοιοκτήτες βρήκαν έτσι την ευκαιρία να επωφεληθούν και οι ναύλοι αυξήθηκαν κατά $ 0,1-0,2Κ ημερησίως, και έφτασαν  στα $ 14,2-14,5 Κ/ημέρα, κατά μ.ο.

Σχετικά με τα «3,5άρια», δεν παρατηρήθηκαν ιδιαίτερες μεταβολές και η αγορά βρίσκεται σε ισορροπία μεταξύ ζήτησης και προσφοράς. Έτσι οι ναύλοι διατηρήθηκαν πάνω από τα $ 11,5-12Κ /ημέρα. Τα λίγο μικρότερα σκάφη, χωρητικότητας 2.800 και 2.500 TEUs, εμφάνισαν τη μεγαλύτερη κινητικότητα με μεγάλο αριθμό κλεισιμάτων και την απορρόφηση μεγάλου μέρους της χωρητικότητας της Ασίας. Ο Ατλαντικός από την άλλη πλευρά, ακολούθησε αλλά με χαμηλότερο όγκο διαπραγματεύσεων. Οι ναύλοι κυμάνθηκαν στα $ 10-10,5Κ/ημέρα για τα μεγαλύτερα πλοία και στα $ 9-9,3Κ/ημέρα για τα μικρότερα.

Η δραστηριότητα των μικρότερων πλοίων δεν άλλαξε σημαντικά. Αξίζει να σημειωθεί μόνο ότι τα πλοία των 1700 TEUs έδειξαν κάποια κινητικότητα στην Ασία και οι πλοιοκτήτες μπορούν να αισιοδοξούν για λίγο καλύτερες μέρες στο μέλλον. Επίσης, δεν υπάρχουν μεγάλες διαφοροποιήσεις στα επίπεδα των ναύλων σε Ασία και Ατλαντικό. Στα αρνητικά σημεία είναι η ενδεχόμενη αύξηση της προσφοράς πλοίων που ίσως να πιέσει την αγορά.  Οι ναύλοι για τα σκάφη των 1700 TEUs παρέμειναν στα $8,4-8,5Κ /ημέρα.

Τα FEEDERS, των 1100 και 700 TEUS, δείχνουν να έχουν κολλήσει για πάνω από 8 εβδομάδες στα ίδια επίπεδα. Έτσι για τα σκάφη των 1100 TEUs οι ναύλοι έμειναν στα $ 6-6,5Κ /ημέρα και για τα «700άρια» στα 5Κ /ημέρα.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΛΙΜΕΝΟΣ ΠΕΙΡΑΙΩΣ

ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΛΙΜΕΝΟΣ ΠΕΙΡΑΙΩΣ