Υποχώρησε η Αγορά Ξηρού Φορτίου

Χρόνος ανάγνωσης ⏰ 4 λεπτά

Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης Chartering broker Thenamaris (Ships Management) Inc.

Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής Market Analyst

Αύξηση καταγράφουν οι εισαγωγές βωξίτη της Κίνας, σύμφωνα με τα μέχρι τώρα στοιχεία για το 1ο επτάμηνο του έτους.

Οι 3 βασικοί προμηθευτές της (Γουινέα, Ινδονησία και Αυστραλία) είδαν τις μεταφορές τους να αυξάνονται. Πρώτη σε όγκο εξαγωγών βωξίτη προς την Κίνα ήρθε η Γουινέα, που μετέφερε κοντά στα 32 εκατ. τόνους (+9%, σε σχέση με το 2018), ακολούθησε η Αυστραλία με 19  εκατ. τόνους (+14%) και η Ινδονησία με 8 εκατ. τόνους (+100%).

Από την παραπάνω αύξηση των συγκεκριμένων μεταφορών επωφελήθηκαν τα μεγαλύτερα μεγέθη, καθώς η πλειοψηφία των μεταφορών από Γουινέα και Αυστραλία πραγματοποιήθηκε με CAPEs και Post Panamaxes (PPMXs). Από την άλλη πλευρά, τα φορτία με Βωξίτη από την Ινδονησία εξυπηρετήθηκαν και με μικρότερα μεγέθη.

Ας δούμε πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου:

Ξεκινώντας από τα CAPEs, στην αγορά του Ειρηνικού και στη διαδρομή C5 (Αυστραλίας –Κίνας), είδαμε «θετικό πρόσημο», παρά το γεγονός ότι η δραστηριότητα εμφάνισε αυξομειώσεις, κατά τη διάρκεια της εβδομάδας. Επιπρόσθετα, οι τυφώνες στην Κίνα έχουν προκαλέσεις σημαντικά προβλήματα και καθυστερήσεις στα λιμάνια της. Οι ναύλοι στο τέλος της προηγούμενης εβδομάδας έκλεισαν στα 11-11,5 $/tn.

Η περιοχή της Βραζιλίας (C3) προχώρησε με άνοδο (άνω των 29 $/tn), κατά τη διάρκεια της εβδομάδας. Παράλληλα, η διαθέσιμη χωρητικότητα στο Β. Ατλαντικό ήταν περιορισμένη, ωστόσο παρατηρείται αύξηση των πλοίων που κατευθύνονται στην περιοχή από τη Σιγκαπούρη. Έτσι προβλέπεται περαιτέρω αύξηση των ναύλων βραχυπρόθεσμα, αλλά μακροπρόθεσμα η αγορά θα δεχθεί πιέσεις.

Βορειότερα, στο Β. Ατλαντικό (C7), η αγορά εμφάνισε μικρή πτώση, καθώς η δραστηριότητα έχει υποχωρήσει. Επίσης, οι τιμές των ναύλων επηρέασαν τα επίπεδα των ναύλων. Οι προοπτικές δεν είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικές, καθώς αρχίζει να συσσωρεύεται χωρητικότητα, ενώ τα CAPEs θα δεχθούν πιέσεις και από τα γειτονικά μεγέθη. Έτσι οι ναύλοι έφτασαν στα 13,5-14,5 $ /tn.

Σχετικά με τα KMXs στον Ατλαντικό, η αγορά της ECSA συνέχισε σε φθίνοντες ρυθμούς, ενώ τα διαθέσιμα πλοία της περιοχής άρχισαν να αυξάνονται. Έτσι, οι ναυλωτές άσκησαν έντονες πιέσεις για μείωση των ναύλων. Οι ναύλοι για τα Υπερατλαντικά ταξίδια και την Άπω Ανατολή υποχώρησαν στα $ 18,5-19,5Κ/ημέρα +850-950Κ ΒΒ και στα $ 25,5-27Κ /ημέρα, αντίστοιχα.

Και η αγορά του Β. Ατλαντικού συνέχισε με χαμηλότερη κινητικότητα, αφού υπήρξε μειωμένος όγκος κλεισιμάτων. Στον Ατλαντικό η ζήτηση ήταν περιορισμένη, αλλά στην Βαλτική υπήρξαν κάποια φορτία, χωρίς όμως να καταφέρουν να τονώσουν ιδιαίτερα την αγορά με αποτέλεσμα η αγορά να μείνει στάσιμη. Έτσι, τα πλοία με φορτία από την Αμερική προς την Ανατολή έκλειναν στα $ 25,5-26,5Κ /ημέρα (bss Gib), προς Ευρώπη στα $ 19-20,5Κ /ημέρα και τα κυκλικά ταξίδια από τη Βαλτική στα $ 21-22Κ /ημέρα.

Στην πλευρά της Ασίας, παρατηρήθηκε χαλάρωση στην αγορά με υποτονική δραστηριότητα, ενώ αυξήθηκαν και τα «ανοιχτά» πλοία. Παραταύτα, οι πλοιοκτήτες συνέχισαν να διαπραγματεύονται χωρίς να μειώνουν τις απαιτήσεις τους, κυρίως για μικρής διάρκειας ταξίδια στην Ασία. Λιγότερα ήταν και τα φορτία άνθρακα από Αυστραλία και Ινδονησία. Το TCE έφτασε στα $ 16,5-17,5Κ /ημέρα, κατά μ.ο.

Για τα SUPRAMAXes-ULTRAMAXes, στη Ν.Α. Ασία υπήρξε προβληματισμός, αφού κάποια κλεισίματα σε υψηλότερα επίπεδα δεν κατάφεραν να αντιστρέψουν το κλίμα. Οι ημερήσιοι ναύλοι των SMXs για ταξίδι στη Ν.Α. Ασία, με παράδοση στη Ν. Κίνα. έφτασαν στα $ 14-15Κ και από τη Ν.Α. Ασία προς την Άπω Ανατολή στα $ 15-16Κ .

Βορειότερα, στην Άπω Ανατολή ήταν πιο ήρεμη η αγορά και η δραστηριότητα σαφώς μειωμένη, σε σχέση με το προηγούμενο διάστημα. Τα κυκλικά ταξίδια από Ν. Κορέα-Ιαπωνία προς NOPAC και επιστροφή, για UMX, πλήρωναν γύρω στα $ 12,5-13,5Κ /ημέρα.  Επίσης, οι ναύλοι για τα ταξίδια επιστροφής (BackHaul) προς τον Αμερικάνικο Κόλπο έφτασαν στα $ 4,5-5Κ /ημέρα.

Στον Ατλαντικό, η αγορά διατήρησε τη δυναμική της. Στον Αμερικάνικο κόλπο είδαμε μεγάλο αριθμό συμφωνιών και υπάρχει αισιοδοξία για την πορεία της αγοράς, παρά τις επιδράσεις του τυφώνα Dorian. Έτσι οι ναύλοι των UMXs προς την Άπω Ανατολή κινήθηκαν στα $ 29-30Κ /ημέρα και προς την Ευρώπη στα $ 25-26Κ /ημέρα.

Και στην περιοχή της ECSA είδαμε να συνεχίζει να κινείται η αγορά στα ίδια επίπεδα με τη ζήτηση να είναι αμετάβλητη. Οι ναύλοι των SMXs για υπερατλαντικά ταξίδια προς τη Μεσόγειο έφτασαν στα $ 16-17Κ/ημέρα.

Η Μεσόγειος και κυρίως η Μαύρη Θάλασσα εμφάνισε συγκέντρωση χωρητικότητας, ενώ η ζήτηση δείχνει σημάδια κόπωσης, με αποτέλεσμα οι ναύλοι να εμφανίζουν ελαφριά πτώση. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι ένα UMX για ταξίδι από Μαύρη Θάλασσα προς την Άπω Ανατολή έκλεινε στα $ 30-31 Κ/ημέρα (για SMX -$ 1Κ/ημέρα). Στην Ευρώπη, τα SCRAP φορτία στήριξαν την αγορά και ένα SMX προς Δυτ. Αφρική πληρωνόταν με $21Κ /ημέρα.