fbpx
ΕΝ-ΘΕΣΕΙΣ

Πτωτικές τάσεις στην Αγορά Ξηρού Φορτίου

Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης  Chartering broker Thenamaris (Ships Management) Inc.

Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής. Market Analyst

 

Οι μεγάλοι πλοιοκτήτες και Operators των φορτηγών πλοίων μεγάλης χωρητικότητας στρέφονται ολοένα και περισσότερο στα νέα σχέδια (NewCastlamax, Guaibamax και Valemax). Συγκεκριμένα, οι πλοιοκτήτες που έχουν επιλέξει να επενδύσουν στα νέου τύπου CAPEs, επιλέγουν τα μεγεθυμένα  NewCastlamaxes (216 χιλ. τόνων dwt)

Αυτό δείχνει και η λίστα παραγγελιών, αφού από τις 17 παραγγελίες CAPEs που πραγματοποιήθηκαν μέσα στο 2019, οι 15 αφορούν NewCastlamaxes και μόλις 2 συμβατικά CAPES.

Φαίνεται πως τα σχέδια αυτά κερδίζουν συνεχώς έδαφος, καθώς τα λιμάνια της Αυστραλίας, που εξάγουν σιδηρομετάλλευμα, μπορούν να υποδεχθούν τέτοιου είδους πλοία.

Επίσης, άλλα 62, συνολικά, VLOC πλοία (χωρητικότητας άνω των 300 χιλ. τόνων dwt) βρίσκονται υπό παραγγελία ή ναυπήγηση, από τα οποία τα 50 είναι τύπου Guaibamax (325.000 τόνων dwt) και 9 τύπου Valemax (400 χιλ. τόνων dwt).

Ας δούμε πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου:

Ξεκινώντας από τα CAPEs, στην αγορά του Ειρηνικού και στη διαδρομή C5 (Αυστραλίας –Κίνας) είδαμε περισσότερα κλεισίματα, καθώς η αγορά επανήλθε σε κανονικούς ρυθμούς μετά από τους τυφώνες και τη μείωση της συμφόρησης των κινέζικων λιμανιών. Ανησυχητικό σημείο είναι η αύξηση των διαθέσιμων πλοίων. Οι ναύλοι στο τέλος της προηγούμενης εβδομάδας έκλεισαν στα 10,7-11,5 $/tn.

Η περιοχή της Βραζιλίας (C3) προχώρησε με μικρή μείωση, αφού οι ναυλωτές ασκούν πιέσεις, για τα πλοία που είναι «ανοιχτά» το Σεπτέμβριο και οι πλοιοκτήτες δεν δείχνουν πρόθυμοι να μειώσουν τις απαιτήσεις τους. Παράλληλα, η θετική πορεία του Ειρηνικού αλλά και των ναύλων περιόδου έχουν κάνει αρκετούς πλοιοκτήτες να κρατήσουν τα πλοία τους στον Ειρηνικό, αποφορτίζοντας την αγορά της Βραζιλίας για τον Οκτώβριο.  Οι ναύλοι κυμάνθηκαν μεταξύ 26-27,5 $/tn.

Βορειότερα, στο Β. Ατλαντικό (C7), η αγορά δεν παρουσίασε ιδιαίτερη κινητικότητα, με αποτέλεσμα τα επίπεδα των ναύλων να παραμείνουν αμετάβλητα. Ωστόσο, η μειωμένη προσφερόμενη χωρητικότητα και κάποια φορτία προς την Άπω Ανατολή εμπόδισαν πιθανή μείωση τους. Γενικότερα, οι προοπτικές δεν είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικές. Οι ναύλοι έμειναν στα 13,5-14,5 $ /tn.

Σχετικά με τα KMXs στον Ατλαντικό, η αγορά της ECSA ξεκίνησε υποτονικά, αλλά κατά τη διάρκεια της εβδομάδας προχώρησε με αύξοντες ρυθμούς και περισσότερα φορτία, αφού οι ναυλωτές προσπάθησαν να επωφεληθούν από την προσωρινή πτώση των ναύλων. Έτσι οι ναύλοι για τα Υπερατλαντικά ταξίδια και την Άπω Ανατολή ανέβηκαν στα $ 24-25,5Κ/ημέρα και στα $ 19-19,5Κ /ημέρα +$ 900-950Κ ΒΒ, αντίστοιχα.

Η αγορά του Β. Ατλαντικού συνέχισε χωρίς ιδιαίτερες αλλαγές, ενώ η διαθέσιμη χωρητικότητα παρέμεινε σε ικανοποιητικά επίπεδα. Επίσης, αισιοδοξία χαρίζει η είδηση ότι η Κίνα θα αγοράσει σιτηρά από την Αμερική, περιμένοντας ενίσχυση στον Αμερικάνικο Κόλπο. Έτσι, τα πλοία με φορτία από την Αμερική προς την Ανατολή έκλειναν στα $ 26,5-27,5Κ /ημέρα (bss Gib), προς Ευρώπη στα $ 20,5-21,5Κ /ημέρα και τα κυκλικά ταξίδια από τη Βαλτική στα $ 21,5-23Κ /ημέρα.

Στην πλευρά της Ασίας, συνεχίστηκε η χαλάρωση της αγοράς με υποτονική δραστηριότητα και αύξηση των «ανοιχτών» πλοία. Επίσης, δεν υπήρχαν, μέχρι το τέλος της προηγούμενης εβδομάδας, νέες ευκαιρίες απασχόλησης. Εκτός αυτών, δημιουργήθηκαν προβλήματα στις πετρελεύσεις και καθυστερήσεις στα λιμάνια της Ν.Α. Ασίας. Θετικές επιδράσεις περιμένουμε από την Κινέζικη αγορά αμερικάνικων σιτηρών και στην αγορά του NOPAC.  Το TCE έφτασε στα $ 16-17,5Κ /ημέρα, κατά μ.ο.

Για τα SUPRAMAXes-ULTRAMAXes, στη Ν.Α. Ασία συνεχίστηκαν οι πτωτικές πιέσεις, με μειωμένη δραστηριότητα και χαμηλότερους ναύλους. Οι ημερήσιοι ναύλοι των UMXs για κυκλικά ταξίδια μεταξύ Ινδίας-Ινδονησίας έφτασαν στα $ 13,7-14,3Κ /ημέρα (παράδοση Ινδονησία), ενώ αν η επαναπαράδοση του πλοίου ήταν στην Ινδία τότε οι ημερήσιες απολαβές έπεφταν ακόμα και στα $ 12,5Κ/ημέρα.

Βορειότερα, και η αγορά της Άπω Ανατολής ήταν ήρεμη, σε σχέση με το προηγούμενο διάστημα, τόσο στο NOPAC, όσο και προς Ευρώπη -Ατλαντικό. Τα κυκλικά ταξίδια από Ν. Κορέα-Ιαπωνία προς NOPAC και επιστροφή, για UMX, πλήρωναν γύρω στα $ 13,5-14Κ /ημέρα. Επίσης, οι ναύλοι για τα ταξίδια επιστροφής (BackHaul) προς την Ευρώπη-Μεσόγειο έφτασαν στα $ 5,5-6Κ /ημέρα.

Στον Ατλαντικό, η αγορά διατήρησε τη δυναμική της, αν και αποτελεί αίνιγμα πόσο θα συνεχιστεί αυτή η πορεία. Στον Αμερικάνικο κόλπο είδαμε τους ναυλωτές να περιμένουν και τους πλοιοκτήτες να διατηρούν τα πλοία τους στην περιοχή. Έτσι, πλέον η σχέση προσφοράς- ζήτησης γέρνει υπέρ των ναυλωτών, αν και σχεδόν όλα τα διαθέσιμα πλοία του Σεπτεμβρίου έχουν καλυφθεί. Οι ναύλοι των UMXs προς τη Μεσόγειο-Μαύρη Θάλασσα, με άνθρακα, κινήθηκαν στα $ 28-29Κ /ημέρα (παράδοση USG) και προς την Ευρώπη στα $ 19-20Κ /ημέρα (παράδοση Δυτική Μεσόγειο).

Στην περιοχή της ECSA είδαμε να συνεχίζει να κινείται η αγορά στα ίδια επίπεδα με τη ζήτηση να είναι αμετάβλητη. Οι ναύλοι των SMXs για υπερατλαντικά ταξίδια προς τη Μεσόγειο έφτασαν στα $ 17-18Κ/ημέρα, με παράδοση Δυτ. Αφρική, και στα $ 25-26Κ/ημέρα (APS bss Αργεντινή).

Η Μεσόγειος και κυρίως η Μαύρη Θάλασσα εμφάνισε ανοδικές τάσεις κατά τη διάρκεια της εβδομάδας με αρκετή δραστηριότητα και φορτία προς τη Β. Ευρώπη, μέσα στη Μεσόγειο και τη Δυτ. Αφρική. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι ένα UMX για ταξίδι από Μαύρη Θάλασσα προς Ευρώπη έκλεινε στα $ 16,5-18 Κ/ημέρα. Στα ίδια επίπεδα ήταν και οι ναύλοι προς την Ανατ. Μεσόγειο, ενώ προς τη Δυτ. Αφρική έφτασαν $18,5Κ /ημέρα.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΛΙΜΕΝΟΣ ΠΕΙΡΑΙΩΣ

ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΛΙΜΕΝΟΣ ΠΕΙΡΑΙΩΣ