Φάκελος ομογένεια: Το ιστορικό μιας χαμένης ψήφου – Τι θα προτείνει η ΝΔ

Χρόνος ανάγνωσης ⏰ 4 λεπτά

Γράφει η Σοφία Λαλιωτίτη

Διχαστική αναμένεται να είναι η στάση του ελληνικού κοινοβουλίου στο θέμα της ψήφου της ομογένειας που προωθεί  ο υπουργός Εσωτερικών Τάκης Θεοδωρικάκος και αναμένεται, το επόμενο διάστημα, να δει το φως της δημοσιότητας υπό μορφή νομοσχεδίου.

Ο φάκελος “ψήφος της ομογένειας” έρχεται να ταράξει τα νερά και ήδη το κλίμα επιφορτίζεται, μιας και χθες ο  ΣΥΡΙΖΑ κατέθεσε σχετική πρόταση λίγο πριν την προαναγγελθείσα  κατάθεση σχετικού νομοσχεδίου από την κυβέρνηση.

Η κυβέρνηση δίνει προτεραιότητα σε αυτό το θέμα, μιας και ο ίδιος ο Πρωθυπουργός επιδεικνύει μεγάλο ενδιαφέρον, από τότε που είχε αναλάβει την ηγεσία του κόμματος. Μια από τις πρώτες κινήσεις του, ως Πρόεδρος της ΝΔ,  ήταν η κατάθεση, τον Απρίλιο του 2016, πρότασης νόμου που παρείχε στους εκτός της χώρας Έλληνες εκλογείς τη δυνατότητα να ψηφίζουν από τον τόπο της διαμονής τους.

Τότε η κυβέρνηση του Αλέξη Τσίπρα,  είχε επιδείξει αμηχανία σε αυτό το θέμα και έλλειψη ανταπόκρισης, αλλά στη συνέχεια αναγκάστηκε από τις αλλεπάλληλες τροπολογίες της ΝΔ (τρεις συνολικά), να απαντήσει.

Έτσι, ο Αλέξης Τσίπρας  προχώρησε ένα  βήμα, δηλώνοντας στη βουλή (18.5.2018) ότι «τα παιδιά του brain drain έχουν δικαίωμα να ψηφίζουν από τις χώρες διαμονής τους». Δύο μήνες αργότερα (12.7.2018) ο τότε υπουργός Εσωτερικών Π. Σκουρλέτης διαβεβαίωνε τη Βουλή ότι «εντός του έτους θα υπάρχει συγκεκριμένη πρόταση στη Βουλή για την ψήφο των Ελλήνων του εξωτερικού».

Στη συνέχεια, αφού η κυβέρνηση προχώρησε στη συγκρότηση ειδικής επιτροπής για τη μελέτη του θέματος, ο επόμενος Υπουργός Εσωτερικών Αλ. Χαρίτσης υποσχόταν (31.10.2018) επίσπευση των εργασιών της Επιτροπής ώστε «να μπορέσουμε στην τρέχουσα κοινοβουλευτική περίοδο να προχωρήσουμε στην κατάθεση σχετικής νομοθετικής ρύθμισης».

Τελικά η θητεία της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ έληξε και οι εκλογές έγιναν χωρίς να κατατεθεί κανένα νομοσχέδιο και καμία συγκεκριμένη πρόταση.

Η θυσία της ψήφου της ομογένειας…

Η τωρινή θέση του αρμόδιου υπουργού κ. Θεοδωρικάκου -σχολιάζοντας την πρόταση νόμου με την οποία ο ΣΥΡΙΖΑ  προτείνει η ψήφος των Αποδήμων να μην προσμετράται στο σύνολο της Επικράτειας– ήταν ξεκάθαρη: «Το Σύνταγμα της Ελλάδος δεν διαχωρίζει την ψήφο των Ελλήνων που ζουν εντός των γεωγραφικών συνόρων της χώρας μας με εκείνους που ζουν στο εξωτερικό».

Στον αντίποδα, η  πρόταση νόμου του ΣΥΡΙΖΑ  προβλέπει την εκλογή βουλευτών επικρατείας «εξωτερικού» και αποκλείει το συνυπολογισμό της ψήφου των εκτός επικρατείας εκλογέων στο συνολικό εκλογικό αποτέλεσμα.

Μία πρόταση που έρχεται σε αντιπαράθεση με το κυβερνητικό σχέδιο. Στελέχη της ΝΔ διατείνονται ότι δεν υπάρχει η πιθανότητα να γίνει αποδεκτή η πολιτική άποψη που προωθεί ο ΣΥΡΙΖΑ σε αυτό το θέμα.

Η στάση της κυβέρνησης στο θέμα της ψήφου των ομογενών  και η επιχειρηματολογία από τα έδρανα της βουλής, θα επικεντρωθεί στα εξής σημεία:

  1. Το Σύνταγμα της Ελλάδος δεν διαχωρίζει την ψήφο των Ελλήνων ψηφοφόρων που ζουν εντός των γεωγραφικών συνόρων της χώρας μας από την ψήφο εκείνων που ζουν στο εξωτερικό (άρθρο 51 παρ. 4). Εκ των πραγμάτων λοιπόν η ψήφος τους είναι ισότιμη, έχει την ίδια πολιτική βαρύτητα και πρέπει να καταμετράται με τον ίδιο τρόπο με αυτή των Ελλήνων εκλογέων που ζουν εντός της Επικράτειας.
  2. Καθολικό αίτημα των Ελλήνων του εξωτερικού αποτελεί να διευκολυνθούν ώστε να μπορούν να ψηφίζουν από τον τόπο της κατοικίας τους. Οι πολιτικές δυνάμεις, στο σύνολό τους, πρέπει να ανταποκριθούν στο δίκαιο αυτό αίτημα, ώστε  οι Έλληνες εκλογείς που μένουν στο εξωτερικό να ασκούν το αναφαίρετο εκ του Συντάγματος δικαίωμά τους από τον τόπο της διαμονής τους.
  3. Η κατάθεση προτάσεων που υποτιμούν τους Έλληνες του εξωτερικού και τους διαχωρίζουν παραβλέποντας την ισοτιμία της ψήφου, ουσιαστικά παραβιάζει ένα δημοκρατικό δικαίωμα των Ελλήνων πολιτών που είναι εγγεγραμμένοι στους εκλογικούς καταλόγους.

Η επιστολική ψήφος – η  πρόταση της ΝΔ

Όπως τόνισε ο Πρωθυπουργός στη Θεσσαλονίκη δεν δίνουμε κάποιο πρόσθετο δικαίωμα στους Έλληνες που κατοικούν στο εξωτερικό, ούτε διευρύνουμε τους εκλογικούς καταλόγους, ούτε αλλοιώνουμε το εκλογικό Σώμα. Μία διευκόλυνση παρέχουμε.

Οι εκλογικοί κατάλογοι αναθεωρούνται κάθε δύο μήνες και προφανώς δεν έχουμε καμία πρόθεση να παρέμβουμε στη νομοθεσία περί ιθαγένειας. Όποιος είναι όμως εγγεγραμμένος σε εκλογικό κατάλογο, θα μπορεί να ψηφίζει από το μόνιμο τόπο διαμονής του. Εξετάζουμε και το ενδεχόμενο της επιστολικής ψήφου, η οποία προβλέπεται στο Σύνταγμα.

Δεν βλέπουμε το λόγο γιατί μία δυνατότητα που παρέχεται από πάρα πολλές χώρες να μην μπορεί να ισχύει και στην Ελλάδα ώστε να φέρουμε πιο κοντά τους Έλληνες του εξωτερικού στις πολιτικές εξελίξεις και να δώσουμε το δικαίωμα σε κάποιον ο οποίος θέλει να εκφράσει την άποψή του για το τι συμβαίνει στην Ελλάδα, να μπορεί να το κάνει χωρίς να επωμίζεται το κόστος της επιστροφής στην Πατρίδα για να ψηφίσει.