Μετά από δύο χρόνια προσπαθειών εγκρίθηκε το master plan της ΟΛΠ Α.Ε.

Χρόνος ανάγνωσης ⏰ 4 λεπτά

Μετά από δύο χρόνια σχεδόν και δώδεκα αλλεπάλληλες προσπάθειες εν τέλει εγκρίθηκε από την διυπουργική Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ) το master plan της ΟΛΠ Α.Ε., το οποίο προβλέπει επενδύσεις ύψους 800 εκατομμυρίων ευρώ.

Η μόνη εκκρεμότητα που παρέμεινε ανοικτή, αλλά θα συζητηθεί και αυτή εντός των επομένων δέκα ημερών, αφορά στα δύο νέα έργα επέκτασης των container και car terminal’ s που παρουσίασε για πρώτη φορά τον περασμένο Αύγουστο, για τα οποία η ΕΣΑΛ αποφάσισε να δοθεί μια ολιγοήμερη παράταση προκειμένου οι άμεσα ενδιαφερόμενοι να καταθέσουν τις απόψεις τους.

Μετά την χθεσινή απόφαση της ΕΣΑΛ δίδεται πλέον το πράσινο φως στην ΟΛΠ Α.Ε. να προχωρήσει σε μια ιδιαίτερα σημαντική επένδυση, τόσο για το λιμάνι, όσο και για τον Πειραιά, αλλά και για την εθνική οικονομία του τόπου, καθώς στέλνεται ένα ισχυρό μήνυμα πως η Ελλάδα είναι πλέον μια χώρα στην οποία οι επενδύσεις δεν είναι μια ουτοπία.

Σύμφωνα με το πλάνο, το πρώτο έργο που θα ξεκινήσει άμεσα είναι η προέκταση του τέρμιναλ της κρουαζιέρας, για το οποίο πρόσφατα ανακηρύχθηκε μειοδότης η κατασκευαστική εταιρία TEKAΛ ΑΕ.

Οι  αντιδράσεις

Τα νέα έργα που προτείνει η ΟΛΠ Α.Ε., τα οποία αυξάνουν την αρχική επένδυση των 612 εκατ. Ευρώ σε 800 εκατ. Ευρώ, έχουν προκαλέσει τις αντιδράσεις των ναυπηγοεπισκευαστών, αλλά και του Συνδικάτου Μετάλλου που ελέγχεται από το ΚΚΕ, καθώς και οι δύο φορείς εκτιμούν ότι με τον τρόπο αυτό περιορίζεται η δραστηριότητα της ναυπηγικής και επισκευαστικής βιομηχανίας.

Οι υπόλοιπες επενδύσεις της COSCO πέραν του προβλήτα ΙV και του νέου λιμένα κρουαζιέρας περιλαμβάνουν :

  • Τέσσερα ξενοδοχεία
  • Νέο car terminal.
  • Nέες αποθήκες και logistics.
  • Bελτίωση και συντήρηση λιμενικών υποδομών.
  • Προμήθεια εξοπλισμού και μέσων.
  • Βελτίωση υποδομών ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης, κ.α.

Εξάλλου το νέο master plan προβλέπει ένα πολύ μικρότερο εμπορικό κέντρο έκτασης 22.000 τ.μ., έναντι ενός εμπορικού κέντρου έκτασης 44.000 τ.μ. που προέβλεπε το αρχικό σχέδιο, το οποίο δημιουργείται για να καλύψει μόνο τις ανάγκες των επιβατών της κρουαζιέρας.

Επίσης προβλέπει ένα ακόμη container τέρμιναλ δυναμικότητας 2,8 εκατ. Εμπορευματοκιβωτίων το οποίο εκτιμάται ότι θα εκτοξεύσει την συνολική δυναμικότητα του εμπορικού λιμένα του Πειραιά στα 10,5 εκατ. Κοντέινερ.

Από το νέο πλάνο έχει εξαιρεθεί η κατασκευή ενός ναυπηγείου για mega yachts προϋπολογισμού 40 εκατομμυρίων ευρώ περίπου, η οποία και προκάλεσε κατά το παρελθόν έντονες τριβές μεταξύ της ΟΛΠ Α.Ε. και της προηγούμενης κυβέρνησης.

Όπως όλα δείχνουν λοιπόν ο Πρόεδρος της Κίνας Σι Τζινπίνγκ, ο οποίος αναμένεται να επισκεφθεί την Ελλάδα τον Νοέμβριο θα αντικρύσει ένα λιμάνι σε πλήρη αναπτυξιακό ρυθμό, μιας και η κινεζική πλευρά έχει ήδη δηλώσει ότι η αναγκαία χρηματοδότηση για το σύνολο των έργων είναι διασφαλισμένη.

Εξάλλου και ο Έλληνας Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης που θα επισκεφθεί την Κίνα μέσα στον Οκτώβριο αυτό το μήνυμα θα μεταφέρει στον Πρόεδρο Σι, ότι η Ελλάδα αποτελεί πλέον έναν τόπο στον οποίον οι κινεζικές επενδύσεις κατέχουν μια ξεχωριστή θέση.

Αναλυτικότερα, ας δούμε  το χρονικό της διαδρομής του master plan της ΟΛΠ Α.Ε. στην διάρκεια των τελευταίων δύο ετών:

1) Υποβολή  Αναπτυξιακού Προγράμματος και της Μελέτης Διαχείρισης Λιμένα Πειραιά (Master Plan)  με υπ’ αριθ. πρωτ. ΟΛΠ 27812/09-08-2017 έγγραφο του Ο.Λ.Π. Α.Ε.

2) Απόφαση της Επιτροπής Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (Ε.Σ.Α.Λ.) υπ’ αρ. 70/01/23-10-2017.

3) Υποβολή επικαιροποιημένου Αναπτυξιακού Προγράμματος και της Μελέτης Διαχείρισης Λιμένα Πειραιά (Master Plan)  με υπ’ αριθ. πρωτ. ΟΛΠ 5433/09-02-2018 έγγραφο του Ο.Λ.Π. Α.Ε.

4) Απόφαση της Επιτροπής Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (Ε.Σ.Α.Λ.)  υπ’ αρ. 73/01/20-02-2018.

5)  Επανυποβολή επικαιροποιημένου Αναπτυξιακού Προγράμματος και της Μελέτης Διαχείρισης Λιμένα Πειραιά (Master Plan)   με υπ’ αριθ. πρωτ 10534/14-03-2018 έγγραφο του Ο.Λ.Π. Α.Ε.

6)   Απόφαση της Επιτροπής Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (Ε.Σ.Α.Λ.) 74/01/07-05-2018

7) Επανυποβολή  επικαιροποιημένου Αναπτυξιακού Προγράμματος και της Μελέτης Διαχείρισης Λιμένα Πειραιά (Master Plan)   με υπ’ αριθ. πρωτ. ΟΛΠ 22184-01/06/2018.

8) Επανυποβολή  επικαιροποιημένου Αναπτυξιακού Προγράμματος και της Μελέτης Διαχείρισης Λιμένα Πειραιά (Master Plan)  με υπ’ αριθ. πρωτ. ΟΛΠ 34507/24-08-2018

9) Επανυποβολή  επικαιροποιημένου Αναπτυξιακού Προγράμματος και της Μελέτης Διαχείρισης Λιμένα Πειραιά (Master Plan)  με υπ’ αριθ. πρωτ. ΟΛΠ 47315/19-11-2018 έγγραφο ΟΛΠ.

10) Απόφαση της Επιτροπής Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (Ε.Σ.Α.Λ.)υπ’ αρ. 78/01/20-02-2019.

11) Επιστολή  με υπ’ αριθ. πρωτ. ΟΛΠ 17224/18-04-2019 ,με την οποία διατυπώνονται σχόλια και απόψεις επί των διαλαμβανομένων στην υπ’ αρ. 78/01/20-02-2019 Απόφαση της Επιτροπής Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (Ε.Σ.Α.Λ.)

12) Απόφαση της Επιτροπής Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (Ε.Σ.Α.Λ.) υπ’ αρ. 79/01-07-2019.