Tα ναυάγια που συνέβησαν στη χώρα μας: Αιτία κυρίως ο ανθρώπινος παράγοντας

Χρόνος ανάγνωσης ⏰ 2 λεπτά

Γράφει ο Αντώνης Λαζαρής

Έχουν περάσει δεκαεννιά χρόνια από την τρομερή νύχτα της Πάρου. Ήταν 26 Σεπτεμβρίου 2000.
Το δεύτερο μεγαλύτερο ναυάγιο της Ελληνικής Ακτοπλοΐας σε αριθμό θυμάτων θα συνέβαινε ανοιχτά της Πάρου, δύο μόλις μίλια από το λιμάνι της Παροικιάς.

Στις 19 Ιανουαρίου 1947 συνέβη το πλέον πολύνεκρο ναυάγιο ανάμεσα κοντά στην Αγία Μαρίνα του Μαραθώνα, στα Στουρονήσια της Εύβοιας.
Ήταν το ναυάγιο της “Χειμάρρας” όπως αποκαλούσαν τότε το πλοίο που πήρε μαζί του κοντά στις τετρακόσιες αθώες ψυχές.

Ακολούθησε δεκαεννιά χρόνια μετά το ναυάγιο του “Ηράκλειον” στις αρχές Δεκεμβρίου 1966 στη Φαλκονέρα, στο μέσον περίπου της υδάτινης διαδρομής από τα Χανιά για τον Πειραιά.

Δεκαεπτά χρόνια μετά συνέβη το ναυάγιο του “Χρυσή Αυγή” ανοιχτά της Καρύστου.
Σημειώθηκε έκρηξη κοντά στο νησί Μαντήλι καθώς το πλοίο προσπαθούσε να γυρίσει για να μπει μέσα στον κόλπο της Καρύστου μέσα σε σφοδρή θαλασσοταραχή.

Τέσσερα ναυάγια που απέχουν μεταξύ τους 72 χρόνια και απέχουν χρονικά κάθε φορά μεταξύ τους γύρω στα 18 με 19 χρόνια.

Σε όλα αυτά τα χρόνια άλλαξαν πολλά, τα πλοία εκσυγχρονίστηκαν, οι κανονισμοί ασφαλείας έγιναν πολύ πιο αυστηροί.

Πάντα όμως θα  καραδοκεί ο κίνδυνος που οφείλεται σε ανθρώπινο λάθος. Ο σημαντικότερος παράγοντας είναι πάντα το ανθρώπινο λάθος.

Με πιθανή εξαίρεση το ναυάγιο του “Χειμάρρα” που ακόμα και σήμερα οι απόψεις διϊστανται για την αιτία του ναυαγίου.
Δολιοφθορά ή ανθρώπινο λάθος για το “Χειμάρρα”, ερώτημα που μάλλον ποτέ δεν θα απαντηθεί.

Στις υπόλοιπες περιπτώσεις το ανθρώπινο λάθος έπαιξε πάντα καθοριστικό λάθος. Στο ναυάγιο του “Χρυσή Αυγή” το πλοίο δεν θα έπρεπε ποτέ να έχει ξεκινήσει το μοιραίο ταξίδι. Ήταν ένα πλοίο ακατάλληλο για μεταφορά βυτίων σε καιρικές συνθήκες που ολοένα χειροτέρευαν.

Το πέμπτο μεγάλο ναυάγιο της ελληνικής ακτοπλοΐας λίγο έλειψε να γίνει το “Blue Star Patmos” πριν από δύο χρόνια στην Ίο.
Το πλοίο από θαύμα σώθηκε και δεν βούλιαξε στην Ίο. Το 2017 το πλοίο ήταν το νεότερο μεγάλο πλοίο της Ελληνικής Ακτοπλοϊας, ηλικίας μόνο πέντε ετών.

Ο ανθρώπινος παράγοντας παραμένει πάντα ο σημαντικότερος παράγοντας.
Για το λόγο αυτό τόσο η εκπαίδευση των ναυτικών θα πρέπει να είναι η καλύτερη δυνατή, αλλά και οι συνθήκες εργασίας να είναι σύμφωνα με τους κανονισμούς. Η κούραση έχει αποδειχθεί πως αυξάνει κατά πολύ την πιθανότητα του ανθρώπινου λάθους.