fbpx
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αυτοκίνητα: Αλλαγές σε Τέλη Ταξινόμησης, ΦΠΑ, Leasing και Τέλη Κυκλοφορίας

Το υπουργείο οικονομικών έχει συστήσει μια ειδική επιτροπή που ασχολείται με το Τέλος Ταξινόμησης και τα Τέλη Κυκλοφορίας. Σκοπός της κυβέρνησης είναι να  μειωθούν οι δασμοί στα καινούρια και εισαγόμενα μεταχειρισμένα για να ανανεωθεί ο στόλος των οχημάτων, ενώ από την άλλη μεριά οι εισαγωγές στα «σαπάκια» να γίνουν ασύμφορες.

Αρκετές προτάσεις έπεσαν στο τραπέζι, αλλά αυτή τη στιγμή η επικρατέστερη είναι αυτή που αφορά στην προοδευτική εφαρμογή του Τέλους Ταξινόμησης με νέους συντελεστές, ενώ επίσης μεγάλες αλλαγές εξετάζονται για τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα. Την ίδια στιγμή κάποια στελέχη του υπουργείου Οικονομικών επιδιώκουν να καταργηθεί η Αξία Λιανικής προ Φόρων και το Τέλος Ταξινόμησης να υπολογίζεται σύμφωνα με τον κυβισμό και την ιπποδύναμη του κινητήρα, τις εκπομπές CO2, το βάρος ή την ροπή.

Βέβαια αυτή η πρόταση εγκυμονεί κινδύνους, καθώς αν αφαιρεθεί η Αξία Λιανικής προ Φόρων τότε αρκετά φθηνά μοντέλα κινδυνεύουν να επιβαρυνθούν με υψηλότερους φόρους από πολύ ακριβότερα μοντέλα που κινούνται με τους ίδιους κινητήρες. ο μόνο σίγουρο όπως φαίνεται είναι ότι το οικονομικό επιτελείο έχει αποφασίσει να είναι προοδευτικός ο υπολογισμός του Τέλους Ταξινόμησης, ώστε να γίνει δικαιότερο το σύστημα και να μην χρειάζεται να εισάγονται καινούρια αυτοκίνητα με «φτωχό» εξοπλισμό.

Τα μεταχειρισμένα

Οι αλλαγές στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα θα είναι μεγάλες, καθώς ο στόχος του οικονομικού επιτελείου είναι να εισαχθούν νέα σε ηλικία μεταχειρισμένα αυτοκίνητα και να σταματήσουν οι αθρόες εισαγωγές από φθηνά, ρυπογόνα και επικίνδυνα «σαπάκια».

Σύμφωνα με πληροφορίες του αρχικά θα καταργηθούν οι υποκατηγορίες στην οδηγία ρύπων Euro 6, οπότε όλα τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα θα εκτελωνίζονται με τον χαμηλό συντελεστή των καινούριων μειωμένο ανάλογα με την ηλικία αλλά και τα διανυθέντα χιλιόμετρα.

Στα αμέσως παλαιότερα αυτοκίνητα που πληρούν την οδηγία ρύπων Euro 5 (1η άδεια κυκλοφορίας από 1η Ιανουαρίου 2011 έως και Αύγουστος 2015) επίσης θα μειωθούν οι δασμοί, καθώς η επιβάρυνση στο Τέλος Ταξινόμησης θα μειωθεί από το 200% στο 30% έως 50% με αποτέλεσμα οι δασμοί να μειωθούν πάρα πολύ.

Στα παλαιότερα αυτοκίνητα αναμένεται να υπάρξουν και οι μεγάλες επιβαρύνσεις στο Τέλος Ταξινόμησης, ώστε να σταματήσουν οι αθρόες εισαγωγές παλαιών αυτοκινήτων. Σύμφωνα με πληροφορίες του Newsauto.gr τα ποσοστά επιβάρυνσης στο Τέλος Ταξινόμησης αναμένεται να κυμανθούν από 200% έως και 500%!

Πάντως το μεγάλο θέμα που έχει προκύψει στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα έχει να κάνει με τα γυρισμένα χιλιόμετρα, καθώς τόσο το οικονομικό επιτελείο όσο και η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών αναζητούν τρόπους ώστε να προστατεύσουν τους Έλληνες καταναλωτές από τους επιτήδειους εμπόρους, οι οποίοι εξαπατούν ανυποψίαστους καταναλωτές.

Παράλληλα επειδή τα ΚΤΕΟ δεν έχουν το ιστορικό των ελέγχων από τα αντίστοιχα Κέντρα Τεχνικού Ελέγχου άλλων κρατών-μελών είναι αδύνατη η διασταύρωση των στοιχείων. Ως λύση, η οποία βέβαια δεν διασφαλίζει ούτε τους εμπόρους αλλά ούτε τους καταναλωτές, είναι η αναγραφή των χιλιομέτρων στο τιμολόγιο αγοράς από την εμπορία αυτοκινήτων του άλλου κράτους-μέλους που προέρχεται το όχημα.

Αλλά όπως τονίζουν στελέχη από δικηγορικά γραφεία με αυτό τον τρόπο ο Έλληνας εισαγωγέας των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων αποποιείται κάθε ευθύνης και παραπέμπει τον καταναλωτή να «κυνηγήσει» τον έμπορο του άλλου κράτους-μέλους! Γεγονός που θεωρούν εξαιρετικά δύσκολο να πραγματοποιήσουν οι Έλληνες καταναλωτές που έχουν πέσει θύματα κάποια τέτοιας απάτης.

Η άλλη λύση που έχει πέσει στο τραπέζι είναι η ποινικοποίηση σε συνδυασμό με την επιβολή βαριών προστίμων στους εμπόρους μεταχειρισμένων που γυρίζουν χιλιόμετρα. Μέχρι να αποφασιστεί όμως τι πρόκειται να γίνει οι επιτήδειοι έμποροι εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων θα δρουν ανενόχλητοι!

Τέλος Ταξινόμησης

Ο τρόπος υπολογισμού του Τέλους Ταξινόμησης άλλαξε για τελευταία φορά στο 2016 και οι δασμοί σύμφωνα με τη νέα νομοθεσία, για όσα καινούρια ή εισαγόμενα μεταχειρισμένα με 1η Άδεια Κυκλοφορίας μετά την 1η Ιουνίου 2016, θα υπολογίζονται σύμφωνα με την Αξία Λιανικής προ Φόρων αλλά και τις εκπομπές CO2.

Ειδικότερα από την 1η Ιουνίου 2016 έως και σήμερα τα νέα τέλη ταξινόμησης υπολογίζονται με βάση τους ακόλουθους συντελεστές, οι οποίοι αυξάνονται ανάλογα με τις εκπομπές CO2 που έχουν 8 κατηγορίες οι οποίες ξεκινούν από 0-100 γρ. CO2, 101-120, 121-140, 141-160, 161-180, 181-200, 201-250 και 250 γρ. CO2 και άνω:

  • Μέχρι και 14.000 ευρώ και έως και 100 γρ. CO2ο συντελεστής ξεκινά από 3,8% και ανέρχεται έως 8% για ρύπους πάνω από 250 γρ. CO2.
  • Από τις 14.001 μέχρι και 17.000 ευρώ και έως και 100 γρ. CO2ο συντελεστής ξεκινά από 7,6% και ανέρχεται έως 16% για ρύπους πάνω από 250 γρ. CO2.
  • Από τις 17.001 μέχρι και 20.000 ευρώ και έως και 100 γρ. CO2ο συντελεστής ξεκινά από 15,2% και ανέρχεται έως 32% για ρύπους πάνω από 250 γρ. CO2.
  • Από τις 20.001 μέχρι και 25.000 ευρώ και έως και 100 γρ. CO2ο συντελεστής ξεκινά από 22,8% και ανέρχεται έως 48% για ρύπους πάνω από 250 γρ. CO2.
  • Πάνω από τις 25.001 και έως και 100 γρ. CO2ο συντελεστής ξεκινά από 30,4% και ανέρχεται έως 64% για ρύπους πάνω από 250 γρ. CO2.

Τώρα σύμφωνα με το νέο σύστημα αναμένεται να εφαρμοστεί προοδευτικό σύστημα, και για τις πρώτες 14.000 ευρώ το Τέλος Ταξινόμησης θα υπολογιστεί με 4%.

Για αυτοκίνητα με Αξίες Λιανικής προ Φόρων από 14.001 έως και 17.000 ευρώ το Τέλος Ταξινόμησης για το υπερβάλλον ποσό των 3.000 ευρώ θα υπολογιστεί με συντελεστή 25%.Για το υπερβάλλον ποσό από 17.001 έως 20.000 ευρώ ο συντελεστής του Τέλους Ταξινόμησης θα ανέρχεται σε 30%.

Για το επιπλέον ποσό από τις 20.001 έως τις 25.000 ευρώ ο συντελεστής του Τέλους Ταξινόμησης θα κυμαίνεται σε 70%.Τέλος στα αυτοκίνητα με Αξία Λιανικής προ Φόρων άνω των 25.001 ευρώ ο συντελεστής του Τέλους Ταξινόμησης για το υπερβάλλον ποσό θα ανέρχεται σε 35%.

Υπάρχει και ακόμη μία πρόταση σύμφωνα με την οποία θα προστεθεί ακόμη ένας συντελεστής 30% που θα αφορά σε Αξίες Λιανικής προ Φόρων από 15.000 έως 16.000 ευρώ. Παράλληλα τα ποσοστά του Τέλους Ταξινόμησης θα αυξάνονται σε ποσοστό 10% για κάθε επιπλέον 20 γραμμάρια CO2για οχήματα με εκπομπές από 120 γρ. CO2και άνω.

Επίσης από αυτή την προοδευτική κλιμάκωση στο Τέλος Ταξινόμησης οι Έλληνες καταναλωτές θα μπορούν να αποκτήσουν αυτοκίνητα με πιο πλούσιο εξοπλισμό στις ίδιες τιμές! Παράλληλα οι εισαγωγικές δεν θα παραγγέλνουν στα εργοστάσια αυτοκίνητα με «φτωχό» εξοπλισμό, καθώς η φορολόγησή τους θα είναι πιο δίκαιη.

Πάντως στα ακριβά αυτοκίνητα με Αξίας Λιανικής προ φόρων άνω των 25.000 ευρώ ο μειωμένος συντελεστής θα συγκρατήσει τις τιμές σε φυσιολογικά επίπεδα ώστε να μην καταγραφεί υπερφορολόγηση με αποτέλεσμα να εκτοξευθούν οι τιμές τους. Αν το όχημα είναι εισαγόμενο μεταχειρισμένο οι δασμοί μειώνονται ανάλογα με την ηλικία και τα διανυθέντα χιλιόμετρα.

Μείωση ΦΠΑ στα ηλεκτρικά

Ειλημμένη απόφαση θεωρείται η μείωση του ΦΠΑ στο 13% στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ώστε να μειωθούν οι τιμές τους και να γίνουν πιο προσιτά για τους καταναλωτές. Ωστόσο ακόμη και η μείωση του ΦΠΑ κατά 11 ποσοστιαίες μονάδες δεν είναι αρκετές για να μειωθούν αισθητά οι τιμές διάθεσης των συγκεκριμένων αυτοκινήτων.

Από την άλλη μεριά το οικονομικό επιτελείο εξετάζει σοβαρά τη περαιτέρω μείωση του Τέλους Ταξινόμησης στα υβριδικά, plug-in υβριδικά, αλλά και εκείνα που καταναλώνουν φυσικό αέριο, ώστε να τονωθούν οι πωλήσεις και αυτών των «καθαρών» αυτοκινήτων. Μέχρι σήμερα τα υβριδικά αυτοκίνητα απαλλάσσονται από το 50% του προβλεπόμενου Τέλους Ταξινόμησης.

Αλλαγές και στους ρύπους

Τα τέλη ταξινόμησης πέραν της Αξίας Λιανικής προ φόρων προσαυξάνονται ή μειώνονται ανάλογα με τις εκπομπές ρύπων. Τώρα εξαιτίας των αλλαγών που έρχονται από το νέο τρόπου υπολογισμού των εκπομπών ρύπων WLTP, το οικονομικό επιτελείο επεξεργάζεται και αλλαγές στα γραμμάρια όπου αλλάζουν οι συντελεστές εξαιτίας της αύξησης των εκπομπών ρύπων στα αυτοκίνητα που θα προκαλέσει η πλήρης εφαρμογή του νέου προτύπου.

Τέλη Κυκλοφορίας 2021

Μεγάλες αλλαγές θα έχουμε και στα Τέλη Κυκλοφορίας 2021, καθώς από την 1η Μαρτίου αναμένεται να τεθεί σε εφαρμογή το WLTP, που είναι το νέο πρότυπο μέτρησης εκπομπών CO2 το οποίο θα αυξήσει πάρα πολύ τις μέσες εκπομπές ρύπων όλων των αυτοκινήτων.

Σύμφωνα με το οικονομικό επιτελείο ο στόχος είναι να μην αλλάξουν τα κρατικά έσοδα που προέρχονται από τα Τέλη Κυκλοφορίας και να κυμανθούν πέριξ του 1 δισ. ευρώ.

Ωστόσο πρόθεση του υπουργείου Οικονομικών είναι να επιβαρυνθούν τα παλαιά και ρυπογόνα αυτοκίνητα, ώστε οι ιδιοκτήτες τους να αναγκαστούν να τα αντικαταστήσουν με καινούρια ή μεταχειρισμένα με μικρές ηλικίες που θα τα αποκτήσουν φθηνότερα εξαιτίας των αλλαγών που θα πραγματοποιηθούν στο Τέλος Ταξινόμησης.

Φοροελαφρύνσεις στο Leasing

Φορολογικές ελαφρύνσεις και για τον κλάδο του Leasing θα περιλαμβάνει σύμφωνα με πληροφορίες του Newsauto.gr το φορολογικό νομοσχέδιο που αναμένεται να κατατεθεί τις προσεχείς εβδομάδες. Το υπουργείο Οικονομικών θα μειώσει τη φορολογία σε μια προσπάθεια να ενισχύσει περαιτέρω τον κλάδο που εξυπηρετεί τόσο τις μεγάλες επιχειρήσεις όσο και τους τουρίστες που επισκέπτονται τη χώρα μας.

Ο νέος τρόπος φορολόγησης των χρηστών εταιρικών αυτοκινήτων θα αλλάξει ριζικά και οι φόροι που θα πρέπει να καταβάλλουν θα είναι αρκετά χαμηλότεροι σε σχέση με εκείνους που πληρώνουν τώρα. Ειδικότερα σήμερα υπάρχουν πέντε συντελεστές φορολόγησης από 4% έως και 22% επί της Αξίας Λιανικής Προ Φόρων των εταιρικών αυτοκινήτων οι οποίοι δηλώνονται ως επιπλέον εισόδημα για τους χρήστες.

Σε περίπτωση λοιπόν που η Αξία Λιανικής προ Φόρων περνά το όριο του χαμηλού συντελεστή φορολόγησης 4% έστω και για ένα ευρώ τότε ολόκληρο το ποσό της Αξίας Λιανικής φορολογείται με τον αμέσως επόμενο συντελεστή που είναι 7%. Δηλαδή σχεδόν διπλασιάζεται η επιβάρυνση για τους χρήστες.

Το οικονομικό επιτελείο θέλοντας να μειώσει τη φορολογία στους χρήστες φαίνεται πως έχει επιλέξει την επιβολή των αυξημένων συντελεστών φορολόγησης μόνο για το υπερβάλλον ποσό και όχι για ολόκληρο την Αξία Λιανικής Τιμής προ Φόρων.

Ο στόλος των εταιρικών αυτοκινήτων αποτελεί σχεδόν το 50% του συνόλου των πωλήσεων καινούριων αυτοκινήτων στην Ελλάδα και κινεί την συγκεκριμένη αγορά αλλά και τις επιχειρήσεις του κλάδου.

Πηγή: pagenews.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΛΙΜΕΝΟΣ ΠΕΙΡΑΙΩΣ

ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΛΙΜΕΝΟΣ ΠΕΙΡΑΙΩΣ