fbpx
ΕΝ-ΘΕΣΕΙΣ

Αγορά Ε/Κ: Κι όμως μπορεί να πέσει…

Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης Chartering broker Thenamaris (Ships Management) Inc.

Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής Market Analyst

 

Σύμφωνα με τα μέχρι τώρα στοιχεία, για τον Οκτώβριο, οι ναυλωτές δείχνουν να έχουν το πάνω χέρι, αλλά οι προβλέψεις για τη διαθεσιμότητα των πλοίων τους επόμενους μήνες είναι ευοίωνες.

Πολλά πλοία θα αποσυρθούν, προκειμένου να προσαρμοσθούν  στους περιβαλλοντικούς κανονισμούς του 2020, έτσι αναμένεται να αλλάξει δραστικά η σχέση προσφοράς και ζήτησης, με ωφελημένους τους πλοιοκτήτες που θα είναι έτοιμοι να διαπραγματευτούν.

Ας δούμε πως κινήθηκε ο γενικός δείκτης εμπορευματοκιβωτίων, HARPEX, ο οποίος επιβεβαίωσε την αρνητική εικόνα που παρουσίαζε το τελευταίο διάστημα, καθώς από τις 727 μονάδες υποχώρησε στις 724.

Σ’ αυτή την πτώση συνέβαλαν τα Panamaxes και τα πλοία χωρητικότητας 3.500 TEUs, τα οποία είδαν τους ναύλους τους να χάνουν έως και 250$/ημέρα, ενώ οι υπόλοιπες 7 υποκατηγορίες που απαρτίζουν το γενικό δείκτη παρέμειναν στα ίδια επίπεδα.

Ας δούμε, όμως αναλυτικά πως κινείται η αγορά ανά μέγεθος πλοίου:

Σχετικά με τα POST-PANAMAXes, η αγορά διατήρησε το θετικό κλίμα, με αρκετή δραστηριότητα και κλεισίματα. Ο περιορισμένος αριθμός των διαθέσιμων πλοίων χάρισε περισσότερη αυτοπεποίθηση στους πλοιοκτήτες, αν και δεν επηρεάστηκαν οι ναύλοι. Οι ημερήσιοι ναύλοι για τα μεγαλύτερα σκάφη έμειναν στα 30Κ /ημέρα και για τα μικρότερα στα $ 25,5-26Κ/ ημέρα.

Στα PANAMAXes συνεχίστηκε η πίεση στους πλοιοκτήτες, των οποίων τα πλοία «ανοίγουν» το επόμενο διάστημα. Τα μεγαλύτερα σκάφη της κατηγορίας εμφάνισαν μεγάλη κινητικότητα και πολλά πλοία απορροφήθηκαν.

Τα μικρότερα πλοία αντιμετώπισαν μεγαλύτερο πρόβλημα, όπου ο ανταγωνισμός ήταν έντονος και η ζήτηση ισχνή. Οι ναύλοι υποχώρησαν στα $ 13,5-14 Κ/ημέρα, κατά μ.ο.

Σχετικά με τα «3,5άρια», είδαμε μειωμένη ζήτηση και συγκέντρωση χωρητικότητας. Έτσι, οι ναύλοι έπεσαν στα $ 11,5-12Κ /ημέρα. Στα λίγο μικρότερα σκάφη, χωρητικότητας 2.800 TEUs, η προσφερόμενη χωρητικότητα διατηρήθηκε σε ικανοποιητικά επίπεδα και δεν αναμένεται να αλλάξει αυτή η εικόνα μέχρι τις αρχές Νοεμβρίου.

Έτσι οι πλοιοκτήτες του τομέα παρέμειναν αισιόδοξοι αν και οι ναύλοι έφτασαν στα $ 10,7-11Κ /ημέρα. Παρόμοια εικόνα εμφάνισαν και τα πλοία των 2.500 TEUs. Και εκεί σημειώθηκε αύξηση ζήτησης στον Ατλαντικό και μείωση χωρητικότητας στην Ασία, αλλά στα επίπεδα των προηγούμενων ημερών. Οι ημερήσιοι ναύλοι έμειναν κατά μ.ο. στα $ 9,6-9,7 Κ/ημέρα.

Η δραστηριότητα των μικρότερων πλοίων προχώρησε με περισσότερα κλεισίματα και επεκτάσεις ναυλώσεων. Ωστόσο ακόμα υπάρχουν διαθέσιμα πολλά πλοία, με αποτέλεσμα να ανακόπτεται κάθε αυξητική τάση. Οι ναύλοι για τα σκάφη των 1700 TEUs παρέμειναν, στα επίπεδα των προηγούμενων ημερών, δηλαδή, στα $8,4-8,5Κ /ημέρα.

Τα FEEDERS, των 1100 και 700 TEUS, προχώρησαν αμετάβλητα, αφού ζήτηση και προσφορά διατηρούνται σε ισορροπία. Έτσι, για τα σκάφη των 1100 TEUs οι ναύλοι έμειναν στα $ 6-6,2Κ /ημέρα και για τα «700άρια» στ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΛΙΜΕΝΟΣ ΠΕΙΡΑΙΩΣ

ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΛΙΜΕΝΟΣ ΠΕΙΡΑΙΩΣ