Προσφυγικό: Τι προβλέπει το νομοσχέδιο που κατατέθηκε στη Βουλή

Χρόνος ανάγνωσης ⏰ 2 λεπτά

Νέες αυστηρότερες προυποθέσεις για τη χορήγηση ασύλου αλλά παράλληλα και επιτάχυνση των διαδικασιών εξέτασης των σχετικών αιτήσεων προβλέπει το νομοσχέδιο που κατατέθηκε στη Βουλή για να αντιμετωπιστεί η κρίση στο μεταναστευτικό.

Το σχέδιο νόμου «Περί Διεθνούς Προστασίας», μειώνει τα στάδια για την εξέταση αιτημάτων ασύλου με κατάργηση του τέταρτου βαθμού κρίσης και μεταφορά της εκδίκασης των υποθέσεων στα Πρωτοδικεία με ακυρωτικό έλεγχο.

Οι προωθούμενες διατάξεις προβλέπουν ακόμη ρητές προθεσμίες για την εξέταση των αιτήσεων, αυτοπρόσωπη παράσταση των αιτούντων σε κάθε στάδιο της διαδικασίας και επιστροφή όσων δεν συμμορφώνονται με τις αποφάσεις μεταφοράς τους.

Ειδικότερα, σε περίπτωση που οι αλλοδαποί δεν συμμορφώνονται προς τις αποφάσεις μεταφοράς τους σε άλλες δομές, θεωρείται ότι δεν επιθυμούν την προστασία και παραπέμπονται σε διαδικασίες επιστροφής.

Μετά την καταγραφή, εφόσον οι αιτούντες τελικά παραμένουν στο σύστημα αλλά δεν συμμορφώνονται προς τις αποφάσεις μεταφοράς, τότε η αίτηση τους εξετάζεται με ταχύρρυθμη εξέταση εντός 3 ημερών. Και αυτό διότι συνάγεται ότι έχουν υποβάλει την αίτηση μόνο για να καθυστερήσουν την απομάκρυνσή τους. Σε κάθε περίπτωση παραβιάζουν το καθήκον συνεργασίας τους και αυτό επιφέρει συνέπειες.

Το σχέδιο νόμου προβλέπει ακόμη ότι η παραβίαση των όρων και κανονισμών λειτουργίας των Κέντρων Υποδοχής και Ταυτοποίησης έχει ως συνέπεια την διακοπή της στέγασης και ουσιαστικά την αποπομπή των αιτούντων από αυτά, ενώ αυστηροποιεί την έννοια της ευαλωτότητας και απαλείφεται μεταξύ άλλων το μετατραυματικό στρες ως λόγος ένταξης στο καθεστώς. Προτείνεται, επίσης, κατάλογος «ασφαλών χωρών» καταγωγής και ασφαλών τρίτων χωρών.

Στο άρθρο 51 του νομοσχεδίου προβλέπεται ότι η φοίτηση των προφυγόπουλων είναι υποχρεωτική στα σχολεία ενώ προβλέπονται και κυρώσεις για γονείς-πρόσφυγες που αμελούν να στείλουν τα παιδιά τους στο σχολείο.

«Οι ανήλικοι αιτούντες και τα ανήλικα τέκνα των αιτούντων κατά την παραμονή τους στην χώρα υποχρεούνται να εντάσσονται σε μονάδες παροχής πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης του δημοσίου εκπαιδευτικού συστήματος. Η ένταξη γίνεται με προυποθέσεις ανάλογες με αυτές που ισχύουν για τους Έλληνες πολίτες και με διευκολύνσεις ως προς την εγγραφή» όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στην επίμαχη διάταξη.