Και τα επτά ήταν/είναι υπέροχα

Χρόνος ανάγνωσης ⏰ 3 λεπτά

του Αντώνιου Λάζαρη

Τα βελγικά πλοία στην Ελλάδα έγραψαν μεγάλη ιστορία. Και κάποια συνεχίζουν ακόμα να γράφουν. Ας σταθούμε σε επτά από αυτά τα πλοία – built in Belgium.

Ξεκινάμε με το «AΤHENS EXPRESS» του Γιώργου του Κουσουνιάδη. Ήταν ο γενάρχης της γενιάς των βελγικών πλοίων. Το «CAR FERRY» («PRINSES JOSEPHINE-CHARLOTTE») ναυπηγήθηκε το 1949. Στην Ελλάδα ξεκίνησε δρομολόγια το 1976 κυρίως σε άγονες γραμμές. Έκανε δρομολόγια στη γραμμή από Καβάλα για Δωδεκάνησα.

Ακολούθησε το θρυλικό «ΑΙΓΑΙΟΝ» (πρώην «ΑRTEVELDE») που ναυπηγήθηκε το 1958. Στην Ελλάδα κατέπλευσε το 1976 και ξεκίνησε δρομολόγια αρχικά στη γραμμή των Δωδεκανήσων. Σύντομα πέρασε στη γραμμή για Σύρο-Τήνο-Μύκο-Ικαρία-Σάμο όπου και έγραψε πολλή μεγάλη ιστορία. Τα τελευταία χρόνια ταξίδεψε με εξαιρετική επιτυχία στη γραμμή για Πάρο-Νάξο-Ίο-Σαντορίνη και προέκταση μία μέρα μέχρι την Ανάφη. Όσο περνούσαν τα χρόνια η ταχύτητα του πλοίου μεγάλωνε. Στις τελευταίες του χρονιές ανταγωνιζόταν στα ίσα πολύ νεότερά του πλοία. Αποσύρθηκε λόγω τριακονταπενταετίας το 1993.

Στη συνέχεια ξεκίνησε μία προσπάθεια να μετατραπεί σε κρουαζιερόπλοιο που κατέληξε άδικα καθώς το πλοίο πήρε φωτιά και τελικά βυθίστηκε πλησίον της νησίδας Αταλάντης.

Αδελφό πλοίο του «ΑΙΓΑΙΟΝ» υπήρξε το επίσης θρυλικό «ΛΥΔΙΑ» (πρώην «KONINGIN FABIOLA»), ναυπήγησης 1961 Στην Ελλάδα κατέπλευσε ως «ΟΛΥΜΠΙΑ» το 1985 και ξεκίνησε δρομολόγια με το όνομα «ΛΥΔΙΑ» για λογαριασμό της ΕΛΜΕΣ. Ταξίδεψε συνολικά 15 χρόνια στα νερά της Αδριατικής. Η καριέρα του έληξε με το όνομα «BOSPORUS» και δρομολόγια από τον Τσεσμέ για το ΜΠρίντεζι.

Πολύ συγγενικά πλοία με το «ΑΙΓΑΙΟΝ» και το «ΛΥΔΙΑ» υπήρξαν τα «ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΕΞΠΡΕΣ» και «ΜΠΑΡΙ ΕΞΠΡΕΣ». Μεταξύ τους τα πλοία αυτά ήταν «ξαδέλφια». Ανά δύο ήταν αδελφά πλοία. Το «ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΕΞΠΡΕΣ» και το «ΜΠΑΡΙ ΕΞΠΡΕΣ» κατέφτασαν στην Ελλάδα το 1983 για την εταιρεία του Κωνσταντίνου Βεντούρη.

Το «ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΕΞΠΡΕΣ», ναυπήγησης του 1965, δρομολογήθηκε στη γραμμή για Πάρο-Νάξο-Ίο–Σαντορίνη και Δυτικές Κυκλάδες (περιστασιακά) και κυριολεκτικά έκλεψε την παράσταση.

Το «ΜΠΑΡΙ ΕΞΠΡΕΣ», ναυπήγησης του 1968, ξεκίνησε δρομολόγια από Πάτρα για Ηγουμενίτσα-Κέρκυρα-Μπάρι εγκαινιάζοντας τη γραμμή του Μπάρι το 1984.

Το «ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΕΞΠΡΕΣ» ολοκλήρωσε τα δρομολόγιά του στη γραμμή της Σαντορίνης στις 10 Οκτωβρίου 1995 όταν λόγω οικονομικών προβλημάτων το πλοίο κατασχέθηκε στον Πειραιά.

Επανήλθε σε δρομολόγια με έδρα τη Ραφήνα τον Φεβρουάριο του 1999 τα οποία διακόπηκαν τον Οκτώβριο του 2000. Η φωτογραφία τραβήχτηκε στο λιμάνι του Πειραιά στις 25 Σεπτεμβρίου 1999. Ήταν η τελευταία του παράσταση στο λιμάνι του Πειραιά.

Το 1988 το «ΜΠΑΡΙ ΕΞΠΡΕΣ» ξεκίνησε δρομολόγια στη γραμμή για Άνδρο-Τήνο-Μύκονο όπου και παρέμεινε μέχρι τον Δεκέμβριο του 1998. Το πλοίο αγαπήθηκε όσο λίγα. Το πιο καλοτάξιδο πλοίο που πέρασε από τη γραμμή.

Στα τέλη του 1998 πέρασε στην πλοιοκτησία της AGAPITOS EXPRESS FERRIES και μετονομάστηκε σε «ΕΞΠΡΕΣ ΕΡΜΗΣ». Το πλοίο ταξίδεψε από Πειραιά για Πάρο-Νάξο-Αμοργό και Μικρές Ανατολικές Κυκλάδες.

Το 2000 πέρασε στην πλοιοκτησία της MINOAN FLYING DOLPHINS και ταξίδεψε μέχρι το 2001 όταν και τερμάτισε τα δρομολόγιά του στην ενδοκυκλαδική γραμμή.

Τα δύο πλοία που παρέλαβαν τη σκυτάλη ήταν το «ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΗΝΟΥ ΙΙ» που κατέφτασε στην Ελλάδα το 1994 για την VENTOURIS SEA LINES.

Το μόνο που συνεχίζει είναι το «SUPERFERRY II» που από το 1993 μέχρι σήμερα αποτελεί διαχρονικά το πιο επιτυχημένο πλοίο της ελληνικής ακτοπλοΐας.