ΕΕΕ: Ναι στο Ταμείο Έρευνας για καθαρότερα καύσιμα στη Ναυτιλία

Χρόνος ανάγνωσης ⏰ 2 λεπτά

Η διεθνής ναυτιλιακή κοινότητα ανακοίνωσε πρόταση για τη δημιουργία του πρώτου συμμετοχικού ναυτιλιακού Ταμείου Έρευνας & Ανάπτυξης με σκοπό την εξάλειψη των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (CO2), που προέρχονται από τη δραστηριότητα της διεθνούς ναυτιλίας. Η πρόταση προβλέπει τη χρηματοδότηση του Ταμείου από τις ναυτιλιακές εταιρείες διεθνώς με περίπου 5 δις δολάρια ΗΠΑ κατά την προσεχή δεκαετία.

Η Ένωσις Ελλήνων Εφοπλιστών υποστηρίζει ενεργά αυτήν την πρωτοβουλία. Το Ταμείο, το οποίο αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία από το 2023 θα διοικείται από διεθνές Διοικητικό Συμβούλιο το οποίο θα εποπτεύεται από τα Κράτη Μέλη του UN ΙΜΟ.

«Προς το παρόν υπάρχει ένα σημαντικό τεχνολογικό κενό, το οποίο θα πρέπει να γεφυρωθεί ώστε η ναυτιλία να μπορέσει να απεξαρτητοποιηθεί από τον άνθρακα και το Ταμείο μπορεί να δράσει καταλυτικά προς αυτή την κατεύθυνση», σχολίασε ο πρόεδρος της ΕΕΕ κ. Βενιάμης. «Χωρίς έρευνα για την ανεύρεση  εναλλακτικών καυσίμων η ναυτιλία θα συνεχίσει να εξαρτάται πλήρως από τον άνθρακα. Προκειμένου να επιτευχθεί ο φιλόδοξος στόχος του UN ΙΜΟ για μείωση κατά 50% του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της ναυτιλιακής βιομηχανίας μέχρι το 2050, θα πρέπει να αντιμετωπίσουμε την πρόκληση που έχουμε μπροστά μας σθεναρά, χρειαζόμαστε μια ουσιαστική τεχνολογική αλλαγή», συμπλήρωσε.

Η πρόταση για τη σύσταση του Ταμείου, η οποία υποστηρίζεται από τις διεθνείς εφοπλιστικές Ενώσεις που εκπροσωπούν όλους τους ναυτιλιακούς τομείς έρχεται λίγες  μόλις ημέρες μετά την παρουσίαση της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας (EU Green Deal) για μια Ευρώπη απαλλαγμένη από τον άνθρακα.

Σχολιάζοντας την πρόσφατη Ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ο κ. Βενιάμης επεσήμανε: «Η πρόταση της ναυτιλιακής βιομηχανίας δεν είναι απλώς συμβατή με τους σκοπούς της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας αλλά την αναβαθμίζει, καθώς θέτει σε κίνηση μια διεθνή διαδικασία, η οποία θα οδηγήσει τη ναυτιλία παγκοσμίως στην  πλήρη απεξάρτησή της από τον άνθρακα».

Η ναυτιλιακή βιομηχανία είναι ο μόνος βιομηχανικός κλάδος που, από το 2013, έχει σε εφαρμογή ένα δεσμευτικό  μέτρο για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και συγκεκριμένα το Δείκτη Ενεργειακής Απόδοσης κατά τη σχεδίαση του πλοίου (Energy Efficiency Design Index – EEDI), ο οποίος διασφαλίζει τις σωρευτικές μειώσεις κατανάλωσης καυσίμων στα νεότευκτα πλοία.

«Είναι αξιοσημείωτο ότι η παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία πρωτοστατεί, για μια ακόμα φορά, με αυτή την πρωτοβουλία τηρώντας πλήρως τις υποσχέσεις της με συγκεκριμένα μέτρα που έχουν αποδεδειγμένα περιβαλλοντικά αποτελέσματα. Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει τώρα την ευκαιρία να ηγηθεί των διεθνών προσπαθειών, για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής όσον αφορά τη ναυτιλία, υιοθετώντας συμπληρωματική προς την αρχική στρατηγική προσέγγιση του ΙΜΟ, η οποία δε θα στρεβλώνει το διεθνή ανταγωνισμό», κατέληξε ο κ. Βενιάμης.