Με την οδηγία του ΙΜΟ για τα νέα αποθειωμένα καύσιμα να βρίσκεται σε εφαρμογή μόλις 48 ώρες, η προ των Χριστουγέννων προειδοποίηση του Lloyd ‘s Register ότι ορισμένα από τα καύσιμα πολύ χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο (VLSFO) που πωλούνται στη Σιγκαπούρη εμφάνισαν επίπεδα ιζημάτων πάνω από το πρότυπο ISO, έχει θέσει σε εγρήγορση την παγκόσμια ναυτιλία.
Η προειδοποίηση του Lloyd ‘s Register έρχεται σε συνέχεια των επισημάνσεων του προέδρου της ΕΕΕ κ. Θ. Βενιάμη ο οποίος αναφερόμενος στους κινδύνους σχετικά με την ποιότητα των νέων καυσίμων είχε σημειώσει ότι υπάρχει κίνδυνος τα πλοία να «μείνουν καραβοφάναρο» εννοώντας τις βλάβες που μπορεί να υποστούν οι μηχανές.
Αλλά δεν είναι μόνο αυτό. Ο κ. Βενιάμης, σε συνέντευξη του, στην Lloyd’s List, είχε εκφράσει την εκτίμηση ότι υπήρχε ακόμη χρόνος και τρόπος για να δοθούν λύσεις σε κρίσιμα ζητήματα και να εξασφαλισθεί η χρήση ασφαλών καυσίμων για την παγκόσμια ναυτιλία.
Είναι αδιανόητο ανέφερε τότε ο πρόεδρος των Ελλήνων εφοπλιστών να αναμένεται να λειτουργήσουν πλοία, χρησιμοποιώντας μη δοκιμασμένα και ασφαλή καύσιμα. Ενόψει της εφαρμογής των νέων κανονισμών αξίζει να σημειωθεί ότι εγκαίρως η ΕΕΕ με εγκύκλιό της ζήτησε να ενημερώνεται σχετικά με περιστατικά δυσλειτουργιών που έχουν εμφανισθεί σε υπό διαχείριση ελληνόκτητα πλοία και οφείλονται σε κακής ποιότητας καύσιμα.
Στο σημείο αυτό πρέπει να υπενθυμιστεί ότι στα τέλη Δεκεμβρίου τις ανησυχίες του για θέματα ασφάλειας αλλά και διαθεσιμότητας νέου τύπου καύσιμων παραμονές της εφαρμογής της απόφασης του ΙΜΟ εξέφρασε και ο γενικός γραμματέας του International Chamber of Shipping (ICS) κ. Guy Platten .
Σε μήνυμά του ο γ.γ. του Επιμελητηρίου μεταξύ άλλων σημείωνε ότι η ναυτιλία έχει κάνει σοβαρές προσπάθειες να προετοιμαστεί κατάλληλα. Ωστόσο τόνιζε ότι η απαίτηση να τεθεί από την 1η Ιανουαρίου σε εφαρμογή ο κανονισμός ενέχει κινδύνους και είναι πιθανό να υπάρξουν προβλήματα.
Ο κ. Platten επίσης είχε αναφερθεί και στο σύνολο των εμπλεκόμενων για την προμήθεια και διανομή των νέων καυσίμων σημειώνοντας το ρόλο τους για την ομαλή μετάβαση στα νέα δεδομένα.
Όσον αφορά δε στην επάρκεια των νέων καυσίμων σύμφωνα με στοιχεία που είδαν το φως της δημοσιότητας τις τελευταίες εβδομάδες του περασμένου έτους αναφέρθηκαν ελλείψεις σε ορισμένες περιοχές (όπως το Γιβραλτάρ, όπου τα πλοία έπρεπε να περιμένουν έως και επτά ημέρες για εφοδιασμό), ενώ σε άλλα λιμάνια αναφέρθηκαν μειωμένα αποθέματα καυσίμων υψηλής περιεκτικότητάς σε θείο.