«Πράσινο» φως για αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων, ίσως και πάνω από 10%, πήραν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες μετά την τροποποίηση του σχετικού θεσμικού πλαισίου, προκειμένου να αντιμετωπίσουν το νέο αυξημένο μέχρι και 25% κόστος των ναυτιλιακών καυσίμων.
Η τιμή ανά τόνο του νέου καυσίμου 0,5% περιεκτικότητας σε θείο σύμφωνα με τα δεδομένα των τελευταίων ημερών πριν από το κλείσιμο της χρονιάς ήταν στον Πειραιά κοντά στα 575 ευρώ ο τόνος, όταν το αντίστοιχο που έκαιγαν μέχρι τις 31/12/2019 τα πλοία (3,5% σε θείο) ήταν στα 450 ευρώ ο τόνος. Καταγράφηκε μία αύξηση πάνω από 25%. Σε άλλα πλοία που χρησιμοποιούν καύσιμο 1% ή 1,5% η αύξηση του κόστους είναι μικρότερη, ωστόσο σε κάθε περίπτωση καταγράφεται μία άνοδος τιμής από 18%-25%.
Οι εκπρόσωποι των ακτοπλόων προκειμένου να μην προχωρήσουν σε αυξήσεις έχουν καταθέσει την πρόταση μείωσης του ΦΠΑ στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια από το 24% που είναι σήμερα, μία πρόταση που υποστηρίζεται και από την παλαιότερη και την τωρινή ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας, η οποία όμως κολλάει στο υπουργείο Οικονομικών.
Πάντως, παράγοντες του κλάδου σημείωναν ότι οι ακτοπλοϊκές δεν μπορούν να μετακυλήσουν όλο το κόστος στον επιβάτη, ιδιαίτερα της χειμερινής περιόδου, που είναι κυρίως ο νησιώτης και ο οποίος θα κληθεί έτσι να πληρώσει το κόστος εφαρμογής ενός περιβαλλοντικού μέτρου που αφορά όλη την κοινωνία.
Αξίζει να επισημανθεί ότι τα πλοία έχουν τη δυνατότητα να χρησιμοποιούν και παλαιού τύπου καύσιμα (3,5%, η 1,5% σε θείο) αρκεί να έχουν εγκαταστήσει συστήματα που θα τα καθαρίζουν (scrubbers). Ήδη οι Μινωικές Γραμμές αλλά και άλλες εταιρείες του Ομίλου Grimaldi έχουν εγκαταστήσει στα πλοία τους (γραμμές της Κρήτης και Αδριατικής) τέτοια συστήματα και εξακολουθούν να χρησιμοποιούν πιο φθηνά καύσιμα.
Επίσης στην εγκατάσταση scrubbers σε οκτώ από τα πλοία του προχωρεί και ο όμιλος Attica. Μέχρι τον Μάιο θα έχουν εγκατασταθεί scrubbers στα τέσσερα πρώτα πλοία. Όμως να σημειωθεί ότι για τεχνικούς κυρίως λόγους, αλλά και εμπορικούς δεν μπορούν να αξιοποιηθούν απ’ όλα τα ακτοπλοϊκά πλοία τα συστήματα καθαρισμού.
Ως εκ τούτου μία αύξηση στις τιμές των εισιτηρίων, κατά περίπτωση, από τις αμέσως επόμενες εβδομάδες μπορεί να κριθεί από τις διοικήσεις των εταιρειών ως αναγκαία προκειμένου να περιορισθεί η ζημιά από τη χρήση ενός καυσίμου το κόστος του οποίου καλείται σε αυτή τη φάση να το καλύψει κυρίως ο νησιώτης.