Τι σημαίνει για τη ναυτιλία ο ορισμός της Μεσογείου σε περιοχή ΠΕΕ

Χρόνος ανάγνωσης ⏰ 2 λεπτά

Η Μεσόγειος Θάλασσα θα είναι η επόμενη Περιοχή Ελέγχου των Εκπομπών (ΠΕΕ) σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που χαιρετίζει την χρήση του νέου καυσίμου 0,5% σε θείο στη ναυτιλία από την 1η Ιανουαρίου του νέου έτους, “Η ΕΕ εργάζεται επίσης στο πλαίσιο της Σύμβασης της Βαρκελώνης, ώστε ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (ΔΝΟ) να καθορίσει μελλοντικές Περιοχές Ελέγχου των Εκπομπών (ΠΕΕ) και σε άλλα ύδατα της ΕΕ, όπως στη Μεσόγειο Θάλασσα“.

Η απόφαση αυτή σημαίνει ότι στην Μεσόγειο Θάλασσα όπως και στις άλλες ΠΕΕ (Βαλτική, Βόρειο θάλασσα, κ.λ.π.) τα πλοία θα χρησιμοποιούν καύσιμο με περιεκτικότητα σε θείο 0,1%, από 0,5% που ισχύει από 1/1/2020 σε όλο τον πλανήτη.
Η πρωτοβουλία να γίνει ΠΕΕ και η Μεσόγειος Θάλασσα, έχει ξεκινήσει όπως αναφέρουν σχετικές πληροφορίες από τη Γαλλία και σιγοντάρεται από την Ιταλία και την Ισπανία, παρά τους προβληματισμούς που εκφράζονται από ναυτιλιακούς φορείς, αλλά και μεγάλες ναυτιλιακές χώρες όπως η Ελλάδα, η Κύπρος και η Μάλτα, που πριν την λήψη οριστικών αποφάσεων επιδιώκουν την κατάρτιση ολοκληρωμένων μελετών κόστους- οφέλους.

Ο προβληματισμός αφορά κυρίως την ακτοπλοΐα και τη ναυτιλία μικρών αποστάσεων, κλάδοι που δραστηριοποιούνται κυρίως στις μεταφορές φορτίων εντός της Μεσογείου, καθώς η χρήση ενός νέου ακόμη πιο ακριβού καυσίμου όπως είναι το πετρέλαιο με 0,1% περιεκτικότητα σε θείο, θα εκτινάξει το κόστος λειτουργίας του πλοίου. Αυτό θα στείλει περισσότερα φορτία στις οδικές μεταφορές, με αποτέλεσμα και αυξημένες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακος στην ατμόσφαιρα. Επίσης ερωτηματικό προκαλεί στις χώρες με πολλά νησιά και μεγάλο ακτοπλοϊκό στόλο όπως η Ελλάδα, που θα φτάσει η τιμή του ακτοπλοϊκού εισιτηρίου.

Σημειώνεται ότι στόχος της ΕΕ είναι και παραμένει όλο και περισσότερα φορτία να μετακινηθούν από τη στεριά στη θάλασσα καθώς η ναυτιλία είναι ο πιο φιλικός προς το περιβάλλον τρόπος μεταφοράς.
Συνεπώς δικαίως οι ναυτιλιακοί φορείς, επισημαίνουν ότι θα πρέπει να μελετηθεί αν ο στόχος αυτός δεν θα υπονομευθεί από μία περαιτέρω αύξηση του κόστους λειτουργίας του πλοίου ενώ προσθέτουν ότι πριν την λήψη οποιουδήποτε μέτρου καλό θα είναι να μελετηθούν πρώτα και τα αποτελέσματα από την χρήση του νέου καυσίμου (0,5% σε θείο) που ξεκίνησε να εφαρμόζεται από την 1/1/2020.