Ελευσίνα: Αγώνας δρόμου για την απομάκρυνση επικίνδυνων-επιβλαβών πλοίων και ναυαγίων

Χρόνος ανάγνωσης ⏰ 3 λεπτά

Σε εξέλιξη είναι ένας αγώνας δρόμου για το μεγάλο εγχείρημα της διοίκησης του Οργανισμού Λιμένος Ελευσίνας (ΟΛΕ ΑΕ), προκειμένου να απομακρυνθούν το συντομότερο, τα ναυάγια που επιβαρύνουν το θαλάσσιο περιβάλλον της Ελευσίνας, της πόλης που έχει ανακηρυχθεί πολιτιστική πρωτεύουσα της Ευρώπης για το 2021.

Για την ολοκλήρωση του μεγαλεπήβολου σχεδίου έχει ήδη υπογραφεί η σχετική σύμβαση που υπέγραψαν ο Διευθύνων Σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένος Ελευσίνας ΑΕ κ. Απόστολος Καμαρινάκης και η εταιρεία Contralto Shiptrade Corp. που αναλαμβάνει να εκτελέσει το έργο.

Η σύμβαση προβλέπει ότι μέχρι τέλος Μαρτίου θα απομακρυνθεί το πιο επικίνδυνο ναυάγιο μαζί με άλλα δύο επιβλαβή πλοία από τον κόλπο της Ελευσίνας.

Πρόκειται για το ναυάγιο Δ/Ξ -Καταλοίπων «ΣΛΟΠΣ» (Ν.Π. 10178) και τα επικίνδυνα-επιβλαβή πλοία Δ/Ξ «ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ Ι» (Ν.Π.10725) και Φ/Γ «ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΙΙΙ» (Ν.Π. 10225) τα οποία βρίσκονται εγκαταλελειμμένα επί σειρά ετών στην Ελευσίνα και επιβαρύνουν το θαλάσσιο περιβάλλον της.

Με την υπογραφή της σύμβασης, ο κ. Απόστολος Καμαρινάκης υλοποιεί το σχέδιο του να σταματήσει ο κόλπος της Ελευσίνας να είναι χώρος ναυαγίων, ρύπανσης και βιομηχανικής εγκατάλειψης.

Γραφειοκρατικές καθυστερήσεις
Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες, οι γραφειοκρατικές διαδικασίες αποτελούν στη κυριολεξία, μια “οδύσσεια” ώστε να δοθεί το πράσινο φως, καθώς πρέπει όχι μόνο να εκδοθούν οι σχετικές άδειες από τι αρμόδιες λιμενικές αρχές, όπως προβλέπει ο νόμος γι΄ αυτές τις διαδικασίες, αλλά και να κινηθούν γρήγορα οι εμπλεκόμενοι φορείς.

Το έργο της άμεσης απομάκρυνσης των τριών επιβλαβών πλοίων-ναυαγίων κρίνεται άκρως σημαντικό για την αποσυμφόρηση του ήδη βεβαρημένου θαλάσσιου χώρου της Ελευσίνας, δεδομένου ότι από το 2009 μέχρι σήμερα κανένα ναυάγιο-επικίνδυνο πλοίο δεν έχει απομακρυνθεί από την περιοχή.

Σύμφωνα με την σύμβαση, η ανάδοχος εταιρεία υποχρεούται να έχει ολοκληρώσει τις εργασίες της μέσα σε χρονικό διάστημα 3 μηνών (30-3-2020). Επιπλέον υποχρεούται κατά τις εργασίες να τηρεί τις τεχνικά ενδεδειγμένες συστάσεις της Τεχνικής Επιτροπής που συστάθηκε πρόσφατα από τον Ο.Λ.Ε. ΑΕ για την επίβλεψη και διασφάλιση όλων των απαιτούμενων μέτρων ασφάλειας και προφύλαξης προς αποφυγή ρύπανσης του περιβάλλοντος.

Έργο της Επιτροπής θα είναι τόσο η αξιολόγηση των τεχνικών μελετών που θα υποβάλλουν οι υποψήφιοι ανάδοχοι κατά τη διενέργεια διαγωνισμών όσο και η επίβλεψη του έργου σε κάθε φάση των εργασιών, ώστε να διασφαλίζονται και να τηρούνται οι κανόνες ασφαλείας και προστασίας του περιβάλλοντος.

Τα τρία πιο επικίνδυνα ναυάγια

  • Το Δ/Ξ -Καταλοίπων «ΣΛΟΠΣ» (Ν.Π. 10178) κατέπλευσε ρυμουλκούμενο στον όρμο Βλύχα της Ελευσίνας τον Μάρτιο του 2007 φορτωμένο με μεγάλη ποσότητα πετρελαιοειδών αποβλήτων. Οι κατά καιρούς εργασίες διάλυσής του διακόπηκαν μετά από εκδήλωση τριών πυρκαγιών και τελικά ανεστάλησαν. Σήμερα έχει απομείνει μέρος του κήτους του και αποτελεί σοβαρή απειλή για το περιβάλλον.
  • Το Δ/Ξ «ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ Ι» (Ν.Π.10725) ελλιμενίστηκε στην Ελευσίνα τον Μάρτιο του 2010, αρχικά για 20 ημέρες, αλλά στη συνέχεια εγκαταλείφθηκε από την πλοιοκτήτρια εταιρεία.
  • Ομοίως, το Φ/Γ «ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΙΙΙ» (Ν.Π. 10225) ελλιμενίστηκε στην Ελευσίνα τον Μάιο του 2014 και έκτοτε παραμένει εγκαταλελειμμένο από την πλοιοκτήτρια εταιρεία.