«Φουρτούνα» στο λιμάνι του Πειραιά προκαλεί η e-πλατφόρμα της Cosco

Χρόνος ανάγνωσης ⏰ 3 λεπτά

Αναταραχή προκαλεί στο λιμάνι του Πειραιά η προσπάθεια της Cosco να λειτουργήσει το νέο λιμενικό προϊόν Hellenic Port Community System (HPCS).

Ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ Βασίλης Κορκίδης κάνει λόγο για υποχρεωτικότητα εγγραφής όλων των χρηστών στη συγκεκριμένη πλατφόρμα πληροφοριών, εάν θέλουν να χρησιμοποιήσουν λιμενικές υπηρεσίες, ενώ αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο η υπόθεση να καταλήξει στις δικαστικές αίθουσες.

Παράλληλα και η Δημόσια Αρχή Λιμένων (ΔΑΛ) κάνει λόγο για ενδείξεις παράβασης εθνικής και ενωσιακής νομοθεσίας. Μετά την πρόσφατη συνέντευξη Τύπου, όπου ο πρόεδρος της διευθύνουσας επιτροπής του ΗPCS δρ. Άγγελος Αμδίτης δήλωνε ότι «το Hellenic Port Community System πλέον διαθέτει ψηφιακές υπηρεσίες που μειώνουν τη διάρκεια των τρεχουσών διαδικασιών από μερικές ώρες σε μερικά λεπτά, ενώ παρέχει συνεχή πληροφόρηση μέσα από διαφορετικά κανάλια επικοινωνίας, παίζοντας έτσι ζωτικό ρόλο στη διευκόλυνση του εμπορίου σε εθνικό και παγκόσμιο επίπεδο», χθες το ΕΒΕΠ εξαπέλυσε ευθείες βολές κατά της Cosco για δημιουργία «μονοπωλιακής κατάστασης».

Βασικά ερωτήματα

Το νέο λιμενικό προϊόν «Hellenic Port Community System» (HPCS) της Cosco και, κυρίως, η υποχρεωτικότητα εγγραφής όλων των χρηστών στη συγκεκριμένη πλατφόρμα πληροφοριών, εάν θέλουν να χρησιμοποιήσουν λιμενικές υπηρεσίες, έχουν προκαλέσει εύλογα ερωτήματα με αναπάντητες ερωτήσεις στους ναυτιλιακούς και επιχειρηματικούς φορείς του λιμανιού. Τα βασικά ερωτήματα είναι:

Πώς διασφαλίζεται ότι τα στοιχεία που εισάγονται στην πλατφόρμα θα τα γνωρίζουν μόνο όσοι εμπλέκονται στη συγκεκριμένη συναλλαγή; Πώς θα ξέρουν μόνο οι τελωνειακές αρχές την «καταγωγή» του φορτίου; Τί ακριβώς έχει συμφωνηθεί σε συνεργασία με την Αρχή Διασφάλισης του Απορρήτου των Επικοινωνιών (ΑΔΑΕ); Γιατί μόνο στον Πειραιά, ενώ σε κανένα άλλο λιμάνι του κόσμου δεν έχει στηθεί τέτοια πλατφόρμα και δεν τη διαχειρίζεται ιδιωτική εταιρεία, παρά μόνο όταν της ανατεθεί και ελέγχεται από Δημόσια Αρχή;

Την ηλεκτρονική πλατφόρμα Λιμενικής Κοινότητας της Ελλάδας, η λειτουργία της οποίας έχει δημιουργήσει έντονες αντιδράσεις, παρουσίασε επίσημα η εταιρεία Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά (ΣΕΠ) στη Eurobank και σε δημοσιογράφους. Όμως, οι θεσμικοί φορείς έχουν ήδη γνωστοποιήσει στα αρμόδια υπουργεία ότι δεν αποδέχονται μία ιδιωτική εταιρεία όπως η PCT-Cosco να δημιουργεί και να διαχειρίζεται μία τέτοια εφαρμογή και επιπλέον να υποχρεώνει τους πάντες να εγγραφούν σε αυτή αν θέλουν να εξυπηρετούνται από το λιμάνι του Πειραιά και την Cosco, πληρώνοντας μάλιστα αντίτιμο.

Έτσι, λοιπόν, στην υποχρεωτική χρησιμοποίηση της «πλατφόρμας πληροφοριών» την οποία χειρίζεται η «ιδιωτική εταιρεία» ΣΕΠ της Cοsco, η οποία έχει και την αποκλειστική διαχείριση του λιμανιού του Πειραιά, ενώ είναι και η ίδια ανταγωνιστικός μεταφορέας, έχουν αντιδράσει η πλειονότητα των χρηστών του λιμανιού με επικεφαλής το Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος, τη Διεθνή Ναυτική Ένωση και το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς. Αξίζει να σημειωθεί ότι το όλο ζήτημα έχει απασχολήσει και συνεχίζει να απασχολεί την αρμόδια Ομάδα Εργασίας του ΕΒΕΠ, το οποίο έχει αποστείλει στα συναρμόδια Υπουργεία Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Οικονομικών και ΑΑΔΕ, Ψηφιακής Διακυβέρνησης, καθώς και στη Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων, επιστολές όπου ζητείται η άρση της υποχρεωτικής χρήσης της ηλεκτρονικής πλατφόρμας Hellenic Port Community System, που λειτουργεί μόνο στη ΣΕΠ ΑΕ.

Το ΕΒΕΠ ελπίζει πως με την απαραίτητη διαβούλευση, το θέμα της «μονοπωλιακής» κατάστασης που πάει να δημιουργηθεί με την υποχρεωτικότητα, τελικώς, θα λυθεί εξωδικαστικά και σύντομα.