Τις προτάσεις του για το European Green Deal (EGD) δημοσιοποίησε ο ESPO στο πλαίσιο των εργασιών της ευρωπαϊκής εβδομάδα ναυτιλίας (ESW), που διεξάγεται στις Βρυξέλλες.
Ειδικότερα στις προτάσεις του ο ESPO (European Sea Ports Organisation) μεταξύ άλλων χαιρετίζει την «φιλοδοξία» της Ε.Ε. να είναι η πρώτη περιοχή μηδενικών εκπομπών στον κόσμο μέχρι το 2050 επισημαίνοντας ωστόσο την αναγκαιότητα διαφύλαξης της ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής οικονομία η οποία όπως σημειώνει θα απαιτήσει συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων.
Ο ESPO σημειώνει επίσης ότι οι ευρωπαϊκοί λιμένες που βρίσκονται στο «σταυροδρόμι» των αλυσίδων εφοδιασμού, είναι συστάδες ενέργειας, βιομηχανίας και γαλάζιας οικονομίας και φυσικά μπορούν να αποτελέσουν βασικό στρατηγικό εταίρο για να γίνει πράξη η Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία.
Στο σημείο αυτό τονίζεται ότι η οικολογική μετάβαση του ναυτιλιακού τομέα αποτελεί προτεραιότητα για τους ευρωπαϊκούς λιμένες που δεσμεύονται να παίξουν το ρόλο τους βοηθώντας τον ναυτιλιακό τομέα να κάνει αυτή τη μετάβαση υπό την προϋπόθεση της στενής συνεργασίας μεταξύ λιμένων και ναυτιλιακών γραμμών.
Όπως παρατηρεί ο ESPO αυτή η συνεργασία εξαρτάται επίσης σε μεγάλο βαθμό από τις αποφάσεις των παραγωγών ενέργειας, των παρόχων ενέργειας και των ιδιοκτητών φορτίου.
Επίσης ιδιαίτερη σημασία δίδεται σε θέματα τεχνολογίας και υποστήριξης της καινοτομίας για τα καθαρά καύσιμα ενώ σημειώνεται ότι πρέπει να αναπτυχθεί μια σταδιακή προσέγγιση για τη μείωση των εκπομπών στα αγκυροβόλια με μια αρχική εστίαση στα αγκυροβόλια κοντά στις αστικές περιοχές. Ωστόσο, όπως παρατηρεί ένα τέτοιο πρότυπο μείωσης των εκπομπών στο αγκυροβόλιο δεν επαρκεί από μόνο του για την επίτευξη της απαλλαγής της ναυτιλίας από τις εκπομπές άνθρακα.
Ο ESPO επίσης τονίζει ότι η χερσαία παροχή ηλεκτρικού ρεύματος (OPS) θα πρέπει να ενθαρρυνθεί ως σημαντικό μέρος της λύσης χωρίς ωστόσο να μένουν εκτός οι εναλλακτικές λύσεις που επιτυγχάνουν τους ίδιους στόχους.
Τέλος ο ESPO κάνει λόγο για αναθεώρηση της οδηγίας για την φορολόγηση της ενέργειας ενώ αναγνωρίζει πλήρως και στηρίζει τον ρόλο των σιδηροδρομικών και των εσωτερικών πλωτών μεταφορών ως βιώσιμων «πράσινων» τρόπων μεταφοράς.