fbpx
ΝΑΥΤΙΛΙΑ

Αναλυτικά το σχέδιο επέκτασης του Σταθμού Κρουαζιέρας του ΟΛΠ

Ξεκίνησε η αντίστροφη μέτρηση για την κατασκευή ενός μεγάλου επενδυτικού σχεδίου του ΟΛΠ που αφορά στην επέκταση του Σταθμού Κρουαζιέρας, δίνοντας δυναμική πνοή στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας, στον Πειραιά.

Ειδικότερα, το έργο αυτό αφορά στην επέκταση του τέρμιναλ κρουαζιέρας, με την κατασκευή δύο νέων θέσεων ελλιμενισμού για κρουαζιερόπλοια.

Οι θέσεις ελλιμενισμού αναπτύσσονται με σκοπό να εξυπηρετούν πιο αποτελεσματικά πλοία Νέας Γενιάς (δηλαδή, εκείνα τα οποία είναι μεγαλύτερα από 280 μ. σε μήκος).

Αυτή τη στιγμή, ο διαθέσιμος χώρος κρουαζιέρας του ΟΛΠ, επί συνόλου έντεκα θέσεων, έχει μόνο μια θέση που καλύπτει τις απαιτήσεις τέτοιων πλοίων.

Το έργο αποτελείται από την κατασκευή βασικής λιμενικής υποδομής, περιλαμβάνοντας κρηπιδότοιχο συνολικού μήκους 2.300 μ. και μεταβλητού βάθους από 19,00 έως 28,50 μ. χερσαίας έκτασης περίπου 153.000 τ.μ., δίκτυα αποχέτευσης και οπτικών ινών και παροχή ηλεκτρικού ρεύματος και πόσιμου νερού. Η υποδομή προβλέπεται να κατασκευαστεί στο δυτικό άκρο του υπάρχοντος προβλήτα κρουαζιέρας (δείτε το παρακάτω διάγραμμα)

Επέκταση Προβλήτα Κρουαζιέρας – Τοποθεσία και Γενική Εικόνα

Το έργο υλοποιείται από τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιώς, όπως συμφωνήθηκε το 2016 στη Σύμβαση Παραχώρησης που υπεγράφη μεταξύ του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς και της Ελληνικής Κυβέρνησης.

Το έργο υποστηρίζεται από το Στρατηγικό Σχέδιο (master plan) για τον ΟΛΠ το οποίο προβλέπει επιπλέον ανάπτυξη στον τομέα κρουαζιέρας και πιο συγκεκριμένα στην αύξηση της δραστηριότητας του home-porting, το οποίο ενέκρινε η κυβέρνηση Κυριάκου Μητσοτάκη σε χρόνο ρεκόρ μέσα σε μόλις τρεις μήνες.

Παρούσα Κατάσταση – Τάσεις στην Αγορά Κρουαζιέρας

Κατά τα τελευταία 10 χρόνια, ο παγκόσμιος αριθμός των κρουαζιερόπλοιων καθώς και των κλινών κρουαζιερόπλοιων έχει αυξηθεί σημαντικά.

Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία της ΟΛΠ Α.Ε. ένας στόλος 329 κρουαζιερόπλοιων δρομολογήθηκαν παγκοσμίως το 2017, με χωρητικότητα 525.000 κλινών.
Το 2018 αυτός ο αριθμός αναμένεται να φθάσει τα 342 κρουαζιερόπλοια με χωρητικότητα μεγαλύτερη των 550.000 κλινών.Η Μεσόγειος είναι η δεύτερη μεγαλύτερη αγορά κρουαζιέρας στον κόσμο, καλύπτοντας περισσότερο του 18% της ετήσιας διακίνησης της κρουαζιέρας.

Η επιβατική κίνηση στη Μεσόγειο αναπτύσσεται ραγδαία από το 2000, φτάνοντας τους 27,8 εκατομμύρια επιβάτες το 2013, με σταθερά αυξητική πορεία έως το 2017 στους 26 εκατομμύρια επιβάτες. (συνολικά 30 εκατομμύρια επιβάτες το 2019). Οι μακροπρόθεσμες τάσεις δείχνουν ότι οι δραστηριότητες κρουαζιέρας στη Μεσόγειο και τις γειτονικές της θάλασσες έχουν αρκετά καλές επιδόσεις, επιτυγχάνοντας ανάπτυξη 18,3% στις κινήσεις επιβατών κρουαζιέρας για την περίοδο 2008-2017.

Το μέγεθος πλοίου, όταν μετράται ως η μέση επιβατική χωρητικότητα, έχει διπλασιαστεί μεταξύ του 2003 και του 2016.

Αν και η ανάπτυξη μεταξύ 2015 και 2016 είναι σχετικά στα ίδια επίπεδα, οι παραγγελίες για νέα πλοία δείχνει ότι αυτή η τάση αναμένεται να συνεχιστεί. Πράγματι, τα στοιχεία της βιομηχανίας δείχνουν μια συνεχιζόμενη τάση προς μεγαλύτερα κρουαζιερόπλοια από άποψη μεγέθους καθώς οι εταιρείες κρουαζιέρας προσπαθούν να αυξήσουν όσο το δυνατόν περισσότερο τον αριθμό επιβατών ανά δρομολόγιο.

Η κατάσταση στον Πειραιά

Όπως έχει αναγνωριστεί από το Στρατηγικό Σχέδιο του ΟΛΠ, οι αποφάσεις των εταιρειών κρουαζιέρας, είτε σχετίζονται με το Home-Porting είτε με τους Transit επιβάτες, επηρεάζονται πρωτίστως από τρεις βασικούς παράγοντες:

  • Κύρια Χαρακτηριστικά του Προορισμού
  • Προσβασιμότητα και Ασφάλεια
  • Υπηρεσίες και Υποδομές.

Το λιμάνι του Πειραιά έχει καλή επίδοση στην κατηγορία των «Ουσιαστικών χαρακτηριστικών του Προορισμού», όντας καλά τοποθετημένος εντός μιας ευρύτερης περιοχής με ιδιαίτερα υψηλή πολιτισμική σημασία, με μοναδικό φυσικό κάλος στην οποία τα δρομολόγια μπορούν να σχεδιαστούν με σχετική ευκολία.

Ομοίως, υπάρχει καλή επίδοση στην κατηγορία «Προσβασιμότητα και Ασφάλεια», έχοντας καλή διεθνή συνδεσιμότητα στο Αεροδρόμιο Αθηνών, μια δυνατή σιδηροδρομική και οδική σύνδεση με τον Πειραιά, και ικανοποιητικού επιπέδου ατομικής ασφάλειας στην περιοχή Αθήνας/Πειραιώς.

Στην κατηγορία «Υπηρεσίες και Υποδομές», εντοπίζονται τα σημεία χαμηλής επίδοσης.

Στην χερσαία λιμενική ζώνη υπάρχει έλλειψη υποδομών για τα πλοία που παραβάλουν και προκλήσεις στον τομέα της εφοδιαστικής αλυσίδας ως προς την εξυπηρέτηση πλοίων.

Από επιχειρησιακή άποψη, παραμένουν περιορισμοί χωρητικότητας στην παροχή θέσεων για μεγάλα πλοία, απαιτείται τέτοια πλοία κατά περίσταση να παραβάλουν σε επιπλέον θέσεις υφιστάμενων προβλητών.

Τέτοιες επιπλέον θέσεις χρησιμοποιούνται ως και το 10% των ημερών της καλοκαιρινής περιόδου αιχμής και παρεμποδίζουν άλλη επιβατική κίνηση στο λιμένα. Υπάρχουν επίσης επιχειρησιακές δυσκολίες σχετιζόμενες με κρουαζιερόπλοια μπαίνοντας προς το εσωτερικό του λιμένος σε σχέση με τα ακτοπλοϊκά πλοία και του περιορισμένου χώρου ελιγμών.

Στρατηγικός Σχεδιασμός και Συγκεκριμένοι Στόχοι του Έργου

Ο πρωταρχικός στόχος του Έργου είναι να βελτιώσει την ανταγωνιστικότητα του λιμένος Πειραιώς εντός της αγοράς κρουαζιέρας στη Μεσόγειο μέσω της ανάπτυξης πρόσθετων εγκαταστάσεων κρουαζιέρας, που αποτελούν επέκταση του υπάρχοντος Προβλήτα Κρουαζιέρας Πειραιώς. Μέσο αυτού του έργου ο ΟΛΠ θα μπορεί πλέον να φιλοξενήσει μεγάλα (νέας γενιάς) κρουαζιερόπλοια.

Το έργο θα επιτύχει αυτό μέσω της πρόβλεψης

  • Δύο πρόσθετων θέσεων για μεγάλα κρουαζιερόπλοια, κατασκευασμένα ως επέκταση της υπάρχουσας λιμενικής υποδομής,
  • Διαμόρφωση της περιοχής για την διευκόλυνση της εξυπηρέτησης πλοίων, των επιβατών, και το κτίριο του προβλήτα κρουαζιέρας, και
  • Όλα απαραίτητα για την υποστήριξη των ανωτέρω.

Το έργο είναι σύμφωνα με τους στρατηγικούς στόχους της «Εταιρικό Σύμφωνο για το Πλαίσιο Ανάπτυξης (ΕΣΠΑ) 2014-2020», το κύριο διεθνές στρατηγικό σχέδιο στην Ελλάδα για ανάπτυξη. Το Πλαίσιο Ανάπτυξης (ΕΣΠΑ), με προτεραιότητα την «Ανάπτυξη– εκσυγχρονισμό – ολοκλήρωση εγκαταστάσεων για οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη», κάνει αναφορά στην ανάγκη για βελτίωση των εγκαταστάσεων κρουαζιέρας στα Ελληνικά λιμάνια για να διευκολύνουν τις δραστηριότητες home-porting κρουαζιέρας προς όφελος των τοπικών, περιφερειακών και εθνικών οικονομιών.

Στατιστικά στοιχεία

Έτος Home Επιβάτες Transit Επιβάτες Σύνολο Επιβατών
2008 512.597 646.993 1.159.590
2009 415.260 806.373 1.221.633
2010 426.147 719.255 1.145.402
2011 453.240 1.018.719 1.471.959
2012 328.967 868.717 1.197.684
2013 308.645 984.968 1.293.613
2014 256.254 799.144 1.055.398
2015 284.302 695.744 980.046
2016 352.523 741.566 1.094.089
2017 332.617 722.835 1.055.452
2018 354.398 607.234 961.632
2019 410.512 687.579 1.098.091
2020 est. 550.000 700.000 1.250.000

 

Αφίξεις Πλοίων/έτος Σύνολο
2011 931
2012 762
2013 711
2014 604
2015 621
2016 617
2017 576
2018 524
2019 622
2020 (αναμένονται) 755

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

ΠΡΩΤΟΣΕΛΙΔΑ ΕΦΗΜΕΡΙΔΩΝ