Παρά τις αυστηρές προειδοποιήσεις των αρχών, πολλοί είναι εκείνοι που δεν συνειδητοποιούν την ευθύνη που έχουν έναντι του κοινωνικού συνόλου και ειδικά έναντι των ευπαθών ομάδων σε αυτήν την κρίσιμη μάχη που δίνει η χώρα για την αντιμετώπιση της εξάπλωσης του κορωνοϊού.
Έτσι, χωρίς να συνειδητοποιούν, συμβάλλουν στη διασπορά του ιού, δημιουργώντας εστίες εκεί που αυτή τη στιγμή δεν υπάρχουν. Και με τον τρόπο αυτό, η καθολική απαγόρευση κυκλοφορίας -ένας πραγματικός εφιάλτης- φαίνεται να είναι προ των πυλών.
Ήδη, η κυβέρνηση στην Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου που δημοσιεύθηκε σε ΦΕΚ το πρωί του Σαββάτου προβλέπει την απαγόρευση κυκλοφορίας, κάτι που σημαίνει ότι μπορεί να τεθεί σε ισχύ ανά πάσα στιγμή.
Ήδη, στα νησιά μπορούν να μεταβαίνουν μόνο οι μόνιμοι κάτοικοι. Από τα ξημερώματα λειτουργεί ειδική ψηφιακή εφαρμογή της ΑΑΔΕ προκειμένου να βεβαιώσει κάποιος που θέλει να ταξιδέψει ότι το νησί που έχει ως προορισμό είναι η μόνιμη κατοικία του.
Απαγόρευση κυκλοφορίας για επιτακτικούς λόγους
Στην ΠΝΠ αναφέρεται:
«Για επιτακτικούς λόγους αντιμετώπισης σοβαρού κινδύνου δημόσιας υγείας είναι δυνατόν να επιβάλλονται ως μέτρα πρόληψης και για το απολύτως αναγκαίο χρονικό διάστημα, περιορισμοί ή απαγόρευση της κυκλοφορίας των πολιτών εν όλω ή εν μέρει στην Επικράτεια.
Από τα μέτρα του προηγούμενου εδαφίου εξαιρούνται μετακινήσεις των πολιτών για την εξυπηρέτηση ζωτικών, προσωπικών ή επαγγελματικών, αναγκών τους που δεν μπορούν να ικανοποιηθούν με άλλον τρόπο. Τα μέτρα επιβάλλονται με κοινή απόφαση των Υπουργών Προστασίας του Πολίτη, Υγείας και Εσωτερικών μετά από γνώμη της Εθνικής Επιτροπής προστασίας της Δημόσιας Υγείας έναντι του κορωνοϊού COVID-19.
Με την ίδια απόφαση καθορίζονται οι εξαιρέσεις καθώς και κάθε άλλη αναγκαία ρύθμιση. Στα φυσικά πρόσωπα, που παραβιάζουν τα μέτρα χωρίς να θίγονται οι κυρώσεις που προβλέπονται στον Ποινικό Κώδικα, επιβάλλεται με αιτιολογημένη πράξη της αρμόδιας αρχής, για κάθε παράβαση, διοικητικό πρόστιμο 5.000 ευρώ».
Αδειάζουν οι πόλεις παρά τις προειδοποιήσεις
Ιδιαίτερα αυξημένη ήταν η έξοδος των κατοίκων της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης και το Σάββατο. Από τα διόδια της Ελευσίνας με κατεύθυνση προς Κόρινθο πέρασαν μέχρι χθες τις 3.00 μ.μ. που άρχισαν οι προειδοποιήσεις, 7.778 αυτοκίνητα.
Αντίστοιχα, από τα διόδια Αφιδνών με κατεύθυνση προς Λαμία πέρασαν 10.938 αυτοκίνητα, ενώ από τα διόδια των Μαλγάρων-Θεσσαλονίκης με κατεύθυνση την Αθήνα πέρασαν 5.274 οχήματα .
Παράλληλα υπήρξε μετακίνηση Θεσσαλονικέων προς τη Χαλκιδική. «Έχουμε λίγο πιο αυξημένη κίνηση αυτοκινήτων σε σχέση με χθες, σε κάθε περίπτωση όμως είναι λιγότεροι εκείνοι που ξεκίνησαν χθες και σήμερα για τη Χαλκιδική σε σχέση με αυτούς που ήρθαν το προηγούμενο Σαββατοκύριακο» δήλωσε ο αντιπεριφερειάρχης Χαλκιδικής, Γιάννης Γιώργος.
Ο ίδιος διευκρινίζει, μάλιστα, πως «πολλοί από αυτούς που ήρθαν πριν μια εβδομάδα, παρέμειναν στη Χαλκιδική, όπως φαίνεται και από την κίνηση που υπήρξε κατά τη διάρκεια των περασμένων ημερών στις λαϊκές αγορές και τα σούπερ μάρκετ της περιοχής».
Στην Αττική έμειναν σπίτι
Εντός της πρωτεύουσας, πάντως, τα πράγματα φάνηκαν να είναι λίγο βελτιωμένα σε σχέση με τις προηγούμενες ημέρες. Μετά και τις απαγορεύσεις για βόλτες και συναθροίσεις σε πάρκα, παραλίες και άλλους χώρους, οι Αθηναίοι και οι Πειραιώτες έμειναν σπίτι, παρά τον καλό καιρό, με αποτέλεσμα η Αθήνα και ο Πειραιάς να μοιάζουν με πόλεις φαντάσματα.
Αυστηρές προειδοποιήσεις
Ως ύστατο μέτρο, και μετά την εικόνα των πολιτών να εγκαταλείπουν άρον-άρον το «κλεινόν άστυ», σχηματίζοντας «ουρές» στα διόδια, η κυβέρνηση δεν αποκλείεται να επιβάλει το μέτρου της ολικής απαγόρευσης κυκλοφορίας ακόμη και τη Δευτέρα.
Η απαγόρευση άσκοπων μετακινήσεων είναι μέτρο που εφαρμόζεται ήδη σε άλλες χώρες της ΕΕ (Ιταλία, Γαλλία κλπ), βρίσκεται στο τραπέζι και μάλιστα στο στάδιο της τελικής επεξεργασίας.
Από την πλευρά του ο υφυπουργός Πολιτικής Προστασίας, Νίκος Χαρδαλιάς, από την πλευρά του, με έντονο ύφος, είπε: «Κάποιοι συμπολίτες μας παρατηρούμε ότι δεν το τηρούν και θεωρούν ότι είναι ώρα εκδρομής στο χωριό και το εξοχικό. Η πλειοψηφία τηρεί τους κανόνες, αλλά κάποιοι, δείχνοντας αντικοινωνική συμπεριφορά, δεν τηρούν τις απαγορεύσεις. Η πολιτεία γνωρίζει και θα εξακολουθεί να γνωρίζει ποια οχήματα περνούν από τα διόδια».
Τι προβλέπει το Σύνταγμα της Ελλάδας;
Πότε κρίνεται απαραίτητη μια γενική απαγόρευση κυκλοφορίας; Αντίκειται σε συνταγματικά κατοχυρωμένα ανθρώπινα δικαιώματα; Ο δικηγόρος Κωνσταντίνος Διάλλας έδωσε όλες τις απαραίτητες διευκρινίσεις:
Τα έκτακτα και αυστηρά μέτρα για την προστασία της Δημόσιας Υγείας είναι δυνατόν ακόμη και να περιορίσουν συνταγματικά κατοχυρωμένα δικαιώματά μας, σεβόμενα, βέβαια, πάντοτε την αρχή της αναλογικότητας. Θα πρέπει, δηλαδή, το κάθε μέτρο να είναι αποτελεσματικό και κατάλληλο και, συγχρόνως, όσο το δυνατόν λιγότερο επαχθές για τον πολίτη. Στο τελευταίο εδάφιο της πρώτης παραγράφου, του άρθρου 25 του Συντάγματος, προβλέπεται το γενικό πλαίσιο για τον περιορισμό των δικαιωμάτων του ανθρώπου, ως ατόμου και ως μέλους του κοινωνικού συνόλου, ως εξής:
«Οι κάθε είδους περιορισμοί που μπορούν, κατά το Σύνταγμα, να επιβληθούν στα δικαιώματα αυτά, πρέπει να προβλέπονται είτε απευθείας από το Σύνταγμα, είτε από τον νόμο, εφόσον υπάρχει επιφύλαξη υπέρ αυτού, και να σέβονται την αρχή της αναλογικότητας».
Καθίσταται σαφές ότι, τα προαναφερόμενα περιοριστικά μέτρα στηρίζονται στο ίδιο το Σύνταγμα και δεν μπορεί να θεωρηθούν κρατική αυθαιρεσία.