Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης Chartering broker Thenamaris (Ships Management) Inc.
Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής Market Analyst
Σε αυστηροποίηση των μέτρων περιορισμού ενάντια στην εξάπλωση του COVID-19 θα προχωρήσει η Σιγκαπούρη, από τις 7 Απριλίου.
Έτσι, ναυπηγεία και επισκευαστικές δραστηριότητες θα αναστείλουν τις λειτουργίες τους για ένα μήνα. Από τα μέτρα εξαιρούνται υπηρεσίες υγείας, κοινής ωφέλειας, τράπεζες και αγορές τροφίμων, προκειμένου να καλύπτονται οι βασικές ανάγκες των πολιτών.
Ωστόσο, εκτός των περιοριστικών μέτρων είναι και οι ναυτιλιακές υπηρεσίες που αφορούν τη διαχείριση φορτίων και την παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα, καθώς η Σιγκαπούρη αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους κόμβους του παγκόσμιου εμπορίου, αλλά και υπηρεσίες εφοδιασμού των πλοίων. Επίσης, θα πρέπει να σημειωθεί ότι ο ναυτιλιακός τομέας παίζει ζωτικό ρόλο και στην οικονομία της Σιγκαπούρης.
Ως προς το δείκτη ναυλαγοράς BDI, είδαμε αύξηση την τελευταία εβδομάδα, κατά 17 μονάδες, σε σχέση με την προηγούμενη Παρασκευή. Έτσι έκλεισε την Παρασκευή 3 Απριλίου έκλεισαν στις 616 μονάδες.
Ας δούμε πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου:
Ξεκινώντας από τα CAPEs, η αγορά του Ειρηνικού παρουσίασε έντονες διακυμάνσεις με το εύρος των ναύλων να ξεπερνά ακόμα και το 1,5 $/tn, ωστόσο ήταν σε καλύτερα επίπεδα από της προηγούμενης εβδομάδας. Αυτή η αύξηση οφείλεται κυρίως στην αύξηση της ζήτησης από την Κίνα. Τα επίπεδα των ναύλων κινήθηκαν στα 4,2-5,2 $/tn, κατά μ.ο..
Η περιοχή της Βραζιλίας συνέχισε να βρίσκεται υπό πίεση, καθώς επιβαρύνθηκε με περισσότερα πλοία που μετακινούνται από την περιοχή της Ν. Αφρικής. Ωστόσο, παρατηρήθηκε αύξηση της ζήτησης για φορτία μέσα στον Απρίλη, γεγονός που φέρει αισιοδοξία στους πλοιοκτήτες. Οι ναύλοι κυμάνθηκαν στα 9,5-10,5 $/tn (αναλόγως τις ημερομηνίες). Στο Β. Ατλαντικό, η αγορά παρουσίασε, για ακόμα μια εβδομάδα, ισχνή δραστηριότητα. Η αγορά ενισχύθηκε με φορτία από τη Βόρεια Λατ. Αμερική (NCSA), τα οποία όμως δεν ήταν αρκετά για να αντιστρέψουν το κλίμα.
Σχετικά με τα KMXs στον Ατλαντικό, η δραστηριότητα στην αγορά της ECSA ήταν υποτονική. Τα φορτία σιτηρών συνέχισαν να στηρίζουν την αγορά, κυρίως για κυκλικά ταξίδια παρά προς την Άπω Ανατολή. Οι ναύλοι για τα ταξίδια προς την Ασία έφτασαν στα $ 12-13Κ /ημέρα +200-300Κ ΒΒ (APS bss).
Ομοίως, και η αγορά του Β. Ατλαντικού, η οποία δεν εμφάνισε ιδιαίτερη δραστηριότητα. Με τους περιορισμούς που λαμβάνονται κάθε μέρα στα λιμάνια, λόγω του COVID-19, προβλέπουμε να διατηρηθεί αυτή η κατάσταση στην αγορά. Οι ναύλοι για τα ταξίδια προς την Ασία έφτασαν στα $ 12-13Κ /ημέρα και προς την Ευρώπη στα $ 9-10 Κ /ημέρα (APS bss) .
Από την άλλη πλευρά, και στην Ασία η δραστηριότητα συνέχισε πτωτικά, με λιγότερα φορτία από Αυστραλία και Ινδονησία, ενώ και η παύση της Ινδίας πίεσε περαιτέρω την αγορά. Μόνο κάποια φορτία από το Βόρειο Ειρηνικό (NOPAC) προσέφεραν κάποιες ευκαιρίες για καλύτερα νούμερα. Επίσης, τα θετικά σημάδια από τη Ν. Αφρική προσέλκυσαν αρκετά πλοία. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια από την Ινδονησία κινήθηκαν στα $ 6-7 Κ /ημέρα, κατά μ.ο.
Για τα SUPRAMAXes-ULTRAMAXes, η ναυλαγορά της Ν.Α. Ασίας, την προηγούμενη εβδομάδα, υποχώρησε σημαντικά, καθώς η ζήτηση παρέμεινε μειωμένη και όλο και περισσότερα λιμάνια λαμβάνουν περιοριστικά μέτρα, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται προβλήματα στη λειτουργία της αγοράς. Οι ναύλοι των SMXs για κυκλικά ταξίδια στη Ν.Α. Ασία έπεσαν στα 4-4,5Κ/ημέρα. Η αγορά της Άπω Ανατολής ήταν υποτονική, οπότε συνέχισε πτωτικά. Έτσι, πολλοί πλοιοκτήτες προσπαθούν να απομακρυνθούν από αυτό το αβέβαιο περιβάλλον της περιοχής. Οι ναύλοι των SMXs για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή μειώθηκαν στα $ 2-3Κ/ημέρα, για κυκλικά ταξίδια στο NOPAC στα $ 4-5Κ/ημέρα, ενώ τα ταξίδια της επιστροφής (BH) διατηρήθηκαν γύρω στα $ 1Κ/ημέρα.
Στον Ατλαντικό, και ειδικά στον Αμερικάνικο κόλπο η αγορά υποχώρησε, καθώς μπορεί η ζήτηση να ήταν περισσότερη από τις προηγούμενες μέρες, ωστόσο υπήρξε συγκέντρωση προσφερόμενης χωρητικότητας, που δεν μπορούσε να απορροφηθεί από τη ζήτηση. Οι ναύλοι των SMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια μειώθηκαν στα $ 9-10Κ /ημέρα, αλλά και προς την Ασία στα $ 15-16Κ /ημέρα. Η περιοχή της ECSA εμφάνισε ηρεμία στην αρχή της εβδομάδας. Ωστόσο, όσο προχωρούσε η εβδομάδα εμφανίστηκαν αρκετά φορτία που τόνωσαν την αγορά. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια προς την Ν.Α. Ασία-Κίνα έφτασαν στα $ 10-11Κ/ημέρα +100-150Κ ΒΒ (APS bss), ενώ για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Μεσόγειο / Ευρώπη) ανέβηκαν στα $ 8-9Κ/ημέρα (APS Recalada).
Η Ευρώπη συνέχισε με μειωμένη δραστηριότητα, καθώς η ζήτηση ήταν ισχνή, ενώ ο αριθμός των διαθέσιμων πλοίων αυξήθηκε. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια, με SCRAP φορτία, προς τη Μεσόγειο μειώθηκαν στα $ 8-9Κ /ημέρα, τα κυκλικά-τοπικά ταξίδια στα $ 9-10Κ /ημέρα και προς την Ασία στα $ 14-15Κ /ημέρα.
Η αγορά στη Μεσόγειο κινήθηκε, επίσης, σε χαμηλότερα επίπεδα. Φαίνεται πως τα φορτία Clinker δεν ήταν αρκετά για να συγκρατήσουν την αγορά. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα SMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο /Μαύρη Θάλασσα προς την Άπω Ανατολή έκλεινε στα $ 16-17 Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale /Μαύρη Θάλασσα), προς τον Αμερικάνικο Κόλπο (USG) στα $ 5-6Κ /ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 6,5-7,5Κ /ημέρα.