Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης Chartering broker Thenamaris (Ships Management) Inc.
Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής Market Analyst
Μέρα με τη μέρα ανακοινώνονται όλο και περισσότερες μελέτες και αναλύσεις για τον αντίκτυπο του COVID-19 στην παγκόσμια οικονομία. Έτσι και οι προβλέψεις του ΔΝΤ για την παγκόσμια οικονομία, που ανακοινώθηκαν πρόσφατα, δείχνουν ύφεση -3% για το 2020, αντί για αύξηση 3%, όπως ήταν αρχικά.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η ύφεση του 2008, ήταν κοντά στο -2%. Σύμφωνα με τις ίδιες προβλέψεις, αναμένεται ανάκαμψη από το 2021 και μετά, χωρίς όμως να προσδιορίζεται με ασφάλεια το επίπεδο αυτής.
Όπως είναι φυσικό, η μείωση του ΑΕΠ συνοδεύεται από μείωση της παγκόσμιας παραγωγής, αλλά και από εμπόδια στο παγκόσμιο εμπόριο, λόγω των περιορισμών στα λιμάνια και στη λειτουργία των εγχώριων αγορών. Η επιβράδυνση της παραγωγής αναμένεται να ενισχύσει τις τιμές των εμπορευμάτων, ενώ οι περιορισμοί και οι καθυστερήσεις στα λιμάνια κρατούν δεσμευμένα τα πλοία, μειώνοντας την προσφερόμενη χωρητικότητα.
Ωστόσο, η εξάπλωση της πανδημίας του COVID-19, διαδραματίζεται παράλληλα με την «κόντρα» μεταξύ Ρωσίας- Σαουδικής Αραβίας, η οποία έχει οδηγήσει σε μεγάλη μείωση της τιμής του πετρελαίου και κατ’ επέκταση στη μείωση του λειτουργικού κόστους του πλοίου.
Ως προς το δείκτη ναυλαγοράς BDI, είδαμε αύξηση την τελευταία εβδομάδα, κατά 19 μονάδες, σε σχέση με την προηγούμενη Παρασκευή. Έτσι έκλεισε την Παρασκευή 10 Απριλίου έκλεισαν στις 635 μονάδες.
Ας δούμε πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου:
Ξεκινώντας από τα CAPEs, η αγορά του Ειρηνικού ξεκίνησε άτονη, αλλά στη συνέχεια ανέβασε στροφές. Επίσης, περιορίστηκε η έντονη διακύμανση, της προηγούμενης εβδομάδας, ωστόσο η αγορά κινήθηκε σε χαμηλότερα επίπεδα. Έτσι, τα επίπεδα των ναύλων δε ξεπέρασαν τα 5$/tn. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η περιορισμένη προσφερόμενη χωρητικότητα χαρίζει αισιοδοξία για το επόμενο διάστημα.
Η περιοχή της Βραζιλίας παρουσίασε βελτίωση, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Τα ταξίδια προς την Άπω Ανατολή, τόσο από την ECSA, όσο και από τη Ν. Αφρική παρείχαν στήριξη στην αγορά. Έτσι, οι ναύλοι κυμάνθηκαν στα 10-10,8 $/tn. Στο Β. Ατλαντικό, η αγορά ήταν δραστήρια, με αυξημένο όγκο φορτίων, κυρίως για ταξίδια από τη Μαύρη Θάλασσα προς την Ασία. Παράλληλα, η προσφορά κινήθηκε σε χαμηλά επίπεδα. Οι ναύλοι κινήθηκαν στα 18-19 $/tn.
Σχετικά με τα KMXs στον Ατλαντικό, η δραστηριότητα στην αγορά της ECSA ήταν αρκετή, με τα φορτία σιτηρών να συνεχίζουν να στηρίζουν την αγορά. Η απουσία, όμως, άλλων φορτίων εμπόδισε τη βελτίωση των επιπέδων των ναύλων. Οι ναύλοι για τα ταξίδια προς την Ασία έφτασαν στα $ 12-13Κ /ημέρα +200-300Κ ΒΒ (APS bss). Αντιθέτως, η αγορά του Β. Ατλαντικού, ήταν ιδιαιτέρως ήσυχη, με λιγοστά φορτία. Με τους περιορισμούς που λαμβάνονται κάθε μέρα στα λιμάνια, λόγω του COVID-19, προβλέπουμε να διατηρηθεί αυτή η κατάσταση στην αγορά. Οι ναύλοι για τα ταξίδια από τη Μαύρη Θάλασσα προς την Ασία έφτασαν στα $ 14-15 Κ /ημέρα.
Από την άλλη πλευρά, στην Ασία η δραστηριότητα βελτιώθηκε. Αυξήθηκαν τα φορτία από το Βόρειο Ειρηνικό (NOPAC) αλλά και από Αυστραλία και Ινδονησία. Παράλληλα, οι καθυστερήσεις στα κινέζικα λιμάνια και η στροφή των πλοιοκτητών προς την περιοχή της ECSA μείωσαν αισθητά την προσφερόμενη χωρητικότητα. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια από την Ινδονησία κινήθηκαν στα $ 7-8 Κ /ημέρα, κατά μ.ο.
Για τα SUPRAMAXes-ULTRAMAXes, η ναυλαγορά της Ν.Α. Ασίας, την προηγούμενη εβδομάδα, παρέμεινε σε χαμηλά επίπεδα, καθώς η ζήτηση ήταν μειωμένη. Ωστόσο οι πλοιοκτήτες βλέποντας το ευρύτερο αρνητικό κλίμα προτίμησαν να παραμείνουν στην περιοχή από το να επιβαρυνθούν με το οποιοδήποτε κόστος μετακίνησης.
Οι ναύλοι των SMXs για κυκλικά ταξίδια στη Ν.Α. Ασία έπεσαν στα 3-4Κ/ημέρα. Η αγορά της Άπω Ανατολής ήταν πιο δραστήρια, αλλά σε χαμηλότερα επίπεδα, σε σχέση με το προηγούμενο διάστημα. Ωστόσο, παρατηρήθηκε αύξηση στα φορτία για τα τέλη Απριλίου, στοιχείο που δίνει αισιοδοξία για το επόμενο διάστημα. Οι ναύλοι των SMXs για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή παρέμειναν στα $ 2-3Κ/ημέρα, για κυκλικά ταξίδια στο NOPAC στα $ 4-5Κ/ημέρα, ενώ τα ταξίδια της επιστροφής (BH) στα $ 1-1,5Κ/ημέρα.
Στον Ατλαντικό, και ειδικά στον Αμερικάνικο κόλπο η αγορά παρέμεινε υπό πίεση, καθώς η προσφερόμενη χωρητικότητα ήταν σε υψηλά επίπεδα, ενώ η ζήτηση ισχνή. Οι ναύλοι των SMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια μειώθηκαν στα $ 5,5-6,5Κ /ημέρα, αλλά και προς την Ασία στα $ 12-13Κ /ημέρα. Η περιοχή της ECSA συνέχισε πτωτικά κι αυτή την εβδομάδα, παρά την αυξημένη κινητικότητα για μεταφορές σπόρων σόγιας. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια προς την Ν.Α. Ασία-Κίνα έφτασαν στα $ 10-11Κ/ημέρα +100-150Κ ΒΒ (APS bss), ενώ για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Μεσόγειο / Ευρώπη) υποχώρησαν στα $ 7-8Κ/ημέρα (APS Recalada).
Η Ευρώπη συνέχισε με οριακά αυξημένη δραστηριότητα. Στα αξιοσημείωτα της εβδομάδας ήταν κάποια κλεισίματα προς την Ασία. Ωστόσο, οι ναύλοι συνέχισαν πτωτικά. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια, με SCRAP φορτία, προς τη Μεσόγειο μειώθηκαν, περαιτέρω, στα $ 6-7Κ /ημέρα, τα κυκλικά-τοπικά ταξίδια στα $ 5,5-6,5Κ /ημέρα και προς την Ασία στα $ 12-13Κ /ημέρα.
Η αγορά στη Μεσόγειο κινήθηκε, επίσης, σε χαμηλότερα επίπεδα. Συνέχισαν να εμφανίζονται τα φορτία Clinker προς την Αφρική, χωρίς όμως να βοηθήσουν την αγορά. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα SMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο /Μαύρη Θάλασσα προς την Άπω Ανατολή έκλεινε στα $ 13-15 Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale /Μαύρη Θάλασσα), προς τον Αμερικάνικο Κόλπο (USG) στα $ 3-4Κ /ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 4,5-5,5Κ /ημέρα.