Άλλη μια δύσκολη εβδομάδα για την Αγορά Ξηρού Φορτίου

Χρόνος ανάγνωσης ⏰ 4 λεπτά

Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης  Chartering broker Thenamaris (Ships Management) Inc.

Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής Market Analyst

 

Μια χαραμάδα αισιοδοξίας για την τόνωση των μεταφορών στη Ν.Α. Ασία, έρχεται από το Βιετνάμ, το οποίο σύμφωνα με τα στοιχεία του 1ου τριμήνου του 2020, έχει αυξήσει την κατανάλωση άνθρακα, σε σχέση με τον προηγούμενο χρόνο.

Δεδομένου, ότι η εγχώρια παραγωγή άνθρακα δεν μπορεί να καλύψει τις ανάγκες, το Βιετνάμ έχει αυξήσει τις εισαγωγές του, τόσο από την Αυστραλία, όσο και από την Ινδονησία.  Μάλιστα, το κλείσιμο της αγοράς της Ινδίας λόγω της πανδημίας, έχει στρέψει  το μεγαλύτερο μέρος των εισαγωγών από την Αυστραλία.

Ως προς το δείκτη ναυλαγοράς BDI, είδαμε θεαματική πτώση την τελευταία εβδομάδα, κατά 86 μονάδες, σε σχέση με την προηγούμενη Παρασκευή. Έτσι, έκλεισε την Παρασκευή 24 Απριλίου στις 665 μονάδες.

Ας δούμε πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου:

Ξεκινώντας από τα CAPEs, η αγορά του Ειρηνικού, και συγκεκριμένα η διαδρομή C5, ήταν για ακόμα μία εβδομάδα άτονη, καταγράφοντας νέες απώλειες. Το εμπόριο του άνθρακα ήταν περιορισμένο και οι κακές καιρικές συνθήκες στην Αυστραλία δε βοήθησαν την αγορά. Επιπλέον, οι παραγωγοί Iron Ore, έχοντας το πάνω χέρι, άσκησαν πιέσεις μειώνοντας τους ναύλους. Έτσι, τα επίπεδα των ναύλων κινήθηκαν στα 4,5-5$/tn.

Η Δύση είναι σαφώς επηρεασμένη από το γενικό lock down, λόγω της πανδημίας, ωστόσο ευελπιστεί σύντομα να ξαναβρεί τους ρυθμούς της. Επίσης, οι μεγαλύτεροι παραγωγοί στην περιοχή της ECSA αναθεώρησαν, προς τα κάτω, τους στόχους τους για το 2020. Ως εκ τούτου, η περιοχή η αγορά συνέχισε πτωτικά, την προηγούμενη εβδομάδα και οι ναύλοι για τα ταξίδια προς την Άπω Ανατολή κυμάνθηκαν στα 9,5-10,5 $/tn. Στο Β. Ατλαντικό, η αγορά ξεκίνησε νωχελικά, αλλά μία μικρή άνοδος την Παρασκευή στους ναύλους των ταξιδιών προς την Ασία, βοήθησε στο να αποφευχθεί η μεγάλη πτώση. Κάτι το οποίο δε συνέβη στα υπερατλαντικά ταξίδια. Οι ναύλοι προς την Ασία κινήθηκαν στα $ 20,5-21,2 Κ/ημέρα και στα Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 7-7,5 Κ/ημέρα.

Σχετικά με τα KMXs στον Ατλαντικό, η δραστηριότητα στην αγορά της ECSA ήταν υποτονική, καθώς τα μέτρα για την συγκράτηση της διασποράς της πανδημίας προκάλεσε προβλήματα στη μεταφορά φορτίων μέσα στην ενδοχώρα και κατ’ επέκταση στα λιμάνια. Μια χαραμάδα αισιοδοξίας υπήρξε από τα φορτία προς την Ασία, που ήταν ελαφρώς αυξημένα. Οι ναύλοι για τα ταξίδια προς την Ασία έφτασαν στα $ 8-9Κ/ημέρα (με παράδοση στη Ν.Α. Ασία). Η αγορά του Β. Ατλαντικού, ήταν ιδιαιτέρως ήσυχη, με λιγοστά φορτία. Οι ναύλοι συνεχίζουν να υποχωρούν, ενώ οι πλοιοκτήτες αναμένουν το πότε θα ξεκινήσουν οι μεταφορές προς την Κίνα. Οι ναύλοι για τα ταξίδια από τον Αμερικάνικο Κόλπο προς την Ασία έφτασαν στα $ 12,5-13 Κ /ημέρα +250-300Κ ΒΒ και προς για Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 8-9Κ/ημέρα.

Από την άλλη πλευρά, στην Ασία η ζήτηση ήταν ισχνή, αφού μειώθηκε σημαντικά η ροή των φορτίων από το Βόρειο Ειρηνικό (NOPAC), την Αυστραλία και την Ινδονησία. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να αυξηθούν τα «ανοιχτά» πλοία στην περιοχή. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στον Ειρηνικό κινήθηκαν στα $ 6-7 Κ /ημέρα, κατά μ.ο και από την Ινδονησία για ταξίδια στη Ν.Α. Ασία στα $ 4,5-5,5Κ /ημέρα.

Για τα SUPRAMAXes-ULTRAMAXes, η ναυλαγορά της Ν.Α. Ασίας, την προηγούμενη εβδομάδα, εμφάνισε περισσότερη δραστηριότητα, κυρίως από την Αυστραλία. Φαίνεται πως η ενεργοποίηση της Ινδίας με κάποιες απαιτήσεις αποφόρτισε τη Ν.Α. Ασία από αρκετή διαθέσιμη χωρητικότητα. Ωστόσο, αυτό δεν αποτυπώθηκε και στα επίπεδα των ναύλων. Οι ναύλοι των SMXs για κυκλικά ταξίδια στη Ν.Α. Ασία έπεσαν στα 3,5-4,5Κ/ημέρα. Η αγορά της Άπω Ανατολής ήταν πιο δραστήρια, καθώς κάποιοι Operators κινητοποιήθηκαν, προσπαθώντας να επωφεληθούν από τα χαμηλά επίπεδα της αγοράς. σε σχέση με το προηγούμενο διάστημα. Οι ναύλοι των SMXs για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή παρέμειναν στα $ 2-3Κ/ημέρα, για κυκλικά ταξίδια στο NOPAC στα $ 4-5Κ/ημέρα, ενώ τα ταξίδια της επιστροφής (BH) στα $ 1-1,5Κ/ημέρα.

Στον Ατλαντικό, και ειδικά στον Αμερικάνικο κόλπο η αγορά παρέμεινε σε χαμηλά επίπεδα. Ενθαρρυντικό είναι το γεγονός ότι τα πλοία που ήταν διαθέσιμα τις πρώτες μέρες του Μαΐου έχουν απορροφηθεί. Οι ναύλοι των SMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια μειώθηκαν στα $ 4,5-5,5Κ /ημέρα, αλλά και προς την Ασία στα $ 10-11Κ /ημέρα. Η περιοχή της ECSA συνέχισε πτωτικά κι αυτή την εβδομάδα, καθώς όπως ανέφεραν και κάποιοι Operators «δεν κινείται ούτε κόκκος». Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια προς την Ν.Α. Ασία-Κίνα έφτασαν στα $ 10-11Κ/ημέρα +100-150Κ ΒΒ (APS bss), ενώ για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Μεσόγειο / Ευρώπη) υποχώρησαν στα $ 6-7Κ/ημέρα (APS Recalada).

Η Ευρώπη συνέχισε με περιορισμένη δραστηριότητα. Οι λιγοστές ευκαιρίες απασχόλησης και η υπερπροσφορά δημιούργησε ανταγωνισμό μεταξύ μεγαλύτερων και μικρότερων πλοίων της κατηγορίας, καθώς τα μεγαλύτερα πλοία διαπραγματεύονταν και ταξίδια με μικρότερα φορτία. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια, με SCRAP φορτία, προς τη Μεσόγειο μειώθηκαν, περαιτέρω, στα $ 4-5Κ /ημέρα, τα κυκλικά-τοπικά ταξίδια στα $ 4-5Κ /ημέρα και προς την Ασία στα $ 9,5-10,5Κ /ημέρα.

Η αγορά στη Μεσόγειο κινήθηκε, επίσης, σε χαμηλότερα επίπεδα, αφού η προσφορά διατηρήθηκε ισχυρή και η ζήτηση ήταν ισχνή. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα SMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο /Μαύρη Θάλασσα προς την Άπω Ανατολή έκλεινε στα $ 12,5-13,5 Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale /Μαύρη Θάλασσα), προς τον Αμερικάνικο Κόλπο (USG) στα $ 2,5-3,5Κ /ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 4-5Κ /ημέρα.