Αγορά ξηρού φορτίου: Βυθίζεται ο BDI

Χρόνος ανάγνωσης ⏰ 5 λεπτά

Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης Chartering broker Thenamaris (Ships Management) Inc.

Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής Market Analyst

 

Οι κακές καιρικές συνθήκες που επικρατούσαν στη Βραζιλία, κατά το πρώτο 3μηνο του έτους, είχαν ως αποτέλεσμα την μεγάλη πτώση της παραγωγής σιδηρομεταλλευμάτων, και μάλιστα στα χαμηλότερα επίπεδα της 10ετίας. Το στοιχείο αυτό είχε άμεση επίδραση και στις εξαγωγές της χώρας, οι οποίες κατά το πρώτο 4μηνο παρουσίασαν πτώση που πλησιάζει το 10% (συγκεκριμένα -8,7%), σε σχέση με το 2019.

Ωστόσο, τα περιοριστικά μέτρα στο εμπόριο και στις εισαγωγές, που έχει θεσμοθετήσει η κυβέρνηση (λόγω του COVID-19) αναμένεται να τονώσουν την εσωτερική παραγωγή, προκειμένου να καλυφθούν οι υφιστάμενες ανάγκες.

Παράλληλα όμως, οι καλύτερες συνθήκες σε Ασία και Αυστραλία, κατά το πρώτο 4μηνο, είχαν ως αποτέλεσμα να κερδίσουν έδαφος οι μεταφορές εκεί, καταγράφοντας αύξηση, σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα.

Η διαφοροποίηση των εμπορικών δρόμων και η μετατόπιση τους από την περιοχή της λατινικής Αμερικής (ECSA) προς την Ασία είχε ως αποτέλεσμα να μειωθούν τα τονομίλια (Απόσταση Χ Τόνοι), αφού η ίδια ποσότητα φορτίων διένυε μικρότερες αποστάσεις. Από την εξέλιξη αυτή επηρεάστηκαν κυρίως τα μεγαλύτερα μεγέθη (Capes και άνω), τα οποία απασχολούνται σ’ αυτό το εμπόριο.

Ως προς το δείκτη ναυλαγοράς BDI, είδαμε άλλη μια θεαματική πτώση την τελευταία εβδομάδα (κατά 107 μονάδες) σε σχέση με την προηγούμενη Παρασκευή. Έτσι, έκλεισε την Παρασκευή, 15 Μαΐου, στις 407 μονάδες.

Ας δούμε πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου:

Ξεκινώντας από τα CAPEs, η αγορά του Ειρηνικού, και συγκεκριμένα η διαδρομή C5, παρουσίασε κινητικότητα, την προηγούμενη εβδομάδα, όσον αφορά τον όγκο κλεισιμάτων. Παρά το γεγονός ότι οι ναύλοι κινήθηκαν σε πολύ χαμηλά επίπεδα, κάποιοι πλοιοκτήτες αποφάσισαν να κλείσουν, φοβούμενοι περαιτέρω υποχώρηση της αγοράς, ενώ οι εναλλακτικές επιλογές ήταν τουλάχιστον απαγορευτικές. Έτσι, τα επίπεδα των ναύλων κινήθηκαν γύρω στα 3-3,5$/tn.

Στον Ατλαντικό και στην περιοχή της ECSA, είδαμε να περιορίζεται ο αριθμός των πλοίων που μετακινούνται προς την περιοχή, καθώς πολλοί πλοιοκτήτες, βλέποντας την εικόνα της αγοράς, επέλεξαν να παραμείνουν στην Ασία. Παράλληλα, κάποια πλοία απορροφήθηκαν στη Ν. Αφρική με ταξίδια προς την Ινδία.

Έτσι, οι ναύλοι για τα ταξίδια προς την Άπω Ανατολή κυμάνθηκαν στα 6,5-7,5 $/tn (για τη διαδρομή C3). Στο Β. Ατλαντικό, η αγορά ήταν ήρεμη, κυρίως για τα υπερατλαντικά ταξίδια. Επίσης, πολλοί πλοιοκτήτες προτίμησαν να μην κλείσουν τα πλοία τους σ’ αυτά τα επίπεδα, με αποτέλεσμα η χωρητικότητα να αυξηθεί και να ασκηθεί πίεση στην αγορά. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι κάποια Capes είδαν και δουλειές μικρότερων πλοίων, προκειμένου να βρουν απασχόληση. Έτσι, οι ναύλοι προς την Ασία κινήθηκαν στα $ 11-12 Κ/ημέρα και στα Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 3,5-4 $/mt.

Σχετικά με τα KMXs στον Ατλαντικό, η δραστηριότητα στην αγορά της ECSA υποχώρησε, αφού οι Κινέζοι μείωσαν τις αγορές τους από την περιοχή. Το θετικό στοιχείο είναι ότι η μετακινούμενη χωρητικότητα από την Ασία έχει μειωθεί, αφού η καλή εικόνα της αγοράς εκεί κράτησε πολλά πλοία.

Οι ναύλοι για τα ταξίδια προς την Ασία έκλεισαν στα $ 11-11,5Κ/ημέρα +$ 100-150Κ ΒΒ. Η αγορά του Β. Ατλαντικού συνέχισε στα ίδια χαμηλά επίπεδα, με λιγοστά φορτία άνθρακα και μεταλλεύματα. Ωστόσο, σημειώθηκαν κάποιες αγορές σιτηρών από την Κίνα και περιμένουμε να δούμε αν θα ενισχύσουν την αγορά. Οι ναύλοι για τα ταξίδια από το NCSA προς την Ασία έφτασαν στα $ 10-11 Κ /ημέρα, προς την Ευρώπη στα $ 5-6Κ/ημέρα  και για κυκλικά ταξίδια στη Βαλτική στα $ 3-4Κ/ημέρα.

Από την άλλη πλευρά, στην Ασία η αγορά εμφάνισε κινητικότητα, με περισσότερα κλεισίματα. Επίσης, τα φορτία από το NOPAC, την Ινδονησία και την Αυστραλία αυξήθηκαν. Έτσι, υπήρξε άνοδος στους ναύλους, αλλά οριακή αφού η συγκέντρωση προσφοράς πλοίων συγκράτησε τα επίπεδα των ναύλων από μεγαλύτερη άνοδο. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στο NOPAC κινήθηκαν στα $ 5,5-6,5Κ /ημέρα και για κυκλικά ταξίδια στη Ν.Α. Ασία στα $ 5-6Κ /ημέρα.

Για τα SUPRAMAXes-ULTRAMAXes, η ναυλαγορά της Ν.Α. Ασίας, την προηγούμενη εβδομάδα, συνέχισε ανοδικά, με αυξημένο όγκο φορτίων άνθρακα. Και η περιοχή της Αυστραλίας εμφανίστηκε ισορροπημένη. Έτσι αρκετές διαπραγματεύσεις έγιναν σε βάση DOP. Οι ναύλοι των SMXs για κυκλικά ταξίδια στη Ν.Α. Ασία αυξήθηκαν στα 7-8Κ/ημέρα. Η αγορά της Άπω Ανατολής συνέχισε να είναι δραστήρια, με σταθερή ροή φορτίων νικελίου, κλίνκερ και βωξίτη, με αποτέλεσμα να ανέβουν οι ναύλοι. Έτσι, οι ναύλοι των SMXs για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή ανέβηκαν στα $ 4,5-5,5Κ/ημέρα, για κυκλικά ταξίδια στο NOPAC κρατήθηκαν στα $ 5,5-6,5Κ/ημέρα και τα ταξίδια της επιστροφής (BH) στα $ 1,5-2,5Κ/ημέρα.

Στον Αραβικό Κόλπο και ιδίως στην Ινδία η αγορά συνέχισε θετικά, με τους ναύλους να ανεβαίνουν. Το ενδιαφέρον κέντρισαν τα ταξίδια από Δυτ. Ινδία προς Άπω Ανατολή, καθώς  εκεί σημειώθηκαν και τα υψηλότερα κλεισίματα. Θετικά είναι τα μηνύματα και από τη Ν. Αφρική. Το επόμενο διάστημα αναμένεται η δραστηριότητα να διατηρηθεί στην Ινδία, προκειμένου να προλάβουν οι operators την περίοδο των Μουσώνων. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια στην Άπω Ανατολή ανέβηκαν στα $ 9-10,5Κ/ημέρα (από Αραβικό Κόλπο (AG) – Δυτική Ινδία (WCI)), για σύντομα ταξίδια στη Δυτική Ινδία έμειναν στα $ 6-7Κ/ημέρα, ενώ τα ταξίδια προς τη Μεσόγειο ανέβηκαν στα $ 2,5-3Κ/ημέρα.

Στον Ατλαντικό, και ειδικά στον Αμερικάνικο κόλπο η αγορά προχώρησε χωρίς ιδιαίτερες μεταβολές, με τη ζήτηση να παραμένει στα ίδια, χαμηλά επίπεδα με το προηγούμενο διάστημα. Η μείωση, όμως, της προσφερόμενης χωρητικότητας αποτέλεσε ένα θετικό σημάδι. Οι ναύλοι των SMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια διατηρήθηκαν στα $ 5-6Κ /ημέρα και προς την Ασία έπεσαν στα $ 10,5-11,5Κ /ημέρα. Η περιοχή της ECSA συνέχισε υπό πίεση και αυτή την εβδομάδα, καθώς η ζήτηση ήταν ιδιαίτερα περιορισμένη και η προσφορά χωρητικότητας παρέμεινε υψηλή. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια προς την Ν.Α. Ασία-Κίνα μειώθηκαν στα $ 8-9Κ/ημέρα, ενώ για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Μεσόγειο / Ευρώπη) υποχώρησαν στα $ 4-5Κ/ημέρα (APS Recalada).

Η Ευρώπη έδειξε σημάδια ανάκαμψης, μετά από ένα διάστημα ύφεσης, καθώς άρχισαν να εμφανίζονται στην αγορά φορτία για τα τέλη Μαΐου. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια, με SCRAP φορτία, προς τη Μεσόγειο και τα κυκλικά-τοπικά ταξίδια ανέβηκαν στα $ 4,5-5Κ /ημέρα και προς την Ασία υποχώρησαν στα $ 10-11Κ /ημέρα. Η αγορά στη Μεσόγειο δέχθηκε πιέσεις, λόγω της ισχνής ζήτησης και της απουσίας φορτίων σιτηρών. Στοιχείο που προσπάθησαν να εκμεταλλευτούν οι ναυλωτές. Μόνο τα φορτία κλίνκερ παρείχαν στήριξη στην αγορά. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα SMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο /Μαύρη Θάλασσα προς την Άπω Ανατολή έκλεινε στα $ 13-14 Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale /Μαύρη Θάλασσα), προς τον Αμερικάνικο Κόλπο (USG) στα $ 1,5-2,5Κ /ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 4,5-5,5Κ /ημέρα.