Γράφει ο Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης Chartering broker Thenamaris (Ships Management) Inc.
και Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής Market Analyst
Σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία σχετικά με τις εξαγωγές σόγιας της Βραζιλίας, κατά τις αρχές Ιουλίου, παρατηρείται μεγάλη πτώση, καθώς οι αγρότες προτίμησαν να αποθεματοποιήσουν την παραγωγή τους, προκειμένου να επιτύχουν υψηλότερες τιμές πώλησης στο 2ο μισό του έτους.
Η πτώση των μηνιαίων εξαγωγών, σύμφωνα με τα στοιχεία, ξεπέρασε το 40% τον Ιούλιο, καθώς έπεσαν κάτω από τα 2 εκατ. τόνους, ενώ το αντίστοιχο διάστημα του Ιουνίου ήταν πάνω από τα 3 εκατ. τόνους. Παραταύτα, κατά το 1ο εξάμηνο του έτους, οι εξαγωγές σόγιας αυξήθηκαν. Το μεγαλύτερο μέρος των εξαγωγών της βραζιλιάνικης σόγιας (τα ¾ του συνόλου) έχει τελικό προορισμό την Κίνα.
Ωστόσο, θα πρέπει να σημειωθεί ότι έχει προπωληθεί σχεδόν όλη η ετήσια παραγωγή, αφού η μεγάλη υποτίμηση του βραζιλιάνικού νομίσματος έναντι του δολαρίου έχει καταστήσει τα βραζιλιάνικα προϊόντα (συμπεριλαμβανομένης και της σόγιας) πιο ανταγωνιστικά έναντι των Αμερικάνικων.
Ως προς το γενικό δείκτη ναυλαγοράς BDI, είδαμε πτώση την τελευταία εβδομάδα, κατά 84 μονάδες, σε σχέση με την προηγούμενη Παρασκευή. Έτσι, έκλεισε την Παρασκευή, 10 Ιουλίου, στις 1810 μονάδες. Ήταν η πρώτη εβδομαδιαία πτώση μετά από ένα διάστημα συνεχόμενων αυξήσεων.
Ας δούμε πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου:
Ξεκινώντας από τα CAPEs, η αγορά του Ειρηνικού συνέχισε σε χαμηλότερα επίπεδα, σε σχέση με το προηγούμενο διάστημα, αφού η δραστηριότητα ήταν σαφώς μειωμένη. Συγκεκριμένα η πτώση έφτασε ακόμα και τα 2 $/τόνο. Σ’ αυτό συνετέλεσαν οι αργίες στη Σιγκαπούρη, η έλλειψη ζήτησης από την Αυστραλία και η υπερπροσφορά πλοίων. Ευτυχώς, η βελτιωμένη εικόνα της Βραζιλίας αποτέλεσε κίνητρο για αρκετούς πλοιοκτήτες να στραφούν Δυτικά. Τα επίπεδα των ναύλων κινήθηκαν γύρω στα 8,5-9$/tn.
Στην πλευρά του Ατλαντικού, και κυρίως στο Νότο, η ναυλαγορά κινήθηκε ανοδικά αν και η Βραζιλία αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα, λόγω Covid-19. Η αύξηση της ζήτησης της Κίνας έχει τονώσει την αγορά, όμως η επίδραση της πανδημίας είναι καθοριστική. Έτσι, αναμένεται και η μετατόπιση του κινέζικου ενδιαφέροντος στην Ινδία και στην Ν. Αφρική για να καλυφθούν οι εγχώριες ανάγκες.
Ο Βορράς μπορεί να μην είχε τη δυναμική των προηγούμενων ημερών, ωστόσο ο μειωμένος αριθμός πλοίων συγκράτησε την αγορά. Το ενδιαφέρον πλέον επικεντρώνεται στα φορτία του Αυγούστου, αλλά αναμένεται και αύξηση της χωρητικότητας, καθώς και ο νότος δεν αφήνει πολλά περιθώρια για προσδοκίες. Έτσι, οι ναύλοι για τα ταξίδια από Βραζιλία προς την Κίνα κινήθηκαν στα 19-19,5 $/tn, κατά μ.ο. (για τη διαδρομή C3), ενώ οι ναύλοι από την Ευρώπη προς την Ασία κινήθηκαν στα $ 48-48,5 Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C9) και τα Υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια στα $ 32-32,5 Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C8).
Σχετικά με τα Kamsarmaxes στον Ατλαντικό, η αγορά της ECSA συνέχισε να δείχνει κινητικότητα με αρκετά φορτία προς την Ασία. Ωστόσο η πραγματική υποστήριξη της αγοράς προήλθε από τα ταξίδια προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού. Οι ναύλοι για τα ταξίδια προς την Ασία έκλεισαν στα $ 14-15Κ/ημέρα (με παράδοση στην Ασία). Στο Β. Ατλαντικό, ο μειωμένος αριθμός διαθέσιμων πλοίων (σε Ευρώπη και Μαύρη Θάλασσα) και η διατήρηση του όγκου των φορτίων έσπρωξαν την αγορά.
Αξίζει να σημειωθεί ότι κάποιοι Operators στη Μαύρη Θάλασσα, ψάχνουν καράβια ακόμα και από την Ινδία. Οι ναύλοι για τα ταξίδια από τη Αν. Ακτή της Β. Αμερικής (USEC) προς την Ευρώπη έφτασαν στα $ 16,5-17,5Κ/ημέρα (παράδοση Μεσόγειο) και από τη Μαύρη Θάλασσα προς την Άπω Ανατολή στα $ 14,5-15,5Κ /ημέρα (παράδοση Ινδία).
Από την άλλη πλευρά, στην Ασία η αγορά κράτησε το θετικό κλίμα, με αρκετά πλοία να μετακινούνται προς τον Ατλαντικό, συγκρατώντας τη χωρητικότητα της περιοχής σε ικανοποιητικά επίπεδα. Παράλληλα, η Ινδία και η Ινδονησία παρέμειναν ιδιαίτερα ενεργές, ενώ δεν έλειψαν και τα φορτία από την Αν. Αυστραλία και το NOPAC. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στη Ν.Α. Ασία κινήθηκαν στα $ 10-11Κ /ημέρα.
Για τα SUPRAMAXes-ULTRAMAXes στη Ν.Α. Ασία, την προηγούμενη εβδομάδα, η αγορά παρουσίασε άνοδο, κυρίως εξαιτίας των φορτίων άνθρακα. Οι ναύλοι των SMXs για κυκλικά ταξίδια στη Ν.Α. Ασία έμειναν στα 10-11Κ/ημέρα. Η αγορά της Άπω Ανατολής προχώρησε θετικά, με αυξημένο όγκο φορτίων από το NOPAC και την Κίνα. Στα αξιοσημείωτα της εβδομάδας είναι και η φήμη για κλείσιμο ενός πλοίου UMX από την Κίνα για ταξίδι από την περιοχή της ECSA προς την Άπω Ανατολή.
Συγκεκριμένα, οι ναύλοι των SMXs για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή και στο NOPAC αυξήθηκαν στα $ 6,5-7,5Κ/ημέρα ($ 8Κ /ημέρα για ταξίδια στο NOPAC) και τα ταξίδια της επιστροφής (BH) διατηρήθηκαν στα $ 2,5-3Κ/ημέρα.
Στον Αραβικό Κόλπο και την Δυτ. Ινδία, η αγορά συνέχισε σε χαμηλότερα επίπεδα, αφού τόσο στον Κόλπο, όσο και στην Ινδία, η ζήτηση ήταν σαφώς μειωμένη σε σχέση με το προηγούμενο διάστημα. Ωστόσο, η άνοδος του Ατλαντικού και της Μεσογείου έχει προσελκύσει πολλούς πλοιοκτήτες να μετακινηθούν προς τα εκεί αποφορτίζοντας την περιοχή. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια στην Άπω Ανατολή μειώθηκαν στα $ 14-15Κ/ημέρα (από Αραβικό Κόλπο (AG) –Δυτική Ινδία (WCI)), για σύντομα ταξίδια μεταξύ Αραβικού Κόλπου –Δυτικής Ινδίας μειώθηκαν στα $ 11,5-12,5Κ/ημέρα και τα ταξίδια προς τη Μεσόγειο έμειναν στα $ 6-7Κ/ημέρα.
Στον Ατλαντικό, και ειδικά στον Αμερικάνικο κόλπο, η αγορά χαρακτηρίστηκε από τη μειωμένη προσφερόμενη χωρητικότητα. Έτσι, οι πλοιοκτήτες επωφελήθηκαν αυξάνοντας τις απαιτήσεις τους. Οι ναύλοι των SMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια αυξήθηκαν στα $ 16,5-17,5Κ /ημέρα και προς την Ασία στα $ 22-23Κ /ημέρα. Και η περιοχή της ECSA παρουσίασε αυξητικές τάσεις με την αυξημένη ζήτηση να δίνει τον τόνο. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια προς την Ν.Α. Ασία-Κίνα ανέβηκαν στα $ 13,5-14,5Κ/ημέρα + 350-450Κ$ ΒΒ, ενώ για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Μεσόγειο / Ευρώπη) στα $ 14-15Κ/ημέρα (APS Recalada).
Η Ευρώπη συνέχισε με βελτίωση προς όλες τις κατευθύνσεις, εξαιτίας της περιορισμένης άμεσα διαθέσιμης χωρητικότητας. Έτσι, οι πλοιοκτήτες εκμεταλλεύτηκαν την ευκαιρία να διαπραγματευτούν σε υψηλότερα νούμερα. Οι ναύλοι των SMXs για τα κυκλικά-τοπικά ταξίδια αυξήθηκαν στα $ 9-10Κ /ημέρα, για ταξίδια με SCRAP φορτία προς τη Μεσόγειο στα $ 11-12Κ /ημέρα και προς την Ασία στα $ 19,5-20,5Κ /ημέρα. Η αγορά στη Μεσόγειο ανέβηκε την προηγούμενη εβδομάδα, καθώς υπήρξε μεγάλος αριθμός απαιτήσεων για ταξίδια προς την Ασία αλλά και τη Δυτ. Αφρική. Το γεγονός αυτό οδήγησε και σε γενικότερη βελτίωση της αγοράς. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα SMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο /Μαύρη Θάλασσα προς την Ασία έκλεινε στα $ 20,5-22Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale /Μαύρη Θάλασσα), προς τον Αμερικάνικο Κόλπο (USG) στα $ 7,5-8,5Κ/ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 10,5-11,5Κ/ημέρα.