Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης Chartering broker Thenamaris (Ships Management) Inc.
Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής Market Analyst
Κατά το 2ο τρίμηνο του 2020, η Κίνα εμφανίζει συνεχώς αυξήσεις στις εισαγωγές σιδηρομεταλλεύματος, σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Μάλιστα τον Ιούνιο η αντίστοιχη ετήσια αύξηση ξεπέρασε το 25%, των εισαγωγών σιδήρου, ενώ πλησίασε τα επίπεδα του 2017.
Η αύξηση των εισαγωγών μεταλλεύματος από την Κίνα ήρθε ως επακόλουθο της αυξημένης ζήτησης, λόγω της αύξησης της κινέζικης παραγωγής χάλυβα. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι η Κίνα πλέον παράγει πάνω από τη μισή παραγωγή χάλυβα παγκοσμίως.
Κύριος τροφοδότης σιδήρου της Κίνας παραμένει η Αυστραλία, η οποία αύξησε τις εξαγωγές της προς την Κίνα. Ακολουθεί η Βραζιλία, η οποία όμως εμφάνισε οριακή πτώση (4%), σε σχέση με πέρσι, κυρίως λόγω των κακών καιρικών συνθηκών αλλά και προβλημάτων στις υποδομές. Λιγότεροι σημαντικοί αλλά μέσα στη λίστα με τους βασικούς εξαγωγείς σιδηρομεταλλεύματος προς την Κίνα είναι η Ν. Αφρική και η Ινδία, οι οποίες επίσης αύξησαν τις εξαγωγές τους, επιδιώκοντας να επωφεληθούν από τις αυξημένες τιμές του σιδηρού.
Από τις παραπάνω μεταφορές τα μεγέθη που ενισχύθηκαν περισσότερο ήταν τα Capes, ωστόσο σε κάποιες περιπτώσεις (όπως από την Αν. Ινδία) οι μεταφορές πραγματοποιήθηκαν κυρίως με μεσαίου μεγέθους πλοία, όπως Supramaxes και Ultramaxes.
Ως προς το γενικό δείκτη ναυλαγοράς BDI, είδαμε μικρή αύξηση την τελευταία εβδομάδα, κατά 33 μονάδες, σε σχέση με την προηγούμενη Παρασκευή. Έτσι, έκλεισε την Παρασκευή, 31 Ιουλίου, στις 1350 μονάδες.
Ας δούμε πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου:
Ξεκινώντας από τα CAPEs, η αγορά του Ειρηνικού εμφάνισε βελτίωση, καθώς οι ναυλωτές πιέστηκαν να καλύψουν εγκαίρως τις απαιτήσεις τους πριν την περίοδο των αργιών. Επίσης, ακόμα προκαλούνται προβλήματα στο επιχειρησιακό κομμάτι των πλοίων, λόγω των περιορισμών (14 μέρες καραντίνας) στις αλλαγές πληρωμάτων. Όμως, αυτές οι συνθήκες φαίνεται ότι επέδρασαν θετικά στην αγορά, μειώνοντας την προσφερόμενη χωρητικότητα στην αγορά. Έτσι, τα επίπεδα των ναύλων αυξήθηκαν στα 6,5-7,5$/tn, την προηγούμενη εβδομάδα.
Στην πλευρά του Ατλαντικού, και κυρίως στο Νότο, η Βραζιλία εμφάνισε ισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης, με την 1η να περιορίζεται αρκετά (αφού μειώθηκαν και τα πλοία που κατευθύνονται στην περιοχή) και τη 2η να αυξάνεται, λόγω της κινητικότητας των Operators. Ο Βορράς προχώρησε πτωτικά με την προσφορά να είναι περιορισμένη, αλλά και τη ζήτηση να είναι σε πολύ χαμηλά επίπεδα.
Έτσι, η μεγάλη μείωση των ναύλων ήταν αναπόφευκτη. Έτσι, οι ναύλοι για τα ταξίδια από Βραζιλία προς την Κίνα κινήθηκαν στα 17,5-18 $/tn, κατά μ.ο. (για τη διαδρομή C3), ενώ οι ναύλοι από την Ευρώπη προς την Ασία υποχώρησαν στα $ 34,5-35 Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C9) και τα Υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια στα $ 18,5-19 Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C8).
Σχετικά με τα Kamsarmaxes στον Ατλαντικό, η αγορά της ECSA παρουσίασε αρκετή κινητικότητα στα μέσα της προηγούμενης εβδομάδας, απορροφώντας μεγάλο μέρος από τα διαθέσιμα πλοία που είχαν συγκεντρωθεί στην περιοχή το προηγούμενο διάστημα. Οι ναύλοι για τα ταξίδια προς την Ασία έκλεισαν στα $ 13,5-14,5Κ/ημέρα (με παράδοση στην ECSA). Στο Β. Ατλαντικό, η αγορά ξεκίνησε οκνηρά στον Αμερικάνικο Κόλπο, αλλά στη συνέχεια η εικόνα βελτιώθηκε, με αρκετά φορτία σιτηρών.
Η Βαλτική συνέχισε να παρουσιάζει ευκαιρίες απασχόλησης προς την Ασία, ενώ η προσφορά χωρητικότητας ήταν περιορισμένη. Οι ναύλοι για τα ταξίδια από τον Αμερικάνικο Κόλπο προς την Άπω Ανατολή έφτασαν στα $ 11,5-12,5Κ/ημέρα (παράδοση Άπω Ανατολή) και για κυκλικά ταξίδια στη Β. Ευρώπη -Βαλτική στα $ 12-13Κ /ημέρα.
Από την άλλη πλευρά, στην Ασία, η αγορά ξεκίνησε οκνηρά, αλλά προς το τέλος της εβδομάδας εμφανίστηκαν περισσότερα φορτία στο Βορρά. Το NOPAC, αλλά και ο Β. Ατλαντικός απορρόφησαν αρκετά πλοία μειώνοντας την προσφορά. Αντιθέτως, ο Νότος παρέμεινε ήσυχος, χωρίς τα φορτία από την Ινδονησία. Ωστόσο, η Αν. Αυστραλία συνέχισε να εμφανίζει φορτία άνθρακα, στηρίζοντας έως ένα βαθμό την αγορά. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στη Ν.Α. Ασία κινήθηκαν στα $ 10,5-11,5Κ /ημέρα.
Για τα SUPRAMAXes-ULTRAMAXes στη Ν.Α. Ασία, την προηγούμενη εβδομάδα, η αγορά παρουσίασε ύφεση, αφού τα φορτία άνθρακα ήταν λιγοστά, ενώ απουσίαζαν από τη λίστα των εναλλακτικών επιλογών των πλοιοκτητών οι αγορές της Ν. Αφρικής, της Αν. Ινδίας και της Αν. Λατινικής Αμερικής (ECSA). Έτσι, τα διαθέσιμα πλοία παρέμειναν στην περιοχή. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια μεταξύ Ν.Α. Ασίας και Άπω Ανατολής μειώθηκαν στα 9,5-10,5Κ/ημέρα.
Η αγορά της Άπω Ανατολής προχώρησε σε χαμηλότερα επίπεδα, αφού τα φορτία νικελίου απουσίαζαν από την αγορά, ενώ και η δραστηριότητα στο NOPAC ήταν μειωμένη. Συγκεκριμένα, οι ναύλοι των SMXs για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή έπεσαν στα $ 6-7Κ/ημέρα, για κυκλικά ταξίδια στο NOPAC στα $ 7,5-8,5Κ/ημέρα και τα ταξίδια της επιστροφής (BH) έμεινα στα $ 3-3,5Κ/ημέρα.
Στον Αραβικό Κόλπο και την Δυτ. Ινδία, η αγορά δέχθηκε πιέσεις από την περιορισμένη δραστηριότητα και τη μειωμένη ζήτηση. Εκτός αυτών, οι αργίες στο τέλος της εβδομάδας, φάνηκε να δημιουργούν μια αίσθηση χαλάρωσης. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια στην Άπω Ανατολή υποχώρησαν στα $ 13-14Κ/ημέρα (από Αραβικό Κόλπο (AG) –Δυτική Ινδία (WCI)), για σύντομα ταξίδια μεταξύ Αραβικού Κόλπου –Δυτικής Ινδίας στα $ 9,5-11Κ/ημέρα και τα ταξίδια προς τη Μεσόγειο στα $ 4,5-5,5Κ/ημέρα.
Στον Ατλαντικό, και ειδικά στον Αμερικάνικο κόλπο, η αγορά συνέχισε με μειωμένη δραστηριότητα, επηρεαζόμενη από τις αργίες στο τέλος της εβδομάδας. Οι ναύλοι υποχώρησαν (κυρίως για τα υπερατλαντικά ταξίδια), παρά την προσπάθεια των πλοιοκτητών να διατηρηθούν στα ίδια επίπεδα. Οι ναύλοι των SMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια μειώθηκαν στα $ 15,5-16,5Κ /ημέρα και προς την Ασία έμειναν στα $ 23,5-24,5Κ /ημέρα. Η αγορά της ECSA υποχώρησε λόγω της έλλειψης φορτίων προς την Ασία. Όμως, η εμφάνιση των πρώτων φορτίων του Σεπτεμβρίου, δίνουν αισιοδοξία για τη μελλοντική πορεία της αγοράς. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια προς την Ν.Α. Ασία-Κίνα υποχώρησαν στα $ 12-13Κ/ημέρα + 200-300Κ$ ΒΒ, ενώ για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Μεσόγειο / Ευρώπη) στα $ 12,5-13,5Κ/ημέρα (APS Recalada).
Στην Ευρώπη, μπορεί η προσφορά χωρητικότητας να ήταν περιορισμένη, ωστόσο η ζήτηση ήταν τόσο μειωμένη, που οι ναύλοι κινήθηκαν προς τα κάτω. Θετικό σημείο ήταν οι ναύλοι προς την Ασία, καθώς οι ναυλωτές προσπάθησαν να δελεάσουν τους πλοιοκτήτες να πάνε ανατολικότερα, όμως η εικόνα του Ειρηνικού δεν ήταν ιδιαίτερα ελκυστική. Οι ναύλοι των SMXs για τα κυκλικά-τοπικά ταξίδια μειώθηκαν στα $ 9-10Κ /ημέρα, για ταξίδια με SCRAP φορτία προς τη Μεσόγειο στα $ 11-12Κ /ημέρα, ενώ προς την Ασία αυξήθηκαν στα $ 20,5-21,5Κ /ημέρα.
Η αγορά στη Μεσόγειο υποχώρησε, εξαιτίας του μεγάλου αριθμού πλοίων που είναι «ανοιχτά» στην περιοχή. Η περίοδος σιτηρών στη Μαύρη Θάλασσα έχει ξεκινήσει, αλλά προς το παρόν αυτό δεν έχει αποτυπωθεί ακόμα στη ναυλαγορά. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα SMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο /Μαύρη Θάλασσα προς την Ασία έκλεινε στα $ 19-20Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale /Μαύρη Θάλασσα), προς τον Αμερικάνικο Κόλπο (USG) στα $ 6,5-7,5Κ/ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 8-9,5Κ/ημέρα.