Ανεβάζει στροφές η Κίνα

Χρόνος ανάγνωσης ⏰ 5 λεπτά

Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης Chartering broker Thenamaris (Ships Management) Inc.
Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής Market Analyst

Η Κίνα φαίνεται ότι αφήνει πίσω της το σοκ από την πανδημία, και η παραγωγή χάλυβα συνεχίζει με φουλ τις μηχανές. Η κυβερνητική πολιτική που ακολουθεί η Κίνα φαίνεται να αποδίδει, αφού η παραγωγή χάλυβα ακολουθεί εντυπωσιακή πορεία. Μάλιστα τον Ιούλιο, έσπασε το μηνιαίο ρεκόρ παραγωγής.

Έτσι, έχουν αυξηθεί σημαντικά οι ανάγκες της Κίνας για μετάλλευμα, μέρος του οποίου καλύπτεται από εισαγωγές. Οι εισαγωγές άνθρακα της Κίνας έφτασαν τους 13 εκατ. τόνους, κατά το 1ο εξάμηνο, παρουσιάζοντας ετήσια αύξηση πάνω από 70%. Οι βασικοί προμηθευτές της Κίνας σε χάλυβα είναι Ν. Κορέα, Ινδία και Ρωσία και ακολουθούν, με μικρότερες ποσότητες, Μαλαισία, Ινδονησία και Βιετνάμ.

Η άνοδος της παραγωγής και κατ’ επέκταση των εισαγωγών χάλυβα της Κίνας, ευνοεί ιδιαίτερα τα Capes, τα οποία μεταφέρουν το μεγαλύτερο όγκο φορτίων χάλυβα και σιδήρου προς την Κίνα, ενώ ειδικά στο εμπόριο Ινδίας –Κίνας δείχνουν να επωφελούνται τα μεσαίου μεγέθους πλοία, Supramaxes/Ultramaxes.

Ως προς το γενικό δείκτη ναυλαγοράς BDI, είδαμε οριακή άνοδο την τελευταία εβδομάδα, κατά 8 μονάδες, μόλις, σε σχέση με την προηγούμενη Παρασκευή. Έτσι, έκλεισε την Παρασκευή, 28 Αυγούστου, στις 1488 μονάδες.

Ας δούμε πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου:
Ξεκινώντας από τα CAPEs, η αγορά του Ειρηνικού συνέχισε δυναμικά, την προηγούμενη εβδομάδα, κυρίως χάρη στην κινέζικη παραγωγή χάλυβα. Οι διαπραγματεύσεις για τα ταξίδια του Αυγούστου συνεχίστηκαν σε υψηλότερα επίπεδα, σε σχέση με την τελευταία εβδομάδα.

Στο τέλος της εβδομάδας, ωστόσο, παρατηρήθηκε μια υποχώρηση από τους πλοιοκτήτες προκειμένου κλείσουν κάποια συμφωνία. Έτσι, τα επίπεδα των ναύλων αυξήθηκαν στα 8-9$/tn, την προηγούμενη εβδομάδα.

Στην πλευρά του Ατλαντικού, η αγορά ξεκίνησε υποτονικά, όμως η εικόνα της αγοράς βελτιώθηκε στη συνέχεια. Σ’ αυτό βοήθησαν η διαθέσιμη χωρητικότητα που ήταν περιορισμένη και η ζήτηση που τονώθηκε μετά την κινητικότητα της VALE και άλλων Operators, στα μέσα της εβδομάδας. Έτσι, οι ναύλοι για τα ταξίδια από Βραζιλία προς την Κίνα κινήθηκαν στα 18-19 $/tn, κατά μ.ο. (για τη διαδρομή C3 και αναλόγως την ημερομηνία ταξιδίου), ενώ οι ναύλοι από την Ευρώπη προς την Ασία υποχώρησαν στα $ 33,5-34,5 Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C9) και τα Υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια στα $ 14,7-15,3 Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C8).

Σχετικά με τα Kamsarmaxes στον Ατλαντικό, η αγορά της ECSA παρουσίασε, μεν, μειωμένη κινητικότητα την προηγούμενη εβδομάδα, αλλά ο επίσης μειωμένος αριθμός διαθέσιμων (στην περιοχή) και μετακινούμενων (από τη Ν. Αφρική) πλοίων, ενίσχυσε την αγορά.

Οι ναύλοι για τα ταξίδια προς την Ασία έκλεισαν στα $ 14-15Κ/ημέρα (με παράδοση στην Ασία). Στο Β. Ατλαντικό, η αγορά ξεκίνησε μουδιασμένα, με μειωμένη ζήτηση και αυξανόμενη διαθέσιμη χωρητικότητα. Στη διάρκεια της εβδομάδας, η αγορά ανέβασε στροφές, καθώς αυξήθηκε η ζήτηση. Έτσι, αναζητήθηκαν πλοία και από την περιοχή της Ασίας. Και στην Ευρώπη και τη Μαύρη Θάλασσα η αγορά συνέχισε ανοδικά παρά το γεγονός ότι ο αριθμός των διαθέσιμων πλοίων παρέμενε υψηλός. Οι ναύλοι για τα ταξίδια από τον Αμερικάνικο Κόλπο προς την Άπω Ανατολή έφτασαν στα $ 14,5-15,5Κ/ημέρα (παράδοση στην Άπω Ανατολή) και από τη Β. Ευρώπη προς την ίδια κατεύθυνση στα $ 25-26Κ /ημέρα.

Από την άλλη πλευρά, στην Ασία, η αγορά παρουσίασε αρκετή κινητικότητα από την Αυστραλία, προς το 2ο μισό της προηγούμενης εβδομάδας. Αντιθέτως, NOPAC και Ινδονησία ήταν πιο ήρεμες περιοχές. Όμως, η καλή πορεία του Αμερικάνικου Κόλπου και της Λατ. Αμερικής (ECSA) προσέλκυσαν πολλά πλοία από την Ανατολή, αποφορτίζοντας τη συγκεκριμένη αγορά. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στη Ν.Α. Ασία κινήθηκαν στα $ 14-15Κ /ημέρα.

Για τα SUPRAMAXes-ULTRAMAXes στη Ν.Α. Ασία, την προηγούμενη εβδομάδα, η αγορά παρουσίασε μικτές τάσεις, αφού Βιετνάμ και Ν. Κίνα εμφάνισαν ικανοποιητικό αριθμό φορτίων κλίνκερ και λιπασμάτων, ενώ η Αυστραλία ήταν ήρεμη. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια μεταξύ Ν.Α. Ασίας και Άπω Ανατολής αυξήθηκαν στα 12-13Κ/ημέρα. Η αγορά της Άπω Ανατολής προχώρησε σε υψηλότερα επίπεδα, αφού διατηρήθηκε ο όγκος φορτίων νικελίου και βωξίτη.

Συγκεκριμένα, οι ναύλοι των SMXs για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή αυξήθηκαν στα $ 8-9Κ/ημέρα, για κυκλικά ταξίδια στο NOPAC στα $ 9,5-10,5Κ/ημέρα και τα ταξίδια της επιστροφής (BH) υποχώρησαν στα $ 1,5-2,5Κ/ημέρα.

Στον Αραβικό Κόλπο και την Δυτ. Ινδία, η αγορά προχώρησε σε χαμηλότερους ρυθμούς, αφού η ζήτηση ήταν μειωμένη. Ωστόσο, οι πλοιοκτήτες έδειχναν απρόθυμοι να μειώσουν τις απαιτήσεις τους, αφού η θετική εικόνα των αγορών της Ν. Αφρικής και της Μαύρης Θάλασσας προσέφεραν εναλλακτικές επιλογές. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια στην Άπω Ανατολή ανέβηκαν στα $ 17-18Κ/ημέρα (από Αραβικό Κόλπο (AG) –Δυτική Ινδία (WCI)), για σύντομα ταξίδια μεταξύ Αραβικού Κόλπου –Δυτικής Ινδίας στα $ 13,5-15Κ/ημέρα και τα ταξίδια προς τη Μεσόγειο στα $ 5,5-6,5Κ/ημέρα.

Στον Ατλαντικό, και ειδικά στον Αμερικάνικο κόλπο, η αγορά εμφάνισε αρκετή κινητικότητα με ικανοποιητικό όγκο διαπραγματεύσεων, αλλά για μεταφορές μετά το 1ο 10ήμερο του Σεπτεμβρίου. Ωστόσο, οι τυφώνες στο τέλος της εβδομάδας προκάλεσαν αρκετά προβλήματα. Οι ναύλοι των SMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια έμειναν στα $ 15-16Κ/ημέρα και προς την Ασία αυξήθηκαν στα $ 24,5-25,5Κ /ημέρα. Η αγορά της ECSA συνέχισε την ανοδική της πορεία.

Ωστόσο, η κόπωση που έχει αρχίσει να εμφανίζει η περιοχή της Ν. Αφρικής, αναμένεται να επιβαρύνει την αγορά με επιπλέον χωρητικότητα. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια προς την Ν.Α. Ασία-Κίνα ανέβηκαν στα $ 14,5-15,5Κ/ημέρα + 450-500Κ$ ΒΒ και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Μεσόγειο / Ευρώπη) στα $ 17-18Κ/ημέρα (APS Recalada).

Στην Ευρώπη, η μειωμένη προσφερόμενη χωρητικότητα βοήθησε τους πλοιοκτήτες, αλλά οι απαιτήσεις της αγοράς αφορούν ταξίδια του επόμενου διαστήματος. Έτσι, δεν είναι ξεκάθαρο πως θα κινηθεί η αγορά τις επόμενες μέρες. Οι ναύλοι των SMXs για τα κυκλικά-τοπικά ταξίδια αυξήθηκαν στα $ 15,5-16,5Κ /ημέρα, για ταξίδια με SCRAP φορτία προς τη Μεσόγειο στα $ 16,5-17,5Κ /ημέρα, ενώ προς την Ασία έμειναν στα $ 24,5-25,5Κ /ημέρα.

Η αγορά στη Μεσόγειο συνέχισε υπό πίεση, κυρίως για τα ταξίδια εντός της Μεσογείου και στον Ατλαντικό. Μάλιστα, οι πλοιοκτήτες που ήθελαν να αποφύγουν κάποιο ταξίδι προς την Ανατολή έπρεπε να μειώσουν τις απαιτήσεις τους. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα SMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο /Μαύρη Θάλασσα προς την Ασία έκλεινε στα $ 24-25Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale /Μαύρη Θάλασσα), προς τον Αμερικάνικο Κόλπο (USG) στα $ 10,5-11,5Κ/ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 12-13Κ/ημέρα.