Οι περιορισμοί Κίνας–Αυστραλίας ρίχνουν τον Ειρηνικό

Χρόνος ανάγνωσης ⏰ 4 λεπτά

Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης Chartering broker Thenamaris (Ships Management) Inc.
Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής Market Analyst

Πτωτικά προχώρησε ο γενικός δείκτης ναυλαγοράς, BDI, με πτώση όλων των επιμέρους δεικτών, εκτός του BHSI (ο δείκτης ναυλαγοράς των Handies). Έτσι, ο BDI κατέγραψε μεγάλη μείωση την τελευταία εβδομάδα, κατά 415 μονάδες, σε σχέση με την προηγούμενη Παρασκευή και έκλεισε στις 1477 μονάδες, την Παρασκευή 16 Οκτωβρίου.

Ας δούμε, αναλυτικότερα, πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου, ξεκινώντας από τα CAPEs.

Η αγορά του Ειρηνικού παρουσίασε πτωτικές τάσεις, καθώς έχει προκληθεί αναστάτωση μετά τους περιορισμούς που έθεσε η Κίνα στην εισαγωγή Αυστραλιανού άνθρακα. Ευτυχώς, η εξαγωγική δραστηριότητα σιδηρομεταλλεύματος της Αυστραλίας ήταν αρκετή, ώστε να συγκρατήσει την πτώση των ναύλων. Έτσι, τα επίπεδα των ναύλων στη διαδρομή Αυστραλία -Κίνα (C5) κινήθηκαν στα 7,4-7,8$/tn, στο τέλος της προηγούμενης εβδομάδας.

Και στην πλευρά του Ατλαντικού, η αγορά ήταν πτωτική. Στο βορρά, η δραστηριότητα ήταν υποτονική, τόσο προς την Ασία, όσο και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια. Και στο νότο η ναυλαγορά μειώθηκε. Ο αριθμός των μετακινούμενων πλοίων αυξήθηκε και αναμένεται να επιβαρυνθεί περαιτέρω το επόμενο διάστημα, σύμφωνα με τα στοιχεία που έρχονται από Σιγκαπούρη. Παράλληλα οι μεταλλωρύχοι στη Βραζιλία δε βοήθησαν ιδιαίτερα τη ζήτηση. Έτσι, οι ναύλοι για τα ταξίδια από Βραζιλία προς την Κίνα κινήθηκαν στα 16,5-17 $/tn, κατά μ.ο. (για τη διαδρομή C3 και αναλόγως την ημερομηνία ταξιδίου), ενώ οι ναύλοι από την Ευρώπη προς την Ασία αυξήθηκαν στα $ 36,5-37 Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C9) και τα Υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια στα $ 22-22,5 Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C8).

Σχετικά με τα Kamsarmaxes στον Ατλαντικό και στην αγορά της ECSA, η δραστηριότητα παρέμεινε περιορισμένη, με μειωμένο αριθμό φορτίων σιτηρών. Αναμένουμε να δούμε αν φορτία μεταλλευμάτων θα ενισχύσουν την αγορά, προκειμένου να υπάρξει άνοδος στη ναυλαγορά. Οι ναύλοι για τα ταξίδια προς την Ασία έκλεισαν στα $ 14-15Κ/ημέρα +400-500K BB . Στο Β. Ατλαντικό, ο συνεχόμενος αυξανόμενος αριθμός διαθέσιμων πλοίων οδήγησε σε πτώση των ναύλων, παρά την όποια στήριξη από τα φορτία σιτηρών από τον Αμερικάνικο Κόλπο προς την Ασία.

Οι ναύλοι για τα ταξίδια από τον Αμερικάνικο Κόλπο προς την Άπω Ανατολή έφτασαν στα $ 15,5-16,5Κ/ημέρα + 550-650K $ ΒΒ και από τη Μαύρη Θάλασσα προς την ίδια κατεύθυνση στα $ 12-13Κ /ημέρα (με παράδοση στην Ασία).
Από την άλλη πλευρά, η αγορά στην Ασία ανησυχεί για τον περιορισμό των εισαγωγών της Κίνας από την Αυστραλία. Ευτυχώς, η μεγάλη αύξηση της δραστηριότητας στην Ινδονησία κάλυψε το κενό και απέτρεψε πτώση των ναύλων. Στα αρνητικά σημεία είναι και η αύξηση της χωρητικότητας, αφού οι πλοιοκτήτες προτίμησαν να παραμείνουν στην περιοχή από το να μετακινηθούν στον Ατλαντικό. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στη Ν.Α. Ασία κινήθηκαν στα $ 10,5-11,5Κ /ημέρα.

Για τα SUPRAMAXes-ULTRAMAXes στη Ν.Α. Ασία η αγορά, την προηγούμενη εβδομάδα, επέστρεψε από την περίοδο διακοπών, με αρκετά φορτία από την Ινδονησία προς όλες τις διαδρομές. Έτσι, το μεγαλύτερο μέρος των πλοίων του Οκτωβρίου έχει καλυφθεί και οι πλοιοκτήτες επεδίωξαν καλύτερες συμφωνίες. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια μεταξύ Ν.Α. Ασίας και Άπω Ανατολής κινήθηκαν στα 12-13Κ/ημέρα. Και η αγορά της Άπω Ανατολής συνέχισε πιο ενεργά, μετά τις διακοπές, ωστόσο υπάρχει προβληματισμός για το εμπόριο άνθρακα μεταξύ Αυστραλίας –Κίνας. Συγκεκριμένα, οι ναύλοι των SMXs για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή έμειναν στα $ 8,5-9,5Κ/ημέρα, για κυκλικά ταξίδια στο NOPAC στα $ 9-10Κ/ημέρα και τα ταξίδια της επιστροφής (BH) στα $ 3-3,5Κ/ημέρα.

Στον Αραβικό Κόλπο και την Δυτ. Ινδία, η αγορά παρουσίασε μικτές τάσεις αναλόγως τον προορισμό. Η ζήτηση προς την Κίνα έμεινε σταθερή, ενώ αυξήθηκαν τα νούμερα προς τη Μεσόγειο. Ελπιδοφόρο είναι το στοιχείο πως η αύξηση της αγοράς της Μεσογείου θα προσελκύσει αρκετά πλοία από την περιοχή. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια στην Άπω Ανατολή κρατήθηκαν στα $ 13-14Κ/ημέρα (από Αραβικό Κόλπο (AG) –Δυτική Ινδία (WCI)), για σύντομα ταξίδια μεταξύ Αραβικού Κόλπου –Δυτικής Ινδίας υποχώρησαν στα $ 10-11Κ/ημέρα και τα ταξίδια προς τη Μεσόγειο αυξήθηκαν στα $ 3,5-4,5Κ/ημέρα.

Στον Ατλαντικό, και ειδικά στον Αμερικάνικο κόλπο, η αγορά παρουσίασε μειωμένη κινητικότητα. Μπορεί οι ναυλωτές να πίεζαν και οι πλοιοκτήτες να ήταν διστακτικοί να προχωρήσουν, ωστόσο η σταθερή προσφορά πλοίων συγκράτησε την πτώση των ναύλων. Οι ναύλοι των SMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια υποχώρησαν στα $ 14-15Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 23,5-24,5Κ /ημέρα. Η αγορά της ECSA ξεκίνησε νωχελικά, όμως η αύξηση των φορτίων προς την Ασία, κατά τη διάρκεια της εβδομάδας, βελτίωσε το κλίμα. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια προς την Ν.Α. Ασία-Κίνα αυξήθηκαν στα $ 13,5-14,5Κ/ημέρα + 350-450Κ$ ΒΒ και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Μεσόγειο / Ευρώπη) υποχώρησαν στα $ 13,5-14,5Κ/ημέρα (APS Recalada).

Στην Ευρώπη, η αγορά συνέχισε στο θετικό κλίμα των προηγούμενων ημερών. Η προσφορά πλοίων ήταν σε χαμηλά επίπεδα, ενώ η ζήτηση για όλες τις διαδρομές είναι αυξημένη. Έτσι, οι ναύλοι αυξήθηκαν. Οι ναύλοι των SMXs για τα κυκλικά-τοπικά ταξίδια ανέβηκαν στα $ 21-22Κ /ημέρα, για ταξίδια με SCRAP φορτία προς τη Μεσόγειο στα $ 20-21Κ /ημέρα και προς την Ασία στα $ 25,5-26,5Κ /ημέρα. Η αγορά στη Μεσόγειο προχώρησε με αυξητικές τάσεις, λόγω της μειωμένης προσφερόμενης χωρητικότητας. Αρκετοί ναυλωτές άρχισαν να ψάχνουν πλοία από την Ερυθρά Θάλασσα και τον Αραβικό Κόλπο. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα SMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο /Μαύρη Θάλασσα προς την Ασία έκλεινε στα $ 22-23 Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale /Μαύρη Θάλασσα), προς τον Αμερικάνικο Κόλπο (USG) στα $ 11-12Κ/ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 12,5-13,5Κ/ημέρα.