Νέα τροπή λαμβάνει η υπόθεση του ναυτικού δυστυχήματος ανοιχτά των Αδάνων, στην Τουρκία με το ελληνόκτητο τάνκερ «ΕΦΕΣΟΣ» και το τουρκικό καΐκι, το οποίο είχε ως αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους οι πέντε Τούρκοι ψαράδες.
Στο ελληνικό δεξαμενόπλοιο επέβαιναν 27 άτομα πλήρωμα, μεταξύ των οποίων 13 Έλληνες, ενώ στο αλιευτικό σκάφος, που αναποδογύρισε εξαιτίας της πρόσκρουσης, επέβαιναν πέντε ψαράδες, οι οποίοι έχασαν τη ζωή τους.
Όλα ξεκίνησαν όταν ο καπετάνιος του τάνκερ δεν επέτρεψε να ανέβει στο πλοίο Τούρκος εισαγγελέας, μετά από την πρόταση της ακτοφυλακής της γειτονικής χώρας, με αποτέλεσμα να ξεκινήσει ένα διπλωματικό θρίλερ.
Εξάλλου, βάσει διεθνών συνθηκών, η Τουρκία δεν έχει δικαίωμα διεξαγωγής έρευνας για το δυστύχημα, καθώς το τάνκερ είναι ελληνικό, και έπλεε σε διεθνή χωρικά ύδατα.
Σημειώθηκε ότι το δυστύχημα σημειώθηκε ανοιχτά των Αδάνων, περίπου 8,5 ναυτικά μίλια από τον κόλπο της Μυρσίνας. Το συγκεκριμένο σημείο είναι Διεθνή Χωρικά Ύδατα. Δικαίωμα SAR (Search And Rescue – Επιχείρηση Έρευνας και Διάσωσης) είχε η Τουρκία, όπως και έγινε.
Σύμφωνα με τις Διεθνείς Συνθήκες και ειδικότερα της Σύμβασης των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας, εάν ένα ατύχημα λάβει χώρα σε διεθνή χωρικά ύδατα, το δικαίωμα διεξαγωγής έρευνας έχει η χώρα στους νόμους της οποίας υπάγεται το πλοίο αφού θεωρείται εθνικό έδαφος. Σε ότι αφορά τον καπετάνιο, δικαίωμα έρευνας έχει η χώρα της οποίας είναι υπήκοος ή έχει υψωμένη σημαία το πλοίο.
Εν προκειμένω, δικαίωμα προανάκρισης για το ελληνικό τάνκερ έχουν οι ελληνικές Αρχές, δηλαδή το Λιμενικό.
Κλιμάκιο τούρκων λιμενικών ζήτησαν από τον καπετάνιο του τάνκερ να μετακινήσει το πλοίο περίπου 2,5 μίλια βορειότερα. Ο λόγος ήταν για να εισέλθει σε τουρκικά χωρικά ύδατα κι έτσι να έχουν το δικαίωμα σύλληψης και βεβαίως όλης της προανακριτικής διαδικασίας για τον σχηματισμό δικογραφίας.Όμως, ο Έλληνας καπετάνιος το αρνήθηκε.
Οι Τούρκοι στη συνέχεια, ισχυρίστηκαν ότι λόγω των μέτρων για τον κορωνοϊό θα φέρουν συνεργείο απολύμανσης ώστε εν συνεχεία να ανέβει ο εισαγγελέας. Προσπάθησαν μάλιστα να τον θέσουν σε περιορισμό στην γέφυρα. Αμέσως ο Έλληνας καπετάνιος ειδοποίησε το υπουργείο Ναυτιλίας.
Ήδη, στο υπουργείο και το Λιμενικό, από την πρώτη στιγμή που έλαβαν σήμα για την πρόσκρουση του ελληνικού τάνκερ με τουρκικό ψαροκάραβο είχαν μπει σε κατάσταση συναγερμού έτοιμοι για κάθε ενδεχόμενο. Ο ίδιος ο υπουργός ζήτησε από την νομική υπηρεσία να είναι έτοιμη για κάθε ενέργεια.
Στο τηλεφώνημα του καπετάνιου, οι υπηρεσίες του υπουργείου και του Λιμενικού κινήθηκαν ταχύτατα. Επικοινώνησαν με το υπουργείο Εξωτερικών το οποίο με την μεριά του προχώρησε σε όλες τις διαδικασίες για την αποστολή ρηματικής διακοίνωσης στην Τουρκία να σταματήσει άμεσα τις παράνομες ενέργειες στο ελληνικό τάνκερ.
Βάσει του Διεθνούς Δικαίου της Θάλασσας, το πλοίο μπορεί πλέον να συνεχίσει το ταξίδι του, με τους Τούρκους να αναλαμβάνουν την προανάκριση για το καϊκι και οι Ελληνικές Αρχές για το τάνκερ. Κι όταν ολοκληρώσουν τι έρευνές τους, θα πρέπει να συναντηθούν οι δύο πλευρές για να ανταλλάξουν τα ευρήματά τους.