Αγορά Ξηρού Φορτίου με το βλέμμα στις Αμερικανικές εκλογές

Χρόνος ανάγνωσης ⏰ 4 λεπτά

Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης Chartering broker Thenamaris (Ships Management) Inc.
Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής Market Analyst

Πτωτικά συνέχισε και αυτή τη εβδομάδα, ο γενικός δείκτης ναυλαγοράς, BDI, καταγράφοντας μείωση την τελευταία εβδομάδα, κατά 87 μονάδες, σε σχέση με την προηγούμενη Παρασκευή και έκλεισε στις 1196 μονάδες, την Παρασκευή 6 Νοεμβρίου. Η πτώση αυτή σημειώθηκε σε όλα τα μεγέθη, ωστόσο τα FFAs είναι θετικά και δίνουν μια συγκρατημένη αισιοδοξία για το πρώτο τρίμηνο του 2021.

Ας δούμε, αναλυτικότερα, πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου, ξεκινώντας από τα CAPEs.

Η αγορά του Ειρηνικού συνέχισε σε χαμηλότερα επίπεδα, σε σχέση με το προηγούμενο διάστημα, παρά την κινητικότητα από τη Δυτ. Αυστραλία. Η Αν. Αυστραλία ήταν ήρεμη, με λιγότερα φορτία άνθρακα, ενώ το εμπόριο σιδηρομεταλλεύματος δεν ήταν αρκετό να στηρίξει την αγορά. Έτσι, τα επίπεδα των ναύλων στη διαδρομή Αυστραλία -Κίνα (C5) κινήθηκαν στα 6,4-7$/tn, κατά τη διάρκεια της προηγούμενης εβδομάδας.

Στην πλευρά του Νότιου Ατλαντικού, η αγορά ξεκίνησε πτωτικά, αφού ο μεγάλος αριθμός άμεσα διαθέσιμων πλοίων (Spot) και των μετακινούμενων προς την περιοχή, πίεσαν τους ναύλους. Κατά τη διάρκεια της εβδομάδας η ζήτηση βελτιώθηκε, σταθεροποιώντας τα επίπεδα των ναύλων κοντά στα 14 $/tn. Στο βορρά διατηρήθηκε η δυναμική της αγοράς, με ικανοποιητική ζήτηση, παρά την αναστάτωση που υπήρχε από τις αμερικάνικες εκλογές. Έτσι, οι ναύλοι για τα ταξίδια από Βραζιλία προς την Κίνα κινήθηκαν στα 13,5-14,5 $/tn, κατά μ.ο. (για τη διαδρομή C3 και αναλόγως την ημερομηνία ταξιδίου), ενώ οι ναύλοι από την Ευρώπη προς την Ασία αυξήθηκαν οριακά στα $ 29-30 Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C9) και τα Υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια στα $ 14-15 Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C8).

Σχετικά με τα Kamsarmaxes στον Ατλαντικό και στην αγορά της ECSA, δεν παρατηρήθηκαν ιδιαίτερες μεταβολές, με την απουσία φορτίων και τον αυξημένο αριθμό πλοίων να διατηρούν το αρνητικό κλίμα. Οι ναύλοι για τα ταξίδια προς την Ασία έκλεισαν στα $ 12,5-13,5Κ/ημέρα +250-350K BB .

Στο Β. Ατλαντικό, οι υπό-αγορές του Αμερικάνικου Κόλπου και της Β. Ευρώπης διατηρήθηκαν στα ίδια επίπεδα, εν αντιθέσει με τη Μαύρη Θάλασσα, όπου παρουσίασε μειωμένη κινητικότητα και πτωτικές τάσεις. Οι ναύλοι για τα ταξίδια από τον Αμερικάνικο Κόλπο προς την Άπω Ανατολή έφτασαν στα $ 15-16Κ/ημέρα +500-600K BB και από τη Μαύρη Θάλασσα προς την ίδια κατεύθυνση στα $ 12-12,5Κ /ημέρα (με παράδοση στην Ασία).

Από την άλλη πλευρά, η αγορά στην Ασία υποχώρησε, αφού η Κίνα περιόρισε τις εισαγωγές της και η περιοχή του NOPAC ήταν ήρεμη. Κάποιο ενδιαφέρον παρουσίασε η δραστηριότητα στην Ινδονησία και από την Αυστραλία προς την Ινδία, όμως δεν ήταν αρκετή ώστε να κρατήσει τους ναύλους στα ίδια επίπεδα. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στη Ν.Α. Ασία-Άπω Ανατολή κινήθηκαν στα $ 9-10Κ /ημέρα.

Για τα SUPRAMAXes-ULTRAMAXes στη Ν.Α. Ασία η αγορά ήταν υποτονική, την προηγούμενη εβδομάδα. Η Ινδονησία ήταν πιο ήρεμη και τα φορτία άνθρακα ήταν περιορισμένα. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια μεταξύ Ν.Α. Ασίας και Άπω Ανατολής κινήθηκαν στα 10,5-11,5Κ/ημέρα. Η αγορά της Άπω Ανατολής υποχώρησε αυτή τη βδομάδα, καθώς τα φορτία νικελίου, άνθρακα και χάλυβα δεν ήταν αρκετά για να στηρίξουν την αγορά.
Οι ναύλοι των SMXs για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή μειώθηκαν στα $ 7-8Κ/ημέρα, για κυκλικά ταξίδια στο NOPAC στα $ 7,5-8,5Κ/ημέρα και τα ταξίδια της επιστροφής (BH) στα $ 2,5-3,5Κ/ημέρα.

Στον Αραβικό Κόλπο και την Δυτ. Ινδία, η αγορά παρέμεινε στάσιμη, όμως η αύξηση της διαθέσιμης χωρητικότητας πρόσθεσε πίεση στους ναύλους. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια στην Άπω Ανατολή μειώθηκαν στα $ 11-12Κ/ημέρα (από Αραβικό Κόλπο (AG) –Δυτική Ινδία (WCI)), για σύντομα ταξίδια μεταξύ Αραβικού Κόλπου –Δυτικής Ινδίας στα $ 9,5-10,5Κ/ημέρα και τα ταξίδια προς τη Μεσόγειο διατηρήθηκαν στα $ 3,5-4,5Κ/ημέρα.

Στον Ατλαντικό, και ειδικά στον Αμερικάνικο κόλπο, μπορούμε να πούμε ότι η αγορά κινήθηκε σε δύο ταχύτητες, καθώς από τη μία πλευρά τα ταξίδια προς την Ασία παρουσίασαν πτώση, ενώ τα υπερατλαντικά ταξίδια ενισχύθηκαν. Οι ναύλοι των SMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια αυξήθηκαν στα $ 14,5-15,5Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 21-22Κ /ημέρα. Η περιοχή της ECSA παρουσίασε μειωμένη κινητικότητα, κυρίως για τα ταξίδια προς την Ασία, ενώ συνέχισαν να αυξάνονται τα «ανοιχτά» πλοία προσθέτοντας πίεση στην αγορά. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια προς την Ν.Α. Ασία-Κίνα μειώθηκαν στα $ 12,5-13,5Κ/ημέρα + 250-350Κ$ ΒΒ και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Μεσόγειο / Ευρώπη) στα $ 11,5-12,5Κ/ημέρα (APS Recalada).

Στην Ευρώπη, η αγορά παρουσίασε πτώση, καθώς η ζήτηση ήταν περιορισμένη για ακόμα μία εβδομάδα. Έτσι, οι ναύλοι σε ορισμένες γραμμές έμειναν σταθεροί και σε άλλες υποχώρησαν. Οι ναύλοι των SMXs για τα κυκλικά-τοπικά ταξίδια έπεσαν στα $ 13,5-14,5Κ /ημέρα, για ταξίδια με SCRAP φορτία προς τη Μεσόγειο στα $ 16-17Κ /ημέρα και προς την Ασία στα $ 19,5-20,5Κ /ημέρα. Και η αγορά της Μεσογείου παρουσίασε πτώση αφού η ζήτηση δεν επέτρεπε χαμόγελα στους πλοιοκτήτες. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα SMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο /Μαύρη Θάλασσα προς την Ασία έκλεινε στα $ 18,5-19,5 Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale /Μαύρη Θάλασσα), προς τον Αμερικάνικο Κόλπο (USG) στα $ 9-10Κ/ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 9,5-10,5Κ/ημέρα.