Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης Chartering broker Thenamaris (Ships Management) Inc.
Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής Market Analyst
Η ναυτιλία βρίσκεται συνεχώς μπροστά σε νέες προκλήσεις με κυριότερη αυτή της προστασίας του περιβάλλοντος και της μείωσης του αποτυπώματος της. Το 2020 αποτέλεσε μία κομβική χρονιά, αφού έγιναν πάρα πολλές συζητήσεις για την εφαρμογή των κανονισμών του ΙΜΟ 2020.
Το δίλημμα νέα καύσιμα, με μειωμένη περιεκτικότητα σε θείο ή scrubbers πρωταγωνίστησε. Ωστόσο, οι προσπάθειες δεν σταμάτησαν εκεί. Την εμφάνισή τους έκαναν πλοία (κυρίως επιβατηγά) που καταναλώνουν είτε μόνο LNG είτε διπλό καύσιμο, χρήση μπαταριών στα λιμάνια, ενώ πρόσφατα ανακοινώθηκαν και σχέδια για πλοία που θα κινούνται με υδρογόνο, κυψέλες καυσίμου και πλοία τα οποία θα εκμεταλλεύονται την αιολική ενέργεια. Ως προς την τελευταία, η χρήση του συστήματος με ρότορες δεν είναι καινούργιο, ήδη έχει εφαρμοστεί πυλωτικά τόσο σε επιβατικό όσο και φορτηγό πλοίο.
Καινοτόμο, όμως, είναι το σύστημα “Wind Challenger” που θα συνδυάζει την καύση υδρογόνου και την αιολική ενέργεια μέσω ιστίων. Το σύστημα αυτό θα εφαρμοστεί στο νεότευκτο baby cape (99.000 mts DWT) που παραγγέλθηκε από την MOL σε ιαπωνικά ναυπηγεία και αναμένεται να μπει σε λειτουργία το 2022. Στόχος του συγκεκριμένου project είναι η μείωση της κατανάλωσης και του κόστους καυσίμων, η ελαχιστοποίηση των εκπομπών ρύπων και η αύξηση της κερδοφορίας από τη χρήση του πλοίου.
Ως προς την αγορά ξηρού φορτίου είδαμε σημάδια σταθεροποίησης, με το γενικό δείκτη της ναυλαγοράς, BDI, να καταγράφει οριακή αύξηση την τελευταία εβδομάδα κατά 14 μονάδες, σε σχέση με την προηγούμενη Παρασκευή και να κλείνει στις 1211 μονάδες την Παρασκευή 11 Δεκεμβρίου.
Ας δούμε, αναλυτικότερα, πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου, ξεκινώντας από τα CAPEs.
Στην Ασία, Η αγορά του ειρηνικού εμφάνισε θετικά σημάδια προς το τέλος εβδομάδας, με περισσότερη κινητικότητα από την Αυστραλία. Αυτό όμως δεν ήταν αρκετό, αφού η βασική γραμμή C5 δε κατάφερε να ξεπεράσει τα 7 $/ημέρα. Έτσι, τα επίπεδα των ναύλων στη διαδρομή Αυστραλία -Κίνα (C5) κινήθηκαν στα 6,6-7$/tn, κατά τη διάρκεια της προηγούμενης εβδομάδας.
Στην πλευρά του Ατλαντικού και στη Βραζιλία, το τέλος της εβδομάδας ήταν καλύτερο από την αρχή της, με τη δραστηριότητα να ανεβάζει ρυθμούς στο 2ο μισό της εβδομάδας και κάποια κλεισίματα γύρω στα 13 $/τόνο. Και στο Β. Ατλαντικό φαίνεται πως η αγορά σταθεροποιήθηκε στα μισά της εβδομάδας και βελτιώθηκε στη συνέχεια. Έτσι, οι ναύλοι για τα ταξίδια από Βραζιλία προς την Κίνα κινήθηκαν στα 12,5-13,1 $/tn, κατά μ.ο. (για τη διαδρομή C3), ενώ οι ναύλοι από την Ευρώπη προς την Ασία κυμάνθηκαν στα $ 24,5-25,5 Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C9) και τα Υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια στα $ 12,5-13,5 Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C8).
Σχετικά με τα Kamsarmaxes, ο Βόρειος Ατλαντικός συνέχισε να τρέχει. Η Ευρώπη και ο Αμερικάνικος Κόλπος σημείωσαν κάποια καλά κλεισίματα ανεβάζοντας τα επίπεδα της ναυλαγοράς. Επίσης, οι ναυλωτές για τα φορτία του Ιανουαρίου δυσκολεύτηκαν να βρουν πλοία.
Αντιθέτως, η Μεσόγειος και η Μαύρη Θάλασσα κινήθηκαν σε χαμηλά επίπεδα αφού η ζήτηση ήταν ισχνή. Η Λατινική Αμερική (ECSA) παρουσίασε έντονη κινητικότητα κατά το μεγαλύτερο μέρος της εβδομάδας. Οι πλοιοκτήτες έβρισκαν εύκολα φορτία κι ήταν λίγες οι περιπτώσεις αυτών που μετακινήθηκαν βορειότερα. Εικόνα της αγοράς δίνει αισιοδοξία ότι έτσι θα κινηθούμε μέχρι το τέλος του χρόνου αλλά και τις αρχές του επόμενου. Οι ναύλοι για τα ταξίδια από τη Βραζιλία προς την Ασία έκλεισαν στα $ 13,5-14Κ/ημέρα +$ 350-400K BB , από τον Αμερικάνικο Κόλπο προς την Άπω Ανατολή έφτασαν στα $ 13-14Κ/ημέρα (με παράδοση στην Ασία) και από τη Β. Ευρώπη προς την Ασία στα $ 20-21Κ /ημέρα.
Από την άλλη πλευρά, στην αγορά του ειρηνικού καταγράφηκαν κέρδη, για ακόμα μία εβδομάδα, με τα φορτία άνθρακα από την Ινδονησία να οδηγούν την αγορά και να ακολουθούν τα μεταλλεύματα από Αυστραλία και τα σιτηρά από το βόρειο ειρηνικό. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στη Ν.Α. Ασία-Άπω Ανατολή κινήθηκαν στα $ 13,5-14,5Κ /ημέρα.
Για τα SUPRAMAXes-ULTRAMAXes στη Ν.Α. Ασία η αγορά ενισχύθηκε, αφού η ροή των φορτίων από Ινδονησία και Αυστραλία διατηρήθηκε σε ικανοποιητικά επίπεδα. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια μεταξύ Ν.Α. Ασίας και Άπω Ανατολής αυξήθηκαν, οριακά, στα 14-15Κ/ημέρα. Βορειότερα, η αγορά της Άπω Ανατολής εμφάνισε σταθεροποιητικές τάσεις, καθώς η εβδομάδα που πέρασε ήταν ιδιαιτέρως ήρεμη. Οι ναύλοι των SMXs για κυκλικά ταξίδια στο NOPAC έμειναν στα $ 9,5-10,5Κ/ημέρα, τα ταξίδια της επιστροφής (BH) στα $ 3,5-4,5Κ/ημέρα και για ταξίδια προς την Ινδία υποχώρησαν στα $ 8,5-9,5Κ/ημέρα.
Ο Αραβικός κόλπος και η Δυτική Ινδία παρουσίασαν μειωμένη δραστηριότητα, σημειώνοντας γενική πτώση στη ναυλαγορά. Η προσφορά πλοίων αυξήθηκε, ωστόσο αρκετοί πλοιοκτήτες έστρεψαν την προσοχή τους προς τη Μεσόγειο και τη νότια Αφρική. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια στην Άπω Ανατολή διατηρήθηκαν στα $ 12,5-13,5Κ/ημέρα (από Αραβικό Κόλπο (AG) –Δυτική Ινδία (WCI)), για σύντομα ταξίδια μεταξύ Αραβικού Κόλπου –Δυτικής Ινδίας στα $ 11-12Κ/ημέρα και τα ταξίδια προς τη Μεσόγειο στα $ 3-4Κ/ημέρα.
Στον Ατλαντικό, και ειδικά ο αμερικανικός κόλπος, παρά το νωχελικό ξεκίνημα του, ανέβασε στροφές κατά τη διάρκεια της εβδομάδας και έφτασε στα επίπεδα της προηγούμενης εβδομάδας. Οι ναύλοι των SMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια διατηρήθηκαν στα $ 16,5-17,5Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 22,5-23,5Κ /ημέρα. Στην περιοχή της ECSA είδαμε βελτίωση του κλίματος, καθώς υπήρξε αυξημένη ροή φορτίων, ενώ τα μετακινούμενα πλοία από τη νότια Αφρική έχουν μειωθεί λόγω της βελτίωσης και της εκεί αγοράς. Ωστόσο, αυτό δε συνοδεύτηκε και από αντίστοιχη άνοδο των ναύλων. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια προς την Ν.Α. Ασία-Κίνα κρατήθηκαν στα $ 13-14/ημέρα + 300-400Κ$ ΒΒ και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Μεσόγειο / Ευρώπη) στα $ 15-16Κ/ημέρα (APS Recalada).
Η Ευρώπη συνέχισε την ανοδική της πορεία, με περισσότερα φορτία scrap προς τη Μεσόγειο. Οι ναύλοι των SMXs για τα κυκλικά-τοπικά ταξίδια κινήθηκαν στα $ 18-19Κ /ημέρα, για ταξίδια με SCRAP φορτία προς τη Μεσόγειο στα $ 19-20Κ /ημέρα και προς την Ασία στα $ 21,5-22,5Κ /ημέρα. Η αγορά στη Μεσόγειο παρουσίασε μεικτές τάσεις. Από τη μία πλευρά, παρατηρήθηκε άνοδος για τα ταξίδια προς τη Μεσόγειο και την Ασία, και από την άλλη, πτώση προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα SMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο /Μαύρη Θάλασσα προς την Ασία έκλεινε στα $ 22-23 Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale /Μαύρη Θάλασσα), προς τον Αμερικάνικο Κόλπο (USG) στα $ 11,5-12,5Κ/ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 13-14Κ/ημέρα.