myConsulLive: Ψηφιακές υπηρεσίες για τους απόδημους – Η γέφυρα με τους Έλληνες της διασποράς

Χρόνος ανάγνωσης ⏰ 4 λεπτά

Σε δοκιμαστική λειτουργία τέθηκε την Τρίτη το myConsulLive για την εξυπηρέτηση μέσω βιντεοκλήσης των Ελλήνων πολιτών, μονίμων κατοίκων εξωτερικού, από τα κατά τόπους Προξενικά Γραφεία Πρεσβειών, Γενικά Προξενεία και Προξενεία του Υπουργείου Εξωτερικών. Την πλατφόρμα παρουσίασαν μέσω τηλεδιάσκεψης στον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη οι αρμόδιοι Υπουργοί Εξωτερικών Νίκος Δένδιας και Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερρακάκης.

Η πλατφόρμα

Πρόκειται για μια πλατφόρμα που σχεδιάστηκε από την Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης στα πρότυπα των αντίστοιχων υπηρεσιών ψηφιακών ραντεβού που ήδη παρέχουν τα ΚΕΠ, ο ΟΑΕΔ και η ΑΑΔΕ. Μέσω της υπηρεσίας οι απόδημοι Έλληνες αποκτούν τη δυνατότητα να διεκπεραιώνουν τις συναλλαγές τους με τις Αρχές του Υπουργείου Εξωτερικών χωρίς φυσική παρουσία, μέσω προγραμματισμένης βιντεοκλήσης με τον αρμόδιο υπάλληλο.

Η διαδικασία επιλογής του ψηφιακού ραντεβού και της εξυπηρέτησης με βιντεοκλήση ακολουθεί την ίδια φιλοσοφία με τις ήδη ενεργές πλατφόρμες. Έτσι, αρχικά ο ενδιαφερόμενος θα εισέρχεται στο myConsulLive.gov.gr, θα επιβεβαιώνει τα στοιχεία του μέσω των κωδικών του στο Taxisnet και στη συνέχεια θα επιλέγει την ημέρα και την ώρα που επιθυμεί από τη λίστα των διαθέσιμων ραντεβού. Στην έναρξη της βιντεοκλήσης η ταυτοπροσωπία θα διαπιστώνεται με επίδειξη του αντίστοιχου εγγράφου (ταυτότητας, διαβατηρίου κλπ) από πλευράς του πολίτη και εν συνεχεία ο υπάλληλος θα διεκπεραιώνει το αίτημα για το οποίο ορίστηκε το ραντεβού.

Οι παρεχόμενες με βιντεοκλήση υπηρεσίες είναι οι εξής:

  • Έκδοση Πιστοποιητικού Μονίμου Κατοίκου Εξωτερικού
  • Βεβαίωση οικογενειακής κατάστασης ή γέννησης
  • Βεβαίωση διαμονής
  • Αντίγραφα ή αποσπάσματα ληξιαρχικών πράξεων
  • Δήλωση δικαιούχου σύνταξης
  • Υποβολή αιτήσεων ή δηλώσεων στην Προξενική Αρχή.

Κατά την περίοδο της δοκιμαστικής λειτουργίας, η υπηρεσία θα παρέχεται από την Πρεσβεία της Ελλάδος στο Ηνωμένο Βασίλειο και από το Γενικά Προξενείο Νέας Υόρκης και Τορόντο. Μέσα στο επόμενο διάστημα θα προστεθούν τα Γενικά Προξενεία Ντύσσελντορφ, Κωνσταντινούπολης και Βοστώνης, καθώς και το Προξενείο Πέρθ.

Παράλληλα, κατά την παρουσίαση της πλατφόρμας myConsulLive έγινε αναφορά και στην υπηρεσία Virtual Assistant (Ψηφιακού Βοηθού), η οποία υλοποιήθηκε με την συμβολή της Κοινωνίας της Πληροφορίας ΑΕ και έχει τεθεί σε πιλοτική εφαρμογή στο Προξενικό Γραφείο Λονδίνου και το Γενικό Προξενείο Νέας Υόρκης και θα επεκταθεί στο σύνολο των προξενικών αρχών εντός του 2021.

Πρόκειται για μια πρωτοποριακή σε διεθνές επίπεδο υπηρεσία εικονικής υποβοήθησης με χρήση τεχνητής νοημοσύνης (chatbot), η οποία διασυνδέεται με όλες τις υφιστάμενες και σχεδιαζόμενες ψηφιακές πλατφόρμες πληροφοριών-εξυπηρέτησης του Υπουργείου Εξωτερικών. Παρέχει πρόσβαση στο σύνολο των πληροφοριών – αιτημάτων που υποβάλλονται στις προξενικές αρχές και καθοδήγηση ως προς τους τρόπους διεκπεραίωσής τους (επί του παρόντος στην ελληνική και αγγλική γλώσσα).

Με την επέκταση των υπηρεσιών αλλά και των δυνατοτήτων που παρέχουν στο σύνολο των προξενικών αρχών, επιλύονται χρόνια προβλήματα μέσω της απλοποίησης των διαδικασιών και αλλάζει πλήρως η εικόνα λειτουργίας του Ελληνικού Κράτους στους Έλληνες που διαβιούν στο εξωτερικό.

Οι νέες ψηφιακές υπηρεσίες αναλυτικά

Υπηρεσία “myConsulLive”

Μέσω της υπηρεσίας “myConsulLive” (η οποία παρουσιάσθηκε στον Πρωθυπουργό κ. Κυριάκο Μητσοτάκη με σύνδεση σε πραγματικό χρόνο με το Γενικό Προξενείο Νέας Υόρκης) δίνεται η δυνατότητα στον Έλληνα πολίτη του εξωτερικού να εξυπηρετηθεί μέσω βιντεοκλήσης από προξενικό υπάλληλο.

Στόχος της νέας υπηρεσίας είναι η μείωση της μη απαραίτητης φυσικής παρουσίας στους χώρους εξυπηρέτησης του κοινού των προξενικών μας Αρχών, ιδίως υπό τις παρούσες συνθήκες, καθώς και η εξοικονόμηση χρόνου και χρημάτων των ενδιαφερόμενων πολιτών.

Η νέα αυτή υπηρεσία προγραμματίζεται να λειτουργήσει πιλοτικά σε έξι Προξενικές Αρχές της Εξωτερικής Υπηρεσίας (Προξενικό Γραφείο της Πρεσβείας Λονδίνου, Γενικά Προξενεία Βοστώνης, Κωνσταντινουπόλεως, Νέας Υόρκης, Ντύσσελντορφ και Προξενείο Πέρθης), με την προοπτική να επεκταθεί σταδιακά το επόμενο διάστημα, στο σύνολο των προξενικών Αρχών.

Virtual Assistant (Ψηφιακός Βοηθός)

Πρωτοποριακή σε διεθνές επίπεδο υπηρεσία ηλεκτρονικής υποβοήθησης με χρήση τεχνητής νοημοσύνης(chatbot), η οποία από τις 30 Οκτωβρίου 2020 έχει τεθεί σε πιλοτική λειτουργία στην Πρεσβεία Λονδίνου και το Γενικό Προξενείο Νέας Υόρκης.

Η υπηρεσία παρέχει πρόσβαση στο σύνολο των πληροφοριών – αιτημάτων που υποβάλλονται στις προξενικές αρχές και καθοδήγηση ως  προς τους τρόπους διεκπεραίωσής τους (επί του παρόντος στην ελληνική και αγγλική γλώσσα).

Το Υπουργείο Εξωτερικών έχει δρομολογήσει την επέκταση της υπηρεσίας στο σύνολο των προξενικών αρχών εντός του 2021. Εκτός από την υπηρεσία άμεσης πρόσβασης στην πληροφορία, θα περιλαμβάνει την ψηφιακή υποβολή εγγράφων προξενικής εξυπηρέτησης και τη διασύνδεση με ψηφιακές πλατφόρμες γενικής κυβέρνησης.

Ειδικότερα, περιλαμβάνει:

Δημιουργία ηλεκτρονικής υπηρεσίας άμεσης και 24ωρης επικοινωνίας των πολιτών με τις Προξενικές Αρχές, η οποία παρέχει τα εξής:

  1. Απαντήσεις στα ερωτήματα που υποβάλλουν οι ενδιαφερόμενοι στους προξενικούς υπαλλήλους των Αρχών.
  2. Οδηγίες για τη διεκπεραίωση ερωτημάτων-αιτημάτων.
  3. Ψηφιοποίηση της διαδικασίας υποβολής αιτημάτων (ηλεκτρονική κατάθεση).
  4. Προσδιορισμός ημέρας και ώρας λήψης αιτούμενων εγγράφων από την Αρχή στις περιπτώσεις που απαιτείται ταυτοπροσωπία.
  5. Ηλεκτρονική πληρωμή των προξενικών τελών από τους πολίτες για τις διοικητικές πράξεις των Αρχών.
  6. Διασύνδεση με υφιστάμενες και σχεδιαζόμενες ψηφιακές πλατφόρμες πληροφοριών-εξυπηρέτησης του ΥΠΕΞ, όπως: myCONSULlive (εξ αποστάσεως εξυπηρέτηση μέσω προκαθορισμένης βιντεοκλήσης), Μητρώο Απόδημου Ελληνισμού (ηλεκτρονική υπηρεσία καταγραφής ομογενών), Σύστημα Επείγουσας Ενημέρωσης Ελλήνων Πολιτών στο Εξωτερικό-MASGA (ιστοσελίδα ενημέρωσης για τις τρέχουσες συνθήκες ασφαλείας και επικινδυνότητας σε κάθε χώρα παγκοσμίως), www.agora.mfa.gr (κόμβος σε θέματα οικονομίας και εξωστρέφειας), Ειδική πλατφόρμα ενημέρωσης και δημόσιας διπλωματίας (πληροφοριακό υλικό στα πεδία του τουρισμού, του πολιτισμού, της εκπαίδευσης, δελτία τύπου  κ.ά.).
  7. Διασύνδεση με υφιστάμενες και σχεδιαζόμενες ψηφιακές πλατφόρμες πληροφοριών-εξυπηρέτησης εκτός ΥΠΕΞ, όπως: Μητρώο Πολιτών (ληξιαρχείο, δημοτολόγιο), Στρατολογία, Διεύθυνση Διαβατηρίων, Police on Line, Αυτοτελές Τμήμα Ποινικού Μητρώου, e-efka, Ειδικός Εκλογικός Κατάλογος Εξωτερικού (ηλεκτρονική αίτηση εγγραφής και υποβολή των απαραίτητων δικαιολογητικών για την δυνατότητα άσκησης εκλογικού δικαιώματος στο εξωτερικό), Ψηφιακές υπηρεσίες συναλλαγής πολιτών και επιχειρήσεων με το Δημόσιο (Κέντρο Ψηφιακής Εξυπηρέτησης gov.gr).