Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για την Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτηρίου – Ποια ακίνητα υποχρεούνται να την αποκτήσουν

Χρόνος ανάγνωσης ⏰ 3 λεπτά

«Πρεμιέρα» από την 1η Φεβρουαρίου θα κάνει το μέτρο για την Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτηρίου για τα ακίνητα στην Ελλάδα, το οποίο θα έχει υποχρεωτικό χαρακτήρα.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την απόφαση του υπουργεί0υ Περιβάλλοντος και Ενέργειας από την 1η Φεβρουαρίου 2021 παύει η προαιρετική – πολιτική λειτουργίας της Ηλεκτρονικής Ταυτότητας Κτηρίου και πλέον καθίσταται υποχρεωτική.

Με δύο υπουργικές αποφάσεις:

  • Προβλέπεται η έναρξη του Ηλεκτρονικού Μητρώου
  • Καθορίζεται η διαδικασία καταχώρισης των κτηρίων /αυτοτελών διηρημένων ιδιοκτησιών στην ψηφιακή πλατφόρμα της Ηλεκτρονικής Ταυτότητας Κτηρίου με τα απαιτούμενα δικαιολογητικά
  • Καθορίζεται ο χρόνος ενημέρωσης των στοιχείων, η μορφή καθώς και τα τεχνικά χαρακτηριστικά των εντύπων της Ηλεκτρονικής Ταυτότητας και του Πιστοποιητικού Πληρότητας Ταυτότητας Κτηρίου/Αυτοτελούς Διηρημένης Ιδιοκτησίας.

Τα στοιχεία για την Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτηρίου

Σύμφωνα με το ΥΠΕΝ, με την Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτηρίου/Αυτοτελούς Διηρημένης Ιδιοκτησίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας του ΤΕΕ, συγκεντρώνονται σε ένα πιστοποιητικό, στο Πιστοποιητικό Πληρότητας, όλα τα απαραίτητα στοιχεία και πληροφορίες ενός ακινήτου με αποτέλεσμα:

  • Να αποτρέπεται η δημιουργία νέας γενιάς αυθαιρέτων.
  • Να θωρακίζεται η ιδιοκτησία των πολιτών, καθώς θα είναι καταγεγραμμένες όλες οι τυχόν μεταβολές του ακινήτου. Με αυτόν τον τρόπο επιτυγχάνεται και η διαφάνεια στις δικαιοπραξίες (μεταβιβάσεις).
  • Να μειώνεται δραστικά η γραφειοκρατία καθώς ο πολίτης – ιδιοκτήτης έχοντας ψηφιακά την «ακτινογραφία» του ακινήτου του, δεν χρειάζεται να σπεύδει για οποιοδήποτε έγγραφο σε δημόσιες υπηρεσίες. Πλέον, με λίγα «κλικ» στον υπολογιστή θα μπορεί να λαμβάνει τις απαιτούμενες πληροφορίες (πχ τίτλους ιδιοκτησίας, οικοδομική άδεια, δήλωση ακινήτου στο Κτηματολόγιο κλπ).
  • Το Δημόσιο να αποκτά καταγραφή των ακινήτων του με σημαντικές πληροφορίες (για τη στατική επάρκεια, τη δομική τρωτότητα κλπ), ώστε να μπορούν να προγραμματισθούν και οι απαιτούμενες παρεμβάσεις σε αυτά.
  • Να επιταχύνονται οι επενδύσεις, καθώς με ψηφιοποιημένες τις πληροφορίες των ακινήτων (κτηρίων ή οικοπέδων/γηπέδων), συντομεύει δραστικά ο χρόνος διερεύνησης και εξέτασής τους από υποψήφιους επενδυτές.

Ποια κτήρια πρέπει να αποκτήσουν ηλεκτρονική ταυτότητα

Υποχρέωση για εισαγωγή στον θεσμό έχουν:

  • τα νέα κτήρια και διηρημένες ιδιοκτησίες για τα οποία εκδίδονται νέες οικοδομικές άδειες,
  • τα παλαιότερα κτήρια κατά τη στιγμή της μεταβίβασής τους.

Για την υποβολή της Ηλεκτρονικής Ταυτότητας Κτηρίου, βάσει του ν.4495/2017, τα κτήρια διακρίνονται σε δύο κατηγορίες:

Κατηγορία Ι

  1. Κτήρια που ανήκουν στο Δημόσιο, στους ΟΤΑ και στα ΝΠΔΔ και κτήρια που στεγάζουν υπηρεσίες αυτών
  2. Κτήρια συνάθροισης κοινού (θέατρα, κινηματογράφοι, αίθουσες εκδηλώσεων, συνεδριακά κέντρα, κτήρια εκθέσεων), συμπεριλαμβανομένων βιβλιοθηκών, μουσείων, αθλητικών εγκαταστάσεων, σταθμών μετεπιβίβασης ΜΜΜ
  3. Πρατήρια υγρών καυσίμων, συνεργεία ή πλυντήρια αυτοκινήτων
  4. Τουριστικά καταλύματα άνω των 300 τ.μ.
  5. Δημόσια και ιδιωτικά κτήρια προσχολικής, πρωτοβάθμιας, δευτεροβάθμιας και τριτοβάθμιας εκπαίδευσης
  6. Νοσοκομεία, ιατρικά κέντρα, κλινικές, κέντρα παροχής υπηρεσιών υγείας και ψυχικής υγείας, βρεφοκομεία, παιδικοί-βρεφονηπιακοί σταθμοί, οικοτροφεία, οίκοι ευγηρίας, ιδρύματα χρονίως πασχόντων, ιδρύματα ατόμων με αναπηρία
  7. Καταστήματα κράτησης και ειδικά καταστήματα κράτησης νέων

Κατηγορία II

Στην κατηγορία αυτή υπάγονται όλα τα υπόλοιπα κτήρια και οι αυτοτελείς διηρημένες ιδιοκτησίες ανεξαρτήτως χρήσης. Για τα κτήρια της Κατηγορίας Ι, υπάρχει περιθώριο 5 ετών για την καταχώρηση της Ηλεκτρονικής Ταυτότητας Κτηρίου. Για τα λοιπά κτήρια της Κατηγορίας II, η υποβολή γίνεται κατά τη μεταβίβαση του κτηρίου ή της αυτοτελούς διηρημένης ιδιοκτησίας και η σχετική δήλωση προσαρτάται υποχρεωτικά στο συμβόλαιο.