Ιάκωβος Αρχοντάκης Chartering broker Thenamaris (Ships Management) Inc.
Φώτιος-Ευάγγελος Καρλής Market Analyst
Η αγορά ξηρού φορτίου συνέχισε πτωτικά για ακόμα μία εβδομάδα. Έτσι, ο γενικός δείκτης της ναυλαγοράς, BDI, κατέγραψε πτώση 119 μονάδων, την τελευταία εβδομάδα, και έκλεισε στις 1333 μονάδες την Παρασκευή 5 Φεβρουαρίου. Τα Capes συνέχισαν να χάνουν έδαφος σε όλες τις διαδρομές, παρασύροντας και το γενικό δείκτη. Αντιθέτως, οι δείκτες στα μικρότερα μεγέθη κατέγραψαν άνοδο.
Ας δούμε, αναλυτικότερα, πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου, ξεκινώντας από τα CAPEs.
Στην Ασία, η αυξημένη ζήτηση που παρατηρήθηκε από την Αυστραλία φάνηκε πως δεν ήταν αρκετή για να καλυφθεί ο μεγάλος αριθμός “ανοιχτών” πλοίων. Ακόμη η λίστα των διαθέσιμων πλοίων για το Φεβρουάριο φαίνεται μεγάλη, ενώ πλησιάζουμε στην κινέζικη Πρωτοχρονιά. Έτσι, τα επίπεδα των ναύλων στη διαδρομή Αυστραλία -Κίνα (C5) κινήθηκαν στα 5,5-6$/tn, κατά τη διάρκεια της προηγούμενης εβδομάδας.
Στον Ατλαντικό, η πτώση συνεχίστηκε με τη Βραζιλία να καταγράφει τη μικρότερη πτώση σε σχέση με τις υπόλοιπες κυρίες γραμμές. Στο Βορρά, παρατηρήθηκε νευρικότητα, με την αγορά να μην δείχνει σαφείς τάσεις για το που κατευθύνεται. Η αρχή τις εβδομάδας συνοδεύτηκε με κάποια υπερατλαντικά φορτία, αλλά η συνέχεια της εβδομάδας δεν ήταν ανάλογη. Ωστόσο, αναμένονται περισσότερα φορτία προς την Ασία, ελπίζοντας και σε άνοδο των ναύλων.
Έτσι, οι ναύλοι για τα ταξίδια από Βραζιλία προς την Κίνα κινήθηκαν στα 16,5-17 $/tn, κατά μ.ο. (για τη διαδρομή C3), ενώ οι ναύλοι από την Ευρώπη προς την Ασία κυμάνθηκαν στα $ 29-30Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C9) και τα Υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια στα $ 16,5-17,5Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C8).
Σχετικά με τα Kamsarmaxes, στο Β. Ατλαντικό δεν ήταν η ζήτηση αυτή που ανέβασε τα νούμερα, αλλά η περιορισμένη διαθέσιμη χωρητικότητα. Έτσι κυρίως τα ταξίδια προς την Ασία εμφάνισαν έντονη άνοδο. Από την άλλη πλευρά, η Μαύρη θάλασσα έχει ακόμα περιθώρια βελτίωσης. Στην περιοχή της ECSA διατηρήθηκε η δυναμική της αγοράς, καθώς αυξήθηκε η ροή των φορτίων. Επίσης, οι ναυλωτές αναζήτησαν πλοία ακόμη και από την Ασία, προκειμένου να καλύψουν τις απαιτήσεις τους. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον εμφάνισαν τα υπερατλαντικά ταξίδια. Οι ναύλοι για τα ταξίδια από τη Βραζιλία προς την Ασία έκλεισαν στα $ 14,5-15,5Κ/ημέρα (με παράδοση στην Aσία), από τον Αμερικάνικο Κόλπο προς την ίδια κατεύθυνση στα $ 18-19Κ/ημέρα + 800-900Κ $ ΒΒ και από τη Μαύρη Θάλασσα στην Άπω Ανατολή έφτασαν στα $ 15,5-17Κ/ημέρα (με παράδοση στην Ασία).
Από την άλλη πλευρά, η αγορά του Ειρηνικού παρέμεινε στα ίδια επίπεδα. Η ζήτηση από την Ινδονησία ήταν σταθερή, ενώ η Αυστραλία ήταν πιο ήρεμη. Μόνο η περιοχή του NOPAC ήταν δραστήρια. Ωστόσο, τα μηνύματα που έρχονται είναι θετικά, αφού ο Ατλαντικός κινείται ανοδικά και προσελκύει αρκετά πλοία. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στη Ν.Α. Ασία-Άπω Ανατολή κινήθηκαν στα $ 9,5-10,5Κ /ημέρα.
Για τα SUPRAMAXes-ULTRAMAXes στη Ν.Α. Ασία η αγορά παρουσίασε μειωμένη δραστηριότητα, αφού απουσίαζαν τα φορτία άνθρακα και η μόνη στήριξη στην αγορά ήρθε από την Αυστραλία. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια μεταξύ Ν.Α. Ασίας και Άπω Ανατολής έφτασαν στα 12,5-13,5Κ/ημέρα. Βορειότερα, η Άπω Ανατολή έχει χάσει τη δυναμική της και οι διαπραγματεύσεις πραγματοποιήθηκαν σε χαμηλότερα επίπεδα, από το προηγούμενο διάστημα. Οι ναύλοι των SMXs για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή και στο NOPAC κινήθηκαν στα $ 8-9Κ/ημέρα, για ταξίδια προς την Ινδία στα $ 7,5-8,5Κ/ημέρα και τα ταξίδια της επιστροφής (BH) στα $ 4,5-5,5Κ/ημέρα.
Ο αραβικός κόλπος και η Δυτική Ινδία παρέμειναν στα ίδια επίπεδα, αφού η αγορά ξεκίνησε πτωτικά, αλλά προς το τέλος της εβδομάδας αυξήθηκε η ζήτηση και βελτιώθηκαν τα νούμερα. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια στην Άπω Ανατολή αυξήθηκαν στα $ 19-20Κ/ημέρα (από Αραβικό Κόλπο (AG) –Δυτική Ινδία (WCI)), για σύντομα ταξίδια μεταξύ Αραβικού Κόλπου –Δυτικής Ινδίας στα $ 15,5-16,5Κ/ημέρα και τα ταξίδια προς τη Μεσόγειο διατηρήθηκαν στα $ 6-7Κ/ημέρα.
Στον Ατλαντικό και ειδικά ο Αμερικανικός κόλπος συνέχισε το ράλι, με τη συντριπτική πλειοψηφία των διαδρομών να κινούνται πάνω από τα $ 20Κ/ημέρα. Οι ναύλοι των SMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια ανέβηκαν στα $ 21-22Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 25,5-26,5Κ /ημέρα. Η περιοχή της ECSA συνέχισε να εμφανίζει ανοδικές τάσεις, αν και έχει ένα αργό ξεκίνημα. Έτσι, πολύ γρήγορα μειώθηκε ο αριθμός των διαθέσιμων πλοίων. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια προς την Ν.Α. Ασία-Κίνα έμειναν στα $ 14,5-15,5/ημέρα + 450-550Κ$ ΒΒ και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Μεσόγειο / Ευρώπη) αυξήθηκαν στα $ 18,5-19,5Κ/ημέρα (APS Recalada).
Η αγορά της Ευρώπης ενισχύθηκε με αρκετά φορτία, η πλειοψηφία των οποίων ήταν scrap προς τη Μεσόγειο. Από την άλλη πλευρά τα υπερατλαντικά ταξίδια παρέμειναν στα ίδια επίπεδα. Οι ναύλοι των SMXs για τα κυκλικά-τοπικά ταξίδια κινήθηκαν ανοδικά στα $ 19-20Κ /ημέρα, για ταξίδια με SCRAP φορτία προς τη Μεσόγειο στα $ 18,5-19,5Κ /ημέρα και προς την Ασία στα $ 25,5-26,5Κ /ημέρα. Η αγορά στη Μεσόγειο δεν παρουσίασε ιδιαίτερες αλλαγές, σε σχέση με το προηγούμενο διάστημα. Έτσι, η αγορά διατήρησε τη θετική της πορεία, χάρη στο δυνατό ξεκίνημα της εβδομάδας.
Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα SMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο /Μαύρη Θάλασσα προς την Ασία έκλεινε στα $ 27,5-28,5 Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale /Μαύρη Θάλασσα), προς τον Αμερικάνικο Κόλπο (USG) στα $ 14-15Κ/ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 17,5-18,5Κ/ημέρα.