Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Chartering broker & Maritime investments consultant
Φώτιος-Ευάγγελος Καρλής
Market Analyst
Η αγορά ξηρού φορτίου έδειξε σημάδια σταθεροποίησης, αφού μετά από ένα διάστημα πτώσης, ο γενικός δείκτης της ναυλαγοράς, BDI, κατέγραψε οριακή άνοδο μόλις 6 μονάδων, την τελευταία εβδομάδα, και έκλεισε στις 1339 μονάδες την Παρασκευή 12 Φεβρουαρίου. Τα Capes συνέχισαν να καταγράφουν απώλειες σε όλες τις διαδρομές, όμως τα μικρότερα μεγέθη κράτησαν την αγορά. Μετά από την επιστροφή από τις διακοπές της Κίνας περιμένουμε περισσότερη δράση.
Ας δούμε, αναλυτικότερα, πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου, ξεκινώντας από τα CAPEs. Στην Ασία, η αγορά συνέχισε πτωτικά και αυτή τη βδομάδα. Η δραστηριότητα ήταν περιορισμένη, αφού πολλοί ναυλωτές είτε είχαν καλυφθεί, είτε προτίμησαν να περιμένουν μετά τις γιορτές για να κινηθούν. Έτσι, τα επίπεδα των ναύλων στη διαδρομή Αυστραλία -Κίνα (C5) κινήθηκαν στα 5,5-6$/tn, κατά τη διάρκεια της προηγούμενης εβδομάδας.
Στον Ατλαντικό, όσον αφορά το Βορρά, παρατηρήθηκε περισσότερη δραστηριότητα τις πρώτες μέρες της εβδομάδας, όμως αυτό δε συνεχίστηκε και τις υπόλοιπες μέρες. Η Βραζιλία παρουσίασε αρκετή κινητικότητα, με πολλά κλεισίματα. Επίσης, η ζήτηση για τα τέλη του μήνα παραμένει υψηλή και η προσφερόμενη χωρητικότητα, ακόμα, κινείται σε χαμηλά επίπεδα. Έτσι, οι συζητήσεις πραγματοποιήθηκαν σε υψηλότερα επίπεδα, σε σχέση με το προηγούμενο διάστημα. Έτσι, οι ναύλοι για τα ταξίδια από Βραζιλία προς την Κίνα κινήθηκαν στα 14,5-15,5 $/tn, κατά μ.ο. (για τη διαδρομή C3), ενώ οι ναύλοι από την Ευρώπη προς την Ασία κυμάνθηκαν στα $ 26,5-27,5Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C9) και τα Υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια στα $ 15-16Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C8).
Σχετικά με τα Kamsarmaxes, Ο Ατλαντικός συνέχισε να καταγραφεί κέρδη, τόσο στο βορρά όσο και στο Νότο. Η αγορά ενισχύθηκε με πολλές νέες απαιτήσεις, ενώ τα διαθέσιμα πλοία παραμένουν λίγα. Στο Β. Ατλαντικό, και κυρίως στην Ευρώπη η προσφορά χωρητικότητας παρέμεινε περιορισμένη. Επίσης, αυξήθηκαν τα φορτία σιτηρών από την Ευρώπη, ενώ η ροή φορτίων από την Αμερικάνικη Αν. Ακτή παρέμεινε αμετάβλητη. Η περιοχή της ECSA συνέχισε να πρωταγωνιστεί, με τη ζήτηση να είναι υψηλή και οι ναυλωτές να αναζητούν να κλείνουν πλοία ακόμα και από την Άπω Ανατολή σε καλά νούμερα. Οι ναύλοι για τα ταξίδια από τη Βραζιλία προς την Ασία έκλειναν στα $ 13-14Κ/ημέρα (με παράδοση στην Aσία), τα κυκλικά υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 21,5-22,5Κ/ημέρα και από τη Μαύρη Θάλασσα στην Άπω Ανατολή έφτασαν στα $ 19-20Κ/ημέρα (με παράδοση στην Ασία).
Από την άλλη πλευρά, στον Ειρηνικό, μπορεί οι περιοχές της Άπω Ανατολής, Αυστραλίας και Ινδονησίας να ήταν πιο ήρεμες λόγω της κινέζικης Πρωτοχρονιάς, ωστόσο η καλή εικόνα του ατλαντικού με πολλά φορτία σιτηρών, απορρόφησε αρκετά πλοία από την περιοχή κρατώντας ισορροπία μεταξύ ζήτησης και προσφοράς. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στη Ν.Α. Ασία-Άπω Ανατολή κινήθηκαν στα $ 13,5-14,5Κ /ημέρα.
Για τα SUPRAMAXes-ULTRAMAXes στη Ν.Α. Ασία η αγορά παρέμεινε σταθερή, αν και η ζήτηση δεν παρουσίασε ιδιαίτερες μεταβολές. Η αγορά διατηρήθηκε αμετάβλητη, κυρίως εξαιτίας της φθίνουσας προσφοράς, με αρκετούς ναυλωτές από την Ανατολική Ινδία να αναζητούν καράβι από την περιοχή. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια μεταξύ Ν.Α. Ασίας και Άπω Ανατολής διατηρήθηκαν στα 12,5-13,5Κ/ημέρα. Βορειότερα, η Άπω Ανατολή διατηρήθηκε στα ίδια επίπεδα, καθώς τα φορτία χάλυβα κράτησαν την αγορά, παρά τις διακοπές της κινέζικης Πρωτοχρονιάς. Οι ναύλοι των SMXs για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή και στο NOPAC κινήθηκαν στα $ 8-9Κ/ημέρα, για ταξίδια προς την Ινδία στα $ 7,5-8,5Κ/ημέρα και τα ταξίδια της επιστροφής (BH) στα $ 4,5-5,5Κ/ημέρα.
Ο αραβικός κόλπος και η Δυτική Ινδία συνεχίζουν τη θετική τους πορεία, με τους ναύλους να κερδίζουν συνεχώς έδαφος και τη ζήτηση να παραμένει ισχυρή. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια στην Άπω Ανατολή αυξήθηκαν στα $ 20-21Κ/ημέρα (από Αραβικό Κόλπο (AG) –Δυτική Ινδία (WCI)), για σύντομα ταξίδια μεταξύ Αραβικού Κόλπου –Δυτικής Ινδίας στα $ 17-18Κ/ημέρα και τα ταξίδια προς τη Μεσόγειο στα $ 9-10Κ/ημέρα.
Στον Ατλαντικό και ειδικά ο Αμερικανικός κόλπος συνέχισε στους ρυθμούς των προηγούμενων ημερών. Όλες οι γραμμές παρουσίασαν άνοδο, ενώ τα ταξίδια προς την Ασία πλησιάζουν τα 30Κ. Οι ναύλοι των SMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια αυξήθηκαν στα $ 23,5-24,5Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 27,5-28,5Κ /ημέρα. Η περιοχή της ECSA συνέχισε ανοδικά, κάνοντας ένα δυνατό ξεκίνημα με έντονη δραστηριότητα. ωστόσο το τελείωμα της εβδομάδας δεν ήταν το ίδιο, χωρίς όμως να αλλάξει η γενική εικόνα. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια προς την Ν.Α. Ασία-Κίνα ανέβηκαν στα $ 15-16/ημέρα + 500+600Κ$ ΒΒ και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Μεσόγειο / Ευρώπη) στα $ 19-20Κ/ημέρα (παράδοση Recalada).
Η αγορά της Ευρώπης συνέχισε δυναμικά, με τη χωρητικότητα να παραμένει σε εξαιρετικά χαμηλά επίπεδα, ενώ η ζήτηση με σιτηρά και σκραπ φορτία παραμένει υψηλή. Οι ναύλοι των SMXs για τα κυκλικά-τοπικά ταξίδια κινήθηκαν ανοδικά στα $ 18-19Κ /ημέρα, για ταξίδια με SCRAP φορτία προς τη Μεσόγειο στα $ 18,5-19,5Κ /ημέρα και προς την Ασία στα $ 25-26Κ /ημέρα. Η αγορά στη Μεσόγειο προχώρησε ανοδικά, ακόμα μία εβδομάδα. Η σχέση προσφοράς ζήτησης παρουσιάζει σταθερότητα, με τη ζυγαριά να γέρνει προς τη μεριά των πλοιοκτητών. Όμως, αρκετοί operators προτίμησα να χρησιμοποιήσουν δικά τους πλοία, προκειμένου να κόψουν την πορεία των ναύλων. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα SMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο /Μαύρη Θάλασσα προς την Ασία έκλεινε στα $ 28,5-29,5 Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale /Μαύρη Θάλασσα), προς τον Αμερικάνικο Κόλπο (USG) στα $ 16,5-17,5Κ/ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 17,5-18,5Κ/ημέρα.