fbpx
ΝΑΥΤΙΛΙΑ

Τρέχουν τα μικρότερα μεγέθη

Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης Chartering broker & Maritime investments consultant
Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής Market Analyst

Η αγορά ξηρού φορτίου συνέχισε την ανοδική πορεία της, αφού μετά την ανεπαίσθητη αύξηση της προηγούμενης εβδομάδα, αυτή την εβδομάδα ο γενικός δείκτης της ναυλαγοράς, BDI, κατέγραψε άνοδο 359 μονάδων και έκλεισε στις 1698 μονάδες την Παρασκευή 19 Φεβρουαρίου.

Τα Capes ανέβηκαν μέχρι τα μισά της εβδομάδας, ενώ στη συνέχεια υποχώρησαν. Αντιθέτως, τα μικρότερα μεγέθη συνέχισαν την κούρσα. Ερωτηματικό αποτελεί η διάρκεια της ανόδου που παρατηρείται το προηγούμενο διάστημα.

Ας δούμε, αναλυτικότερα, πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου, ξεκινώντας από τα CAPEs.

Ο Eιρηνικός παρουσίασε θετική εικόνα στο πρώτο μισό της εβδομάδας, ενώ προς το τέλος υποχώρησε. Έτσι, οι ναύλοι κατέγραψαν άνοδο μέχρι την Τετάρτη και στη συνέχεια διορθώσεις προς τα κάτω. Έτσι, τα επίπεδα των ναύλων στη διαδρομή Αυστραλία -Κίνα (C5) κινήθηκαν στα 6,5-7,5$/tn, κατά τη διάρκεια της προηγούμενης εβδομάδας.

Και στον Ατλαντικό η αγορά παρουσίασε παρόμοια εικόνα, δύο ταχυτήτων. Τις πρώτες μέρες της εβδομάδας, η αγορά ακολούθησε την ευρύτερη ανοδική τάση, ωστόσο στη συνέχεια οι ναύλοι υποχώρησαν. Έτσι, οι ναύλοι για τα ταξίδια από Βραζιλία προς την Κίνα κινήθηκαν στα 17-17,5 $/tn, κατά μ.ο. (για τη διαδρομή C3), ενώ οι ναύλοι από την Ευρώπη προς την Ασία κυμάνθηκαν στα $ 29,5-30,5Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C9) και τα Υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια στα $ 17-18Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C8).

Σχετικά με τα Kamsarmaxes, ο Αμερικανικός Κόλπος διατήρησε την υψηλή ζήτηση μέχρι και τις αρχές του επόμενου μήνα. Επίσης, η βόρεια Ευρώπη και η βαλτική προσέφερε κάποιες δελεαστικές ευκαιρίες, για τα πλοία που μπορούσαν να ταξιδέψουν σε περιοχές με πάγο. Η περιοχή της ECSA συνέχισε να σημειώνει υψηλότερα νούμερα.

Η παραγωγή σιτηρών έχει αναθεωρηθεί προς τα πάνω. Έτσι, η ζήτηση παραμένει ισχυρή, ενώ ο αριθμός των πλοίων που μετακινούνται προς την περιοχή είναι περιορισμένος. Οι ναύλοι για τα ταξίδια από τη Βραζιλία προς την Ασία έκλειναν στα $ 17-25Κ/ημέρα (ανάλογα με την περιοχή παράδοσης στην Aσία), τα κυκλικά υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 20-25Κ/ημέρα (με παράδοση Δυτ. Μεσόγειο-Γιβραλτάρ) και από τη Μαύρη Θάλασσα στην Άπω Ανατολή έφτασαν στα $ 23-24Κ/ημέρα (με παράδοση στην Ασία).

Από την άλλη πλευρά, στον Ειρηνικό, οι περιοχές της Ινδονησίας και του NOPAC συνέχισαν να παρουσιάζουν σταθερή ροή φορτίων, ενώ η Αυστραλία ήταν πιο ήρεμη. Ωστόσο, η μεγάλη άνοδος του ατλαντικού ήταν αυτή που ενίσχυσε την αγορά, προσελκύοντας πολλά πλοία και διατηρώντας την προσφερόμενη χωρητικότητα της περιοχής σε χαμηλά επίπεδα. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στη Ν.Α. Ασία-Άπω Ανατολή κινήθηκαν στα $ 23,5-25Κ /ημέρα.

Για τα SUPRAMAXes-ULTRAMAXes στη Ν.Α. Ασία η αγορά ξεκίνησε την εβδομάδα δυναμικά και συνέχισε σε αυτούς τους ρυθμούς, σημειώνοντας κάθε μέρα μεγαλύτερα νούμερα. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια μεταξύ Ν.Α. Ασίας και Άπω Ανατολής αυξήθηκαν στα 18,5-19,5Κ/ημέρα. Βορειότερα, η Άπω Ανατολή επέστρεψε από τις διακοπές με περισσότερα φορτία χάλυβα και άνθρακα. Ωστόσο, η μειωμένη προσφορά χωρητικότητας ήταν αυτοί που βοήθησε την αγορά να ανέβει.

Οι ναύλοι των SMXs για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή και στο NOPAC κινήθηκαν στα $ 13,5-14,5Κ/ημέρα, για ταξίδια προς την Ινδία στα $ 11,5-12,5Κ/ημέρα και τα ταξίδια της επιστροφής (BH) στα $ 8-9Κ/ημέρα.

Στον αραβικό κόλπο και στη δυτική Ινδία, είδαμε επίσης συζητήσεις και κλεισίματα σε υψηλά νούμερα. Το μομέντουμ είναι ξεκάθαρα υπέρ των πλοιοκτητών, οι οποίοι δεν χάνουν ευκαιρία να ωθήσουν προς τα πάνω την αγορά. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια στην Άπω Ανατολή αυξήθηκαν στα $ 23,5-24,5Κ/ημέρα (από Αραβικό Κόλπο (AG) –Δυτική Ινδία (WCI)), για σύντομα ταξίδια μεταξύ Αραβικού Κόλπου –Δυτικής Ινδίας στα $ 18,5-19,5Κ/ημέρα και τα ταξίδια προς τη Μεσόγειο στα $ 10-11Κ/ημέρα.

Στον Ατλαντικό και ειδικά ο Αμερικανικός κόλπος ήταν δραστήριος και σε συνδυασμό με το μειωμένο αριθμό πλοίων, δόθηκε ώθηση στους ναύλους. Οι ναύλοι των SMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια αυξήθηκαν στα $ 28-29Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 29,5-30,5Κ /ημέρα. Η περιοχή της ECSA είχε μία εβδομάδα με μεγάλη αύξηση των ναύλων. Η τάση των πλοιοκτητών να παραμείνουν στον Ατλαντικό, αύξησε ιδιαίτερα τους ναύλους για ταξίδια προς την Ασία.

Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια προς την Ν.Α. Ασία-Κίνα ανέβηκαν στα $ 16,5-17,5/ημέρα + 650+750Κ$ ΒΒ και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Μεσόγειο / Ευρώπη) στα $ 28,5-29,5Κ/ημέρα (παράδοση Recalada).

Η αγορά της Ευρώπης κινήθηκε σε υψηλότερα νούμερα, αφού τα διαθέσιμα πλοία ήταν ελάχιστα και η αγορά ήταν εμπλουτισμένη με πολλά φορτία σκραπ, κάρβουνο και λιπάσματα. Οι ναύλοι των SMXs για τα κυκλικά-τοπικά ταξίδια κινήθηκαν ανοδικά στα $ 22,5-23,5Κ /ημέρα, για ταξίδια με SCRAP φορτία προς τη Μεσόγειο στα $ 24,5-25,5Κ /ημέρα και προς την Ασία στα $ 31-32Κ /ημέρα. Η αγορά στη Μεσόγειο ακολούθησε την πορεία των άλλων αγορών του Ατλαντικού.

Πολύ Operators επέλεξαν να κλείσουν κάποιο πλοίο σε περίοδο, περιορίζοντας έτσι τη χωρητικότητα για μεμονωμένα ταξίδια. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα SMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο /Μαύρη Θάλασσα προς την Ασία έκλεινε στα $ 29-30 Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale /Μαύρη Θάλασσα), προς τον Αμερικάνικο Κόλπο (USG) στα $ 18,5-19,5Κ/ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 19,5-20,5Κ/ημέρα.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

ΠΡΩΤΟΣΕΛΙΔΑ ΕΦΗΜΕΡΙΔΩΝ