Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης Chartering broker & Maritime investments consultant
Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής Market Analyst
Η αγορά ξηρού φορτίου δέχθηκε πιέσεις, αφού μετά την αύξηση της προηγούμενης εβδομάδας, αυτή την εβδομάδα ο γενικός δείκτης της ναυλαγοράς, BDI, κατέγραψε μικρή πτώση 23 μονάδων και έκλεισε στις 1675 μονάδες την Παρασκευή 26 Φεβρουαρίου. Η μεγάλη πτώση των Capes και η μικρότερη των Panamaxes επέβαλαν το ρυθμό στην αγορά, παρά τη μεγάλη άνοδο των μικρότερων μεγεθών.
Ας δούμε, αναλυτικότερα, πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου, ξεκινώντας από τα CAPEs.
Ο Eιρηνικός κινήθηκε στα ίδια επίπεδα με μικρές αυξομειώσεις, ενώ προς το τέλος της εβδομάδας αυξήθηκε οριακά. Οι εξαγωγές από την Αυστραλία ακολουθούν φθίνοντα ρυθμό, με αποτέλεσμα να περιορίζεται η ζήτηση για μεταφορές και η ναυλαγορά να πιέζεται. Έτσι, τα επίπεδα των ναύλων στη διαδρομή Αυστραλία -Κίνα (C5) κινήθηκαν στα 6,7-7,7$/tn, κατά τη διάρκεια της προηγούμενης εβδομάδας.
Και στον Ατλαντικό η αγορά υποχώρησε.
Η προσφορά πλοίων έχει αυξηθεί, καθώς πολλά πλοία κατευθύνονται Δυτικά, ενώ η ζήτηση δεν είναι η προσδοκώμενη για τους πλοιοκτήτες. Ωστόσο, όλο και περισσότεροι πλοιοκτήτες επανεξετάζουν την επιλογή μετακίνησης τους προς τον Ατλαντικό. Έτσι, οι ναύλοι για τα ταξίδια από Βραζιλία προς την Κίνα κινήθηκαν στα 15,4-16 $/tn, κατά μ.ο. (για τη διαδρομή C3), ενώ οι ναύλοι από την Ευρώπη προς την Ασία κυμάνθηκαν στα $ 27-28Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C9) και τα Υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια στα $ 15-16Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C8).
Σχετικά με τα Kamsarmaxes, ο Αμερικανικός Κόλπος διατήρησε τη ζήτηση για μεταφορές, ωστόσο οι εξαγωγές από τον Αμερικάνικο Κόλπο συνεχίζουν την πτωτική πορεία τους, από το τελευταίο τρίμηνο του 2020. Επίσης, ο Βόρειος Ατλαντικός ήταν υποτονικός και οι διαπραγματεύσεις πραγματοποιήθηκαν σε χαμηλότερα νούμερα, σε σχέση με το προηγούμενο διάστημα. Οι ναύλοι για τα ταξίδια από τη Βραζιλία προς την Ασία έκλειναν στα $ 20-21Κ/ημέρα (ανάλογα με την περιοχή παράδοσης στην Aσία), τα κυκλικά υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 19,5-20,5Κ/ημέρα (με παράδοση Δυτ. Μεσόγειο-Γιβραλτάρ) και από τον Αμερικάνικο Κόλπο στην Άπω Ανατολή έφτασαν στα $ 20-21Κ/ημέρα +1000-1100Κ ΒΒ.
Από την άλλη πλευρά, στον Ειρηνικό, η αγορά κινήθηκε σε χαμηλότερα επίπεδα, αφού οι περισσότερες περιοχές εμφάνισαν μειωμένη δραστηριότητα. Η Ινδονησία παρουσίασε κινητικότητα, όμως αυτό δεν ήταν αρκετό για να βελτιώσει τη γενική εικόνα. Παράλληλα, απουσίαζε και η στήριξη από την περιοχή της ECSA. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στη Ν.Α. Ασία-Άπω Ανατολή κινήθηκαν στα $ 16,5-18Κ /ημέρα.
Για τα SUPRAMAXes-ULTRAMAXes στη Ν.Α. Ασία η αγορά συνέχισε με ακόμη καλύτερα νούμερα τόσο προς την Ινδία, όσο και προς την Κίνα. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια μεταξύ Ν.Α. Ασίας και Άπω Ανατολής αυξήθηκαν στα 23-25Κ/ημέρα. Βορειότερα, στην άπω Ανατολή οι πλοιοκτήτες επικεντρώθηκαν σε διαπραγματεύσεις περιόδου, προκειμένου να εκμεταλλευτούν το momentum της αγοράς. Έτσι, οι ναυλωτές δυσκολεύτηκαν να βρουν κάποιο πλοίο για μεμονωμένο ταξίδι. Οι ναύλοι των SMXs για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή και στο NOPAC κινήθηκαν στα $ 18-19Κ/ημέρα, για ταξίδια προς την Ινδία στα $ 15-16Κ/ημέρα και τα ταξίδια της επιστροφής (BH) στα $ 11,5-12,5Κ/ημέρα.
Στον αραβικό κόλπο και στη δυτική Ινδία, είδαμε ότι η αγορά παρουσίασε αυξημένη προσφορά πλοίων, χωρίς όμως αυτό να επηρεάζει προς το παρόν τη ναυλαγορά, αφού η ζήτηση είναι ακόμα ικανοποιητική. Ακόμα και τα ταξίδια επιστροφής πλήρωναν γύρω στα 15Κ.Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια στην Άπω Ανατολή αυξήθηκαν στα $ 26-28Κ/ημέρα (από Αραβικό Κόλπο (AG) –Δυτική Ινδία (WCI)), για σύντομα ταξίδια μεταξύ Αραβικού Κόλπου –Δυτικής Ινδίας στα $ 23,5-25Κ/ημέρα και τα ταξίδια προς τη Μεσόγειο στα $ 14,5-15,5Κ/ημέρα.
Στον Ατλαντικό και ειδικά στον Αμερικανικό κόλπο, η δραστηριότητα ήταν αυξημένη, συνεπώς και τα νούμερα. Οι περισσότεροι ναυλωτές έσπευσαν να εξασφαλίσουν γρήγορα πλοίο για τις απαιτήσεις τους. Οπότε τα περισσότερα φορτία είναι καλυμμένα για τις πρώτες μέρες του Μαρτίου. Οι ναύλοι των SMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια αυξήθηκαν στα $ 31-32Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 33-34Κ /ημέρα. Η περιοχή της ECSA είχε άλλη μία εβδομάδα με βελτίωση των ναύλων προς όλες τις κατευθύνσεις. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια προς την Ν.Α. Ασία-Κίνα ανέβηκαν στα $ 19-20/ημέρα + 900+1000Κ$ ΒΒ και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Μεσόγειο / Ευρώπη) στα $ 32-33Κ/ημέρα (παράδοση Recalada).
Η αγορά της Ευρώπης παραμένει ισχυρή, με πολλά σκραπ φορτία προς τη Μεσόγειο. Περιμένουμε να δούμε πώς θα συνεχίζει η αγορά τις επόμενες μέρες, αφού η ζήτηση δείχνει να περιορίζεται. Οι ναύλοι των SMXs για τα κυκλικά-τοπικά ταξίδια κινήθηκαν ανοδικά στα $ 23,5-24,5Κ /ημέρα, για ταξίδια με SCRAP φορτία προς τη Μεσόγειο στα $ 26-27Κ /ημέρα και προς την Ασία στα $ 32-33Κ /ημέρα. Η αγορά στη Μεσόγειο κράτησε το θετικό πρόσημο, με τις συζητήσεις και τις συμφωνίες να πραγματοποιούνται σε υψηλότερα επίπεδα. Στα αξιοσημείωτα είναι τα ταξίδια προς την Ασία τα οποία πληρώνουν πάνω από 30Κ. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα SMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο /Μαύρη Θάλασσα προς την Ασία έκλεινε στα $ 34-36 Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale /Μαύρη Θάλασσα), προς τον Αμερικάνικο Κόλπο (USG) στα $ 19,5-20,5Κ/ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 20,5-21,5Κ/ημέρα.
Η αγορά των Handies στην Ευρώπη, και αυτή τη βδομάδα, συνέχισε στους ίδιους αυξητικούς ρυθμούς, ωστόσο παρατηρήθηκε μία μικρή κόπωση προς το τέλος της εβδομάδας. Οι ναύλοι για τα μεγαλύτερα πλοία της κατηγορίας, για κυκλικά ταξίδια έφτασαν στα $ 23-24Κ/ημέρα, προς τη Μεσόγειο, με Scrap φορτία, στα $ 24-25Κ/ημέρα και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 19-20Κ /ημέρα.
Η Μεσόγειος διατήρησε τη δυναμική της, ενώ οι ναύλοι διατηρήθηκαν στα ίδια επίπεδα. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα ταξίδια προς την Ασία ήταν λίγα παρά το γεγονός ότι πλήρωναν κοντά στα 30Κ. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων (άνω των 36Κ τόνων DWT) για ταξίδια μέσα στη Μεσόγειο διατηρήθηκαν στα $ 19,5-20,5Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την Ευρώπη στα $ 18,5-19,5Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 17,5-18,5Κ/ημέρα (παράδοση στο Canakkale) και προς την Ασία στα $ 28,5-29,5Κ/ημέρα.
Η άλλη πλευρά του Ατλαντικού και ειδικά ο Αμερικανικός Κόλπος είδε να αυξάνονται τα επίπεδα των ναύλων, για ακόμα μία εβδομάδα. Ενδεικτικά, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για ταξίδια προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού αυξήθηκαν στα $ 22,5-23,5Κ /ημέρα και στην Ασία στα $ 28-29Κ /ημέρα.
Η αγορά της ECSA, κάθε εβδομάδα καταρρίπτει νέα ρεκόρ. Είναι εντυπωσιακό το γεγονός ότι τα μεγάλα πλοία της κατηγορίας έκλειναν ακόμη και στα 40Κ για ταξίδια προς την Ασία. Έτσι, οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων από την περιοχή της ECSA για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Ευρώπη –Μεσόγειο) αυξήθηκαν στα $ 31-32Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 38-40Κ/ημέρα.
Στον Ειρηνικό η αγορά ανεβαίνει, με τους ναύλους της Ασίας να σημειώνουν νέα υψηλά επίπεδα. Αρκετοί ναυλωτές προσπαθούν να εξασφαλίσουν χωρητικότητα σε περίοδο, προκειμένου να κλείσουν κάποιο πλοίο σε χαμηλότερους ναύλους και να μην πιέζονται το επόμενο διάστημα από την μειωμένη προσφορά σε σχέση με τη ζήτηση. Οι ναύλοι των μεγαλύτερων πλοίων της κατηγορίας για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή και στο NOPAC έκλεισαν στα $ 15-16Κ /ημέρα και από τη Ν.Α. Ασία προς Κίνα στα $ 19-20Κ /ημέρα.