Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Chartering broker & Maritime investments consultant
Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Market Analyst
Η αγορά ξηρού φορτίου παρουσίασε ένα πιο δυναμικό πρόσωπο, αφού επανήλθε με αύξηση όλων των επιμέρους δεικτών την προηγούμενη εβδομάδα, και εντονότερη αυτή των Capes (BCI). Έτσι, ο γενικός δείκτης της ναυλαγοράς, BDI, κατέγραψε αύξηση 154 μονάδων και έκλεισε στις 1829 μονάδες την Παρασκευή 5 Μαρτίου.
Ας δούμε, αναλυτικότερα, πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου, ξεκινώντας από τα CAPEs. Ο Eιρηνικός δέχθηκε ένα σπρώξιμο την προηγούμενη εβδομάδα, με τους τοπικούς υποδείκτες να καταγραφούν έντονη άνοδο. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο ο βασικός δείκτης C5 κέρδισε 25% (κοντά $ 1,5), σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Έτσι, τα επίπεδα των ναύλων στη διαδρομή Αυστραλία -Κίνα (C5) κινήθηκαν στα 8-9$/tn, κατά τη διάρκεια της προηγούμενης εβδομάδας.
Στο ίδιο μοτίβο και ο Ατλαντικός, όπου τόσο στο Βορρά όσο και στο Νότο, η αγορά προχώρησε με θετικό πρόσημο και βελτιωμένους ναύλους. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι ο Νότος είχε καλύτερη εικόνα από το Βόρειο Ατλαντικό, που δέχθηκε πιέσεις σε κάποιες διαδρομές. Έτσι, οι ναύλοι για τα ταξίδια από Βραζιλία προς την Κίνα κινήθηκαν στα 16,5-17 $/tn, κατά μ.ο. (για τη διαδρομή C3), ενώ οι ναύλοι από την Ευρώπη προς την Ασία κυμάνθηκαν στα $ 28-29Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C9) και τα Υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια αυξήθηκαν οριακά, αλλά μέσα στα $ 15-16Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C8).
Σχετικά με τα Kamsarmaxes, ο Αμερικανικός Κόλπος διατήρησε την ισχυρή ζήτηση για μεταφορές σιτηρών, αν και στο Βόρειο Ατλαντικό, οι ρυθμοί αύξησης περιορίστηκαν λόγω της αυξανόμενης χωρητικότητας. Νοτιότερα, η Λατινική Αμερική συνέχισε να κερδίζει έδαφος, καθώς τα σιτηρά παρέχουν στήριξη στην αγορά και οι παραγωγοί ιδιαιτέρως ενεργοί. Οι ναύλοι για τα ταξίδια από τη Βραζιλία προς την Ασία έκλειναν στα $ 20-22Κ/ημέρα (ανάλογα με την περιοχή παράδοσης στην Aσία), τα κυκλικά υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 19-20Κ/ημέρα (με παράδοση Δυτ. Μεσόγειο-Γιβραλτάρ) και από τον Αμερικάνικο Κόλπο στην Άπω Ανατολή έφτασαν στα $ 19-20Κ/ημέρα +900-1000Κ ΒΒ.
Από την άλλη πλευρά, στην Ασία, η Ινδονησία ήταν η πιο δραστήρια, σε σχέση με τις υπόλοιπες αγορές. Το NOPAC διατήρησε σταθερό τον όγκο φορτίων, ενώ η Αυστραλία ήταν λιγότερη ενεργή, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στη Ν.Α. Ασία-Άπω Ανατολή κινήθηκαν στα $ 21-22Κ /ημέρα.
Για τα SUPRAMAXes-ULTRAMAXes στη Ν.Α. Ασία η Ινδονησία παρέμεινε ενεργή, όχι τόσο με φορτία προς την Κίνα όσο προς την Ινδία. Επίσης, η Αυστραλία συνεχίζει να προσφέρει σημαντική στήριξη στην αγορά.Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια μεταξύ Ν.Α. Ασίας και Άπω Ανατολής αυξήθηκαν στα 25-26Κ/ημέρα. Βορειότερα, στην άπω Ανατολή αν και η εβδομάδα δεν ξεκίνησε ζωηρά, στο δεύτερο μισό της εβδομάδας παρουσίασε μεγαλύτερη κινητικότητα από Αυστραλία και CIS. Οι ναύλοι των SMXs για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή και στο NOPAC κινήθηκαν στα $ 19,5-20,5Κ/ημέρα, για ταξίδια προς την Ινδία στα $ 16-17Κ/ημέρα και τα ταξίδια της επιστροφής (BH) στα $ 13-14Κ/ημέρα.
Στον αραβικό κόλπο και στη δυτική Ινδία, είδαμε ότι η αγορά συνέχισε την ανοδική της πορεία, με μεγάλο όγκο φορτίων. Οι περισσότεροι Operators αναζητούν πλοία σε περίοδο. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια στην Άπω Ανατολή αυξήθηκαν στα $ 32-33Κ/ημέρα (από Αραβικό Κόλπο (AG) –Δυτική Ινδία (WCI)), για σύντομα ταξίδια μεταξύ Αραβικού Κόλπου –Δυτικής Ινδίας στα $ 24-25,5Κ/ημέρα και τα ταξίδια προς τη Μεσόγειο στα $ 15-16,5Κ/ημέρα.
Στον Ατλαντικό και ειδικά στον Αμερικανικό κόλπο, παρατηρήθηκε μείωση της δραστηριότητας, αλλά η ναυλαγορά παραμένει σε υψηλά επίπεδα. Οι ναύλοι των SMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια διατηρήθηκαν στα $ 31-32Κ/ημέρα και προς την Ασία υποχώρησαν στα $ 32-33Κ /ημέρα. Η περιοχή της ECSA διατήρησε τη δυναμική της, με την προσφορά χωρητικότητας να παραμένει περιορισμένη, ενώ η ζήτηση παρέμεινε σταθερή. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια προς την Ν.Α. Ασία-Κίνα αυξήθηκαν στα $ 19-20/ημέρα + 900+1000Κ$ ΒΒ και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Μεσόγειο / Ευρώπη) στα $ 33,5-34,5Κ/ημέρα (παράδοση Recalada).
Η αγορά της Ευρώπης παρουσίασε μείωση των ροών άμεσα διαθέσιμων φορτίων, όμως πάλι ο μειωμένος αριθμός “ανοιχτών” πλοίων κράτησε τη ναυλαγορά σε υγιή επίπεδα, παρά την πτώση. Οι ναύλοι των SMXs για τα κυκλικά-τοπικά ταξίδια κινήθηκαν πτωτικά στα $ 23-24Κ /ημέρα, για ταξίδια με SCRAP φορτία προς τη Μεσόγειο στα $ 24,5-25,5Κ /ημέρα και προς την Ασία έμειναν στα $ 32-33Κ /ημέρα. Η αγορά στη Μεσόγειο ξεκίνησε δυναμικά, αλλά κατά τη διάρκεια της εβδομάδας μείωσε ρυθμούς. Σε αυτό έπαιξε ρόλο και ο ανταγωνισμός από τα Panamaxes.Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα SMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο /Μαύρη Θάλασσα προς την Ασία έκλεινε στα $ 34,5-36 Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale /Μαύρη Θάλασσα), προς τον Αμερικάνικο Κόλπο (USG) στα $ 18-19Κ/ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 20-21Κ/ημέρα.
”and don’t forget to wash your hands, try to stay home and read our reports to pass time…”