Σουέζ: Ο Αλ Σίσι έδωσε εντολή αφαίρεσης φορτίου για να επιτευχθεί η αποκόλληση του Ever Given

Χρόνος ανάγνωσης ⏰ 4 λεπτά

Ο πρόεδρος της Αιγύπτου Αμπντελ Φατάχ Αλ Σίσι διέταξε να ξεκινήσουν προετοιμασίες για την ελάφρυνση του φορτίου του γιγαντιαίου φορτηγού πλοίου Ever Given, το οποίο έχει προσαράξει στη Διώρυγα του Σουέζ, σε περίπτωση που αποτύχουν οι προσπάθειες αποκόλλησής του, όπως δήλωσε σήμερα σε μέσα μαζικής ενημέρωσης ο πρόεδρος της Αρχής Διώρυγας του Σουέζ Οσάμα Ραμπία.

Όπως αναφέρει και η «Αλ Αχράμ» και τονίζουν οι ειδικοί, η εκφόρτωση του πλοίου είναι η τρίτη αλλά δυσκολότερη επιλογή, με άλλα λόγια το πιο κακό σενάριο για την αποκόλλησή του, διότι θα απαιτήσει πολύ περισσότερο χρόνο.

Η πρώτη επιλογή που ακολουθείται μέχρι τώρα είναι η μετακίνηση του πλοίου και από τις δύο πλευρές του με ρυμουλκά, ενώ η δεύτερη είναι το σκάψιμο και η αφαίρεση άμμου στο σημείο αυτό που έχει προσαράξει το πλοίο.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Αρχής Διώρυγας του Σουέζ, ο αιγύπτιος πρόεδρος κάλεσε να ξεκινήσουν οι προετοιμασίες για την τρίτη επιλογή της εκφόρτωσης φορτίου του πλοίου για να επιτευχθεί η αποκόλλησή του, σε περίπτωση που αποτύχουν οι δύο πρώτες δύο επιλογές.

Την ίδια ώρα η πλημμυρίδα που αναμένεται το βράδυ να εκτιμάται ότι μπορεί να διευκολύνει το εγχείρημα.

Πάντως η  αιγυπτιακή αρχή της Διώρυγας του Σουέζ (SCA) ανακοίνωσε σήμερα ότι η επιχείρηση αποκόλλησης, θα συνεχιστεί ανάλογα με τις πλημμυρίδες και τους ανέμους.

Οι βυθοκόροι που επιχειρούν να αποκολλήσουν το πλοίο, έχουν καταφέρει μέχρι στιγμής να απομακρύνουν 27.000 κυβικά μέτρα άμμου γύρω από το πλοίο ώστε να επιτευχθεί βάθος 18 μέτρων, αναφέρει η Αρχή σε ανακοίνωσή της.

Το σκάφος με βάρος άνω των 220.000 τόνων και μήκος 400 μέτρων έχει προσαράξει από την Τρίτη στο νότιο τμήμα της Διώρυγας, κοντά στην πόλη του Σουέζ, παρεμποδίζοντας την κίνηση στον κανάλι, που συγκεντρώνει πάνω από το 10% του διεθνούς θαλάσσιου εμπορίου.

Σε τηλεφωνική του συνέντευξη με αιγυπτιακό τηλεοπτικό σταθμό χθες βράδυ, ο ναύαρχος Οσάμα Ράμπι, πρόεδρος της αιγυπτιακής αρχής της Διώρυγας του Σουέζ, δήλωσε ότι το σκάφος μετακινήθηκε «κατά 30 μοίρες προς τα δεξιά και τα αριστερά» για πρώτη φορά.

«Αυτό είναι καλή ένδειξη», σύμφωνα με τον ίδιο, για την εξέλιξη των προσπαθειών αποκόλλησης του σκάφους.

Ο ίδιος τόνισε πάντως ότι «είναι δύσκολο να προσδιοριστεί το πότε θα επιλυθεί το πρόβλημα με το φορτηγό πλοίο που μπλοκάρει τη διέλευση των πλοίων».

Σύμφωνα με την ολλανδική εταιρεία που ασχολείται με την αποκόλληση του σκάφους, το γιγάντιο πλοίο ίσως αποκολληθεί έως τις αρχές της επόμενης εβδομάδας χάρη στον συνδυασμό της χρήσης μεγαλύτερων ρυμουλκών, των εργασιών βυθοκόρησης και της πλημμυρίδας.

Αισθητές οι πρώτες επιπτώσεις

Το σκάφος με βάρος άνω των 220.000 τόνων και μήκος 400 μέτρων έχει προσαράξει από την Τρίτη στο νότιο τμήμα της Διώρυγας, κοντά στην πόλη του Σουέζ, παρεμποδίζοντας την κίνηση στον κανάλι, που συγκεντρώνει πάνω από το 10% του διεθνούς θαλάσσιου εμπορίου.

Κατά συνέπεια, πάνω από 300 σκάφη έχουν συγκεντρωθεί στις δύο άκρες του καναλιού, που συνδέει την Ερυθρά Θάλασσα με τη Μεσόγειο, δήλωσε χθες ο Ράμπι.

Κάθε ημέρα αποκλεισμού προκαλεί σημαντικές καθυστερήσεις και κόστος για τους παράγοντες του κλάδου, ενώ γίνονται αισθητές οι πρώτες απτές επιπτώσεις: η Συρία είπε χθες ότι ξεκίνησε να επιβάλει δελτίο στη διανομή καυσίμων, λόγω καθυστέρησης στην παράδοση ενός φορτίου πετρελαίου.

Οικονομικές ζημιές

Οι αρχές της Διώρυγας από την πλευρά τους έχουν επισημάνει ότι η Αίγυπτος χάνει από 12 έως 14 εκατ. δολάρια για κάθε ημέρα αποκλεισμού, ενώ η ναυτιλιακή έκδοση Lloyd’s List εκτιμά, σύμφωνα με το ΑΠΕ, ότι το σκάφος μπλοκάρει κάθε ημέρα εμπορεύματα η αξία των οποίων αντιστοιχεί περίπου σε 8,1 δισεκ. ευρώ.

Ιστοσελίδες που παρακολουθούν τη ναυσιπλοΐα, όπως η Vesselfinder ή η Marine Traffic, έδειχναν σήμερα δεκάδες πλοία που περίμεναν στον Κόλπο του Σουέζ, στην περιοχή αναμονής στο μέσο του καναλιού, ή στην είσοδό του στη Μεσόγειο κοντά στο Πορτ-Σαΐντ.

Το plan b

Εκτός των ρυμουλκών, χρησιμοποιούνται βυθοκόροι για να απομακρυνθεί η άμμος στην οποία έχει κολλήσει το σκάφος.

Ο επικεφαλής της Αρχής της Διώρυγας του Σουέζ, Οσάμα Ραμπία, εκτίμησε πως δεν είναι απαραίτητο να αφαιρεθούν κάποια από τα 18.300 εμπορευματοκιβώτια για να ελαφρύνει το φορτίο του πλοίου, ωστόσο οι ισχυρές παλίρροιες και οι άνεμοι περιπλέκουν τις προσπάθειες για την απελευθέρωσή του.

Εάν μετά το σκάψιμο της άμμου και το τράβηγμα του πλοίου με ρυμουλκά δεν γίνει κατορθωτό να μετακινηθεί το πλοίο, τα συνεργεία που επιχειρούν ενδέχεται  τελικά, να χρειαστεί να αφαιρέσουν ορισμένα εμπορευματοκιβώτια. Η μεταφορά του φορτίου του πλοίου σε άλλο σκάφος ή στην όχθη του καναλιού θα συνεπαγόταν μεταφορά ειδικού εξοπλισμού, συμπεριλαμβανομένου ενός γερανού που θα χρειαζόταν να εκτείνεται σε ύψος άνω των 60 μέτρων.

«Ανθρώπινο λάθος»

Όσο για τα αίτια του περιστατικού, ο Ράμπι, που μίλησε για πρώτη φορά σε συνέντευξη Τύπου χθες, έκανε λόγο για πιθανό «ανθρώπινο λάθος». Σύμφωνα με τον ίδιο, οι καιρικές συνθήκες που αναφέρθηκαν αρχικά δεν είναι η μοναδική αιτία για την προσάραξη του πλοίου.

«Εάν το 400 μέτρων μήκους και 59 μέτρων πλάτους πλοίο περνούσε από το νέο Κανάλι δε θα υπήρχε ατύχημα», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Ραμπία, επισημαίνοντας παράλληλα ότι ναι μεν στο πρόβλημα συνέβαλε η αμμοθύελλα αλλά μίλησε και για ένα πιθανό «τεχνικό πρόβλημα» ή «τεχνικό λάθος».

Γι’ αυτό, όπως τόνισε, συνεχίζονται όλες οι προσπάθειες αποκόλλησης του πλοίου αλλά την ίδια στιγμή ξεκινάει και έρευνα για τα αίτια.

Άλλωστε, όπως επεσήμανε πριν από το “Ever Given” είχαν περάσει άλλα δώδεκα πλοία χωρίς να υπάρξει κανένα απολύτως πρόβλημα.

«Ο καιρός ήταν ένας λόγος, αλλά ίσως υπήρχε τεχνικό σφάλμα ή ανθρώπινο λάθος» είπε, προσθέτοντας ότι η έρευνα συνεχίζεται.