Τα CAPES έριξαν το BDI

Χρόνος ανάγνωσης ⏰ 5 λεπτά

Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Commercial Manager TMC MARITIME CO.

Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Market Analyst

Η αγορά ξηρού φορτίου κατέγραψε απώλειες την εβδομάδα που μας πέρασε. Τα Capes βρέθηκαν στο κόκκινο, συμπαρασύροντας το γενικό δείκτη. Αντιθέτως, στα μικρότερα μεγέθη παρατηρήθηκαν ανοδικές τάσεις. Πιέσεις δέχθηκαν και τα Supramaxes στον Ατλαντικό, όπου κάποιοι υποδείκτες για τα ταξίδια προς την Ασία σημείωσαν οριακή πτώση. Έτσι, ο BDI κατέγραψε πτώση 244 μονάδων και έκλεισε στις 2939 μονάδες την Παρασκευή 14 Μαΐου.

Ας δούμε, αναλυτικότερα, πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου, ξεκινώντας από τα CAPEs. Η αγορά του Ειρηνικού παρουσίασε μεγάλο όγκο κλεισιμάτων μέχρι τα μέσα της εβδομάδας. Πήγα αρκετά φορτία τόσο από τη νότια Κορέα και την Ιαπωνία, όσο και από τη Δυτική Αυστραλία και τη Μαλαισία. Ωστόσο, στο δεύτερο μισό της εβδομάδας παρατηρήθηκε μία κάμψη στη ζήτηση και οι ναύλοι υποχώρησαν αρκετά σε σχέση με τα επίπεδα στην αρχή της εβδομάδας. Τα επίπεδα των ναύλων στη διαδρομή Αυστραλία -Κίνα (C5) κινήθηκαν στα 12-14,5 $/tn, κατά τη διάρκεια της προηγούμενης εβδομάδας.
Στον Ατλαντικό και συγκεκριμένα στη Βραζιλία, η αγορά συνέχισε με απώλειες, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Υπήρξε συγκέντρωση χωρητικότητας, η οποία άσκησε περαιτέρω πίεση στην αγορά. Παράλληλα, οι τιμές των commodities υποχώρησαν και οι ναυλωτές προτίμησαν να περιμένουν, περιορίζοντας τις συζητήσεις. Και ο Βόρειος Ατλαντικός κινήθηκε πτωτικά, με τη δραστηριότητα να είναι ισχνή. Έτσι, οι ναύλοι για τα ταξίδια από Βραζιλία προς την Κίνα κινήθηκαν στα 26,5-30 $/tn, κατά μ.ο. (για τη διαδρομή C3), ενώ οι ναύλοι από την Ευρώπη προς την Ασία κυμάνθηκαν στα $ 55-60,5Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C9) και τα Υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια στα $ 35-40Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C8).

Σχετικά με τα Kamsarmaxes, στο βόρειο Ατλαντικό υπήρξαν πολλά φορτία ορυκτών και σιτηρών προς την Ασία, προσφέροντας αρκετές εναλλακτικές επιλογές στους πλοιοκτήτες. Νοτιότερα, στην ECSA τα φορτία για τα τέλη Μαΐου είναι λίγα, ωστόσο η ζήτηση του Ιουνίου είμαι ακόμη ικανοποιητική. Επίσης, τα “ανοιχτά” πλοία στον Ατλαντικό είναι λίγα, διατηρώντας την ανοδική πορεία των ναύλων. Οι ναύλοι για τα ταξίδια από τη Βραζιλία προς την Άπω Ανατολή έκλειναν στα $ 28-31Κ/ημέρα (παράδοση στη Ν.Α. Ασία), από τη Μεσόγειο προς την ίδια κατεύθυνση στα $ 33-35Κ/ημέρα (παράδοση Γιβραλτάρ) και τα κυκλικά Υπερατλαντικά ταξίδια στα $ 21-23Κ /ημέρα.
Από την άλλη πλευρά, Στην Ασία και ειδικά στην Ινδονησία παρατηρήθηκε αύξηση στη ζήτηση και περιορισμένη προσφορά πλοίων, με τους ναυλωτές να σπεύδουν να καλυφθούν πριν από την αργία της Πέμπτης. Παράλληλα NOPAC και Αυστραλία συνέχιζαν να τροφοδοτούν την αγορά με νέες απαιτήσεις. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στη Ν.Α. Ασία-Άπω Ανατολή κινήθηκαν στα $ 29-33Κ /ημέρα.

Για τα SUPRAMAXes-ULTRAMAXes στη νοτιοανατολική Ασία η αγορά συνέχισε να εντυπωσιάζει, παρουσιάζοντας τα υψηλότερα νούμερα σ’ αυτό το μέγεθος. Τα ταξίδια από την Ινδονησία προς την Κίνα με άνθρακα πρωταγωνίστησαν, με τους ναύλους να ξεπερνούν τα $ 35Κ. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια μεταξύ Ν.Α. Ασίας και Άπω Ανατολής ανέβηκαν στα 35,5-36,5Κ/ημέρα. Βορειότερα, η Άπω Ανατολή συνέχισε την ανοδική πορεία των προηγούμενων ημερών, με οδηγό την αυξημένη ζήτηση από τη βόρεια Κίνα. Έτσι, πολλοί πλοιοκτήτες προτίμησαν να παραμείνουν στην περιοχή, από το να μετακινηθούν δυτικότερα. Οι ναύλοι των SMXs για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή και στο NOPAC κινήθηκαν στα $ 27,5-28,5Κ/ημέρα, για ταξίδια προς την Ινδία στα $ 29-30Κ/ημέρα και τα ταξίδια της επιστροφής (BH) στα $ 28-29Κ/ημέρα.
Ο Αραβικός Κόλπος και η Δυτική Ινδία διατηρήθηκαν στα ίδια επίπεδα, παρά το γεγονός ότι διανύσαμε μία σύντομη περίοδο διακοπών. Περιμένουμε να δούμε πώς θα λειτουργήσει η αγορά με την επιστροφή στην καθημερινότητα. Επίσης, ερωτηματικό αποτελεί πώς θα κινηθεί το επόμενο διάστημα η προσφορά, αφού αρκετοί πλοιοκτήτες από την άπω Ανατολή και τη νοτιοανατολική Ασία φάνηκαν διστακτικοί στη μετακίνηση τους προς την Ινδία, λόγω της ανεξέλεγκτης κατάστασης της πανδημίας. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια στην Άπω Ανατολή διατηρήθηκαν στα $ 29,5-31Κ/ημέρα (από Αραβικό Κόλπο (AG) –Δυτική Ινδία (WCI)), για σύντομα ταξίδια μεταξύ Αραβικού Κόλπου –Δυτικής Ινδίας στα $ 26-28Κ/ημέρα και τα ταξίδια προς τη Μεσόγειο στα $ 25-26Κ/ημέρα.
Στον Ατλαντικό και ειδικά ο Αμερικάνικος κόλπος παρέμεινε στα ίδια επίπεδα, καθώς πολλοί ναυλωτές κάλυψαν τις ανάγκες τους με δικά τους πλοία. Η οποία δραστηριότητα επικεντρώθηκε προς τη δυτική Ακτή και τη βόρεια Βραζιλία. Οι ναύλοι των SMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια έμειναν στα $ 18-19Κ/ημέρα και προς την Ασία υποχώρησαν στα $ 26-27Κ/ημέρα. Η περιοχή της ECSA ήταν αρκετά δραστήρια, με περισσότερα υπερατλαντικά φορτία και σταθερή. Ωστόσο, τα μεγαλύτερα μεγέθη δέχθηκαν πιέσεις από τα Panamaxes που ήταν λιγότερο ενεργά. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια προς την Ν.Α. Ασία-Κίνα αυξήθηκαν στα $ 19-20Κ/ημέρα + 900-1000Κ$ ΒΒ και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Μεσόγειο / Ευρώπη) στα $ 30-31Κ/ημέρα (παράδοση Recalada).
Η αγορά της Ευρώπης κινήθηκε ανοδικά, καθώς ενισχύθηκε με πολλά φορτία από τη βόρεια Ευρώπη και τη βαλτική κυρίως προς τον αμερικανικό κόλπο. Επίσης, υπήρξε έντονο ενδιαφέρον για ναυλώσεις περιόδου. Οι ναύλοι των SMXs για τα κυκλικά-τοπικά ταξίδια κινήθηκαν στα $ 19,5-20,5Κ /ημέρα, για ταξίδια με SCRAP φορτία προς τη Μεσόγειο στα $ 21-22Κ /ημέρα και προς την Ασία στα $ 27,5-28,5Κ/ημέρα. Η αγορά στη Μεσόγειο εμφάνισε πτωτικές τάσεις, αφού η μειωμένη ζήτηση αύξησε τον ανταγωνισμό των πλοιοκτητών της περιοχής, οι οποίοι υποχώρησαν ως προς τα νούμερα τους, ώστε να κλείσουν το καράβι τους. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα SMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο /Μαύρη Θάλασσα προς την Ασία έκλεινε στα $ 28-29 Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale /Μαύρη Θάλασσα), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 18,5-19,5 Κ/ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 18-19Κ/ημέρα.