Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Commercial Manager TMC MARITIME CO.
Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Market Analyst
Η αγορά ξηρού φορτίου εμφάνισε περαιτέρω υποχώρηση και αυτή την εβδομάδα. Τα Capes συνέχισαν να υποχωρούν, ενώ στα Panamaxes οι απώλειες ήταν περιορισμένες. Από την άλλη πλευρά τα μικρότερα μεγέθη συνέχισαν να σημειώνουν αυξήσεις. Έτσι, ο BDI κατέγραψε πτώση 273 μονάδων και έκλεισε στις 2869 μονάδες την Παρασκευή 28 Μαΐου.
Ας δούμε, αναλυτικότερα, πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου, ξεκινώντας από τα CAPEs. Η αγορά του Ειρηνικού συνέχισε χαμηλότερα. Οι τιμές του σιδηρομεταλλεύματος και του χάλυβα συνεχίζουν να τρέχουν, ωστόσο αυτό δείχνει να μην βοήθα τη ναυλαγορά, η οποία συνεχίζει να πέφτει. Τα επίπεδα των ναύλων στη διαδρομή Αυστραλία -Κίνα (C5) κινήθηκαν στα 11-12 $/tn, κατά τη διάρκεια της προηγούμενης εβδομάδας.
Στον Ατλαντικό και συγκεκριμένα στη Βραζιλία, η αγορά κινήθηκε σε χαμηλότερα νούμερα. Μέχρι τα μέσα της εβδομάδας δεν υπήρξαν σημαντικές διαφορές, ωστόσο στις τελευταίες δύο μέρες οι ναύλοι υποχώρησαν σχεδόν κατά ένα δολάριο. Στο βόρειο Ατλαντικό σημειώθηκαν οι μεγαλύτερες απώλειες, με μεγάλη συγκέντρωση χωρητικότητας και ισχνή ζήτηση. Έτσι, οι ναύλοι για τα ταξίδια από Βραζιλία προς την Κίνα κινήθηκαν στα 24-25 $/tn, κατά μ.ο. (για τη διαδρομή C3), ενώ οι ναύλοι από την Ευρώπη προς την Ασία κυμάνθηκαν στα $ 40-43Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C9) και τα Υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια στα $ 20-22Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C8).
Σχετικά με τα KAMSARMAXes, η Λατινική Αμερική παρουσίασε ελαφρώς μειωμένη δραστηριότητα, κυρίως λόγω των διακοπών κατά το πρώτο μισό της εβδομάδας. Ωστόσο τα νούμερα κινήθηκαν στα ίδια επίπεδα συγκρατώντας την αρνητική εικόνα του ατλαντικού. Βορειότερα η εικόνα ήταν χειρότερη, αφού απουσίαζαν τα φορτία για τα υπερατλαντικά ταξίδια και την Ασία. Οι ναύλοι για τα ταξίδια από τη Βραζιλία προς την Άπω Ανατολή έκλειναν στα $ 25-28Κ/ημέρα (παράδοση στη Ν.Α. Ασία), από τον Αμερικάνικο Κόλπο προς την ίδια κατεύθυνση στα $ 35-37Κ/ημέρα (παράδοση Γιβραλτάρ) και τα τοπικά ταξίδια στη βόρεια Ευρώπη στα $ 21-23Κ /ημέρα.
Από την άλλη πλευρά, ο βόρειος Ειρηνικός και η Ινδονησία παρουσίασαν ηρεμία. Παράλληλα, παρατηρήθηκε υπερπροσφορά πλοίων. Οι πλοιοκτήτες προσπάθησαν να συγκρατήσουν την πτώση των ναύλων, αλλά στο τέλος εβδομάδας οι ιδέες των ναυλωτών επικράτησαν. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στη Ν.Α. Ασία-Άπω Ανατολή κινήθηκαν στα $ 25-27Κ /ημέρα.
Για τα SUPRAMAXes-ULTRAMAXes στη νοτιοανατολική Ασία η αγορά παρουσίασε πτώση μετά από ένα διάστημα κερδοφορίας. Τα φορτία τόσο προς την Κίνα, όσο και την Ινδία ήταν λιγότερα, δημιουργώντας πιέσεις στη ναυλαγορά. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια μεταξύ Ν.Α. Ασίας και Άπω Ανατολής μειώθηκαν στα 28-30Κ/ημέρα. Βορειότερα, η Άπω Ανατολή παρουσίασε πτωτικές τάσεις, μετά από ένα διάστημα συνεχόμενης αύξησης. Τα φορτία ήταν λιγότερα σε σχέση με το προηγούμενο διάστημα, αλλά υπάρχει αισιοδοξία για τον Ιούνιο. Οι ναύλοι των SMXs για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή και στο NOPAC κινήθηκαν στα $ 26-27Κ/ημέρα, για ταξίδια προς την Ινδία στα $ 29-30Κ/ημέρα και τα ταξίδια της επιστροφής (BH) στα $ 30-31Κ/ημέρα.
Στον Αραβικό Κόλπο και τη Δυτική Ινδία η αγορά σημείωσε νέα άνοδο προς όλες τις κατευθύνσεις, αφού η ζήτηση υπερτερεί κατά πολύ της προσφοράς χωρητικότητας. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια στην Άπω Ανατολή ανέβηκαν στα $ 33-34Κ/ημέρα (από Αραβικό Κόλπο (AG) –Δυτική Ινδία (WCI)), για σύντομα ταξίδια μεταξύ Αραβικού Κόλπου –Δυτικής Ινδίας στα $ 30-33Κ/ημέρα και τα ταξίδια προς τη Μεσόγειο στα $ 27-28Κ/ημέρα.
Στον Ατλαντικό και ειδικά ο Αμερικάνικος κόλπος παρουσίασε έντονη αύξηση στη ζήτηση και στους ναύλους. Τα ταξίδια προς την Ασία ξεπέρασαν τα 30Κ ανά ημέρα. Οι ναύλοι των SMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια αυξήθηκαν στα $ 22,5-23,5Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 31-32Κ/ημέρα. Στην περιοχή της ECSA μπορεί η δραστηριότητα μου αρέσει να ήταν περιορισμένη, αλλά το κλίμα παραμένει θετικό για τους πλοιοκτήτες. Στο τέλος εβδομάδας παρατηρήθηκε συγκέντρωση χωρητικότητας. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια προς την Ν.Α. Ασία-Κίνα διατηρήθηκαν στα $ 19-20Κ/ημέρα + 900-1000Κ$ ΒΒ και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Μεσόγειο / Ευρώπη) ανέβηκαν στα $ 34-35Κ/ημέρα (παράδοση Recalada).
Η αγορά της Ευρώπης διατήρησε τη δυναμική της για ακόμα μία εβδομάδα. Οι πλοιοκτήτες είχαν πολλές επιλογές, με φορτία προς τη Μεσόγειο, υπερατλαντικά και προς την Ασία. Οι ναύλοι των SMXs για τα κυκλικά-τοπικά ταξίδια κινήθηκαν στα $ 24-25Κ /ημέρα, για ταξίδια με SCRAP φορτία προς τη Μεσόγειο στα $ 26-27Κ /ημέρα και προς την Ασία στα $ 31-32Κ/ημέρα. Η αγορά στη Μεσόγειο συνέχισε να ανεβαίνει, με τους ναυλωτές να είναι διατεθειμένοι να κλείσουν κάποιο πλοίο σε ακόμα υψηλότερα επίπεδα. Η αγορά εμπλουτίστηκε με αρκετά φορτία τσιμέντου, clinker και χάλυβα. Ο ανταγωνισμός από τα μεγαλύτερα πλοία συνέχισε να υπάρχει χωρίς όμως να μπορεί να επηρεάσει την εικόνα της αγοράς. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα SMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο /Μαύρη Θάλασσα προς την Ασία έκλεινε στα $ 30,5-32 Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale /Μαύρη Θάλασσα), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 25,5-27 Κ/ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 25-26Κ/ημέρα.