Ιάκωβος (Jack) Αρχοντάκης
Commercial Manager TMC MARITIME CO.
Φώτιος –Ευάγγελος Καρλής
Market Analyst
Η αγορά ξηρού φορτίου συνέχισε πτωτικά, ως προς την πορεία του BDI, σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα. Η εικόνα στα περισσότερα μεγέθη (Capes, Panamaxes και Supramaxes) δεν ήταν ενθαρρυντική, παρουσιάζοντας απώλειες από την προηγούμενη εβδομάδα. Μόνο τα Handies στον Ατλαντικό άφησαν κάποια περιθώρια αισιοδοξίας (με εξαίρεση τη Β. Ευρώπη, που δέχθηκε πιέσεις) Έτσι, ο BDI κατέγραψε εβδομαδιαία πτώση της τάξης των 261 μονάδων και έκλεισε στις 3039 μονάδες την Παρασκευή 16 Ιουλίου.
Ας δούμε, αναλυτικότερα, πως κινήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα η αγορά ξηρού φορτίου ανά μέγεθος πλοίου, ξεκινώντας από τα CAPEs. Στην αγορά της Ασίας οι μεταφορές από την Αυστραλία συνέχισαν την πτωτική πορεία του 2ου 3μήνου. Αυτή την κατάσταση ενίσχυσαν και οι φθίνουσες εισαγωγές σιδηρομεταλλεύματος της Κίνας και οι κακές καιρικές συνθήκες στην Αυστραλία. Μόνη στήριξη της αγοράς ήρθε από τα φορτία κάρβουνου από την Ανατολική Αυστραλία προς το Βορρά. Τα επίπεδα των ναύλων στη διαδρομή Αυστραλία -Κίνα (C5) κινήθηκαν στα 10,8-11,5 $/tn, κατά τη διάρκεια της προηγούμενης εβδομάδας.
Στον Ατλαντικό και συγκεκριμένα στη Βραζιλία υπήρξε δραστηριότητα, κυρίως από τη Vale, ωστόσο τα κλεισίματα που ήρθαν στην επιφάνεια ήταν σε χαμηλότερα νούμερα από την προηγούμενη εβδομάδα. Και στο βορρά επικράτησε ησυχία, με τα “ανοιχτά” πλοία να πιέσουν περαιτέρω την αγορά. Τα υπερατλαντικά ταξίδια αποδείχθηκαν η καλύτερη επιλογή για τους πλοιοκτήτες, σε σχέση με τις υπόλοιπες διαδρομές, όμως και εκεί ο ανταγωνισμός ήταν μεγάλος. Έτσι, οι ναύλοι για τα ταξίδια από Βραζιλία προς την Κίνα κινήθηκαν στα 25-26 $/tn, κατά μ.ο. (για τη διαδρομή C3), ενώ οι ναύλοι από την Ευρώπη προς την Ασία κυμάνθηκαν στα $ 53,5-55Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C9) και τα Υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια στα $ 32-33Κ/ημέρα (για τη διαδρομή C8).
Σχετικά με τα Kamsarmaxes, η Λατινική Αμερική προσέφερε μειωμένες ευκαιρίες απασχόλησης και οι ναυλωτές άσκησαν πιέσεις στην αγορά. Ο Βόρειος Ατλαντικός περιόρισε τις απώλειες του χάρη στα φορτία σιτηρών από τη βόρεια Γαλλία και τη Μαύρη Θάλασσα προς την Άπω Ανατολή. Όμως, ακόμα και αυτά τα φορτία δεν ήταν αρκετά για να απορροφήσουν όλη την προσφερόμενη χωρητικότητα. Οι ναύλοι για τα ταξίδια από τη Βραζιλία προς την Άπω Ανατολή έκλειναν στα $ 32-34Κ/ημέρα (παράδοση στη Ν.Α. Ασία), από τη Μαύρη Θάλασσα προς την Ασία στα $ 31-33Κ /ημέρα (παράδοση Ασία) και τα κυκλικά ταξίδια στην Ευρώπη στα $ 40-42Κ/ημέρα.
Από την άλλη πλευρά, στην Ασία η αγορά υποχώρησε και αυτή τη βδομάδα, εξαιτίας της έλλειψης φορτίων από το βόρειο Ειρηνικό για την Αυστραλία. Η Ινδονησία συνέχισε να τροφοδοτεί την αγορά με φορτία κάρβουνου αλλά η συγκέντρωση χωρητικότητας στην περιοχή δεν βοήθησε. Επίσης, η κακή εικόνα της λατινικής Αμερικής κράτησε αρκετούς πλοιοκτήτες στην περιοχή. Οι ναύλοι για κυκλικά ταξίδια στη Ν.Α. Ασία-Άπω Ανατολή κινήθηκαν στα $ 28-30Κ /ημέρα.
Για τα SUPRAMAXes-ULTRAMAXes στη νοτιοανατολική Ασία η αγορά υποχώρησε εξαιτίας της απουσίας φορτίων άνθρακα και της ηρεμίας στην Αυστραλία. Ωστόσο, οι ναύλοι διατηρήθηκαν στα 30Κ. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια μεταξύ Ν.Α. Ασίας και Άπω Ανατολής έπεσαν στα 30-31Κ/ημέρα. Βορειότερα, η Άπω Ανατολή συνέχισε να υποχωρεί, εξαιτίας το μειωμένων φορτίων από το βορρά. Μόνο τα φορτία προς την Ινδία και τα κυκλικά ταξίδια από το βόρειο Ειρηνικό εμφάνισαν σταθερότητα. Τα φορτία νικελίου συνέχισαν να στηρίζουν την αγορά. Οι ναύλοι των SMXs για κυκλικά ταξίδια στην Άπω Ανατολή και στο NOPAC κινήθηκαν στα $ 23,5-26Κ/ημέρα, για ταξίδια προς την Ινδία στα $ 25-26Κ/ημέρα και τα ταξίδια της επιστροφής (BH) στα $ 28-29Κ/ημέρα.
Στον Αραβικό Κόλπο και τη Δυτική Ινδία η αγορά μετά από καιρό παρουσίασε πτώση εξαιτίας της γενικότερης κακής εικόνας της Ασίας. Για αυτό το λόγο πολλοί πλοιοκτήτες προτίμησαν ταξίδια προς τον Ατλαντικό σε χαμηλότερα νούμερα. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια στην Άπω Ανατολή υποχώρησαν στα $ 40-41Κ/ημέρα (από Αραβικό Κόλπο (AG) –Δυτική Ινδία (WCI)), για σύντομα ταξίδια μεταξύ Αραβικού Κόλπου –Δυτικής Ινδίας στα $ 36-38Κ/ημέρα και τα ταξίδια προς τη Μεσόγειο στα $ 29-30Κ/ημέρα.
Στον Ατλαντικό και ειδικά ο Αμερικάνικος Κόλπος παρουσίασε μεικτές τάσεις. Από τη μία πλευρά τα υπερατλαντικά ταξίδια είχαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον, από την άλλη η δραστηριότητα προς την Ασία ήταν μειωμένη. Οι ναύλοι των SMXs για τα Υπερατλαντικά ταξίδια αυξήθηκαν στα $ 28-29,5Κ/ημέρα και προς την Ασία στα $ 38,5-40Κ/ημέρα. Στην περιοχή της ECSA η αγορά είχε ένα καλό ξεκίνημα, αλλά η συνέχεια της εβδομάδας δεν ήταν ίδια. Αρκετές συζητήσεις δεν προχώρησαν σε κάποια συμφωνία με αποτέλεσμα η προσφερόμενη χωρητικότητα να διατηρηθεί σε υψηλά επίπεδα. Οι ναύλοι των SMXs για ταξίδια προς την Ν.Α. Ασία-Κίνα υποχώρησαν στα $ 23-24Κ/ημέρα + $ 1300-1400Κ ΒΒ και για τα Υπερατλαντικά ταξίδια (Μεσόγειο / Ευρώπη) στα $ 39-40Κ/ημέρα (παράδοση Recalada).
Η αγορά της Ευρώπης κινήθηκε σε σχετικά καλύτερα επίπεδα, με τα φορτία των σιτηρών προς τη Δυτική Μεσόγειο να καλύπτουν το κενό των φορτίων σκραπ. Παράλληλα, τα φορτία με fertilizers και ο μειωμένος αριθμός πλοίων συνέχισαν να στηρίζουν την αγορά. Οι ναύλοι των SMXs για τα κυκλικά-τοπικά ταξίδια κινήθηκαν στα $ 34-35Κ /ημέρα, για ταξίδια με SCRAP φορτία προς τη Μεσόγειο στα $ 34-35,5Κ /ημέρα και προς την Ασία στα $ 47-49Κ/ημέρα. Στη Μεσόγειο η καθυστέρηση των σιτηρών οδήγησε την αγορά σε πτώση των ναύλων. Πολλοί πλοιοκτήτες έδειξαν πρόθυμοι να υποχωρήσουν στις απαιτήσεις τους, προκειμένου να κλείσουν κάποιο κοντινό ταξίδι στον Ατλαντικό, κερδίζοντας χρόνο και να δουν που θα κινηθεί η αγορά. Ενδεικτικά, αναφέρεται ότι ένα SMX για ταξίδι από τη Μεσόγειο /Μαύρη Θάλασσα προς την Ασία έκλεινε στα $ 50-51Κ/ημέρα (παράδοση Canakkale /Μαύρη Θάλασσα), προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στα $ 33,5-35Κ/ημέρα και μέσα στη Μεσόγειο στα $ 32,5-33,5Κ/ημέρα.